کد خبر: ۱۱۲۴۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، اردبیل، کرمان، البرز، گرمی، همدان، جنوب کرمان و بوشهر

 

توصیه مهم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به عزاداران حسینی

 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی با صدور اطلاعیه ای ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدا...الحسین(ع)، نسبت به ذبح دام در معابر عمومی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هــشـدار داد.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به ذبح دام از سوی هیئت های عزاداری و برخی از شهروندان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و انجام  قربانی برای اطعام عزاداران در مساجد و تکایا بدینوسیله توصیه می‌گردد به جهت حفظ بهداشت عمومی و پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های مهلک و خطرناک مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری‌های تب کریمه کنگو، سیاه زخم و ... و نیز جلوگیری  از آلودگی های زیست محیطی، از هرگونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری نمایند.
روابط عمومی دامپزشکی استان ضمن تاکید بر مخاطره آمیز بودن کشتار دام در معابر و مساجد و تکایا از نظر بهداشتی، از خیرین و مسئولین هیئت‌های مذهبی نیز خواسته است تا گوشت مورد نیاز خود را از قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا از کشتارگاه‌ها و مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و جهت انجام کشتار نذری فقط به کشتارگاه‌ها مراجعه نمایند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: کشتار دام  تحت هر شرایطی در سطح شهر ممنوع بوده و برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای کنترل و نظارت شرعی بر کشتار دام در ایام مذکور، خاطرنشان ساخته: طی روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اکیپ‌های بهداشتی دامپزشکی در سطح تمامی شبکه های شهرستان‌ها به حالت آماده باش و فعال بوده و آماده پاسخ گویی به سئوال ها، ابهام ها و رسیدگی به گزارش های
مردمی می باشند و شهروندان می توانند در مشهد با شماره تلفن‌های 75-35-7250025 و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس حاصل نمایند.

 

----------------------------

 

اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی در دهه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی


با عنایت به فرارسیدن ایام سوگواری ابا عبدا... (ع) و افزایش تقاضا برای تهیه فرآورده های خام دامی از جمله گوشت قرمز ، سفید و آلایش گوشتی در تأمین نذورات مردمی ، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای از عموم شهروندان خواست : فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید به ممهور بودن گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند.
با عنایت به فرارسیدن ایام سوگواری ابا عبدا... (ع) و افزایش تقاضا برای تهیه فرآورده های خام دامی از جمله گوشت قرمز ، سفید و آلایش گوشتی در تأمین نذورات مردمی ، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای از عموم شهروندان خواست : فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید به ممهور بودن گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند.
در این اطلاعیه آمده است : در ایام خاص نظیر دهه محرم و ایام سوگواری ، مخصوصاً روزهای تاسوعا و عاشورا شیعیان و شیفتگان حضرت ابا عبدا... براساس سنت حسنه و دیرینه خود اقدام به ذبح دام قربانی و نذری در جلو و مسیر دستجات عزاداری ، هیئت های مذهبی ، حسینیه ها ، تکایا می نمایند که در این راستا توصیه می شود دامهای نذری مورد بازرسی بهداشتی واقع شده و در چرخه مصرف انسانی وارد گردند.
همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است :  اکیپهای دامپزشکی استان در این ایام به حالت آماده باش کامل بوده و در زمینه نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دامهای نذری سوگواران فعالیت خواهند نمود.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در ادامه این اطلاعیه آورده است کلیه کشتارگاههای استان در ایام سوگواری مخصوصاً تاسوعا و عاشورای حسینی فعال بوده و شهروندان عزادار می توانند دام نذری خود را به کشتارگاه منتقل و از خدمات بهداشتی رایگان استفاده نمایند که علاوه بر ذبح دام نذری ، کلیه فرآیندهای آماده سازی لاشه بصورت کاملاً بهداشتی در آنجا انجام گرفته و از آلودگی زیست محیطی در معابر و خیابانها جلوگیری بعمل می آید.
در پایان این اطلاعیه شماره تلفن های 2-3355990 و 3332800 و 3331890  اداره کل دامپزشکی جهت ارتباطات مردمی منظور شده و آماده دریافت گزارشات مردمی می باشد.
همچنین به حداقل رساندن شیوع بیماریهای مشترک و کاهش مسمومیت های غذایی ، اطمینان شهروندان از سلامت فرآورده های خام دامی مصرفی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه از مهمترین اهداف اجرای طرح در این اطلاعیه عنوان شده است.

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هشدار داد:
با کشتار خارج از کشتارگاه در معرض بیماریهای مشترک قرار می گیرید


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان کشتار خارج از کشتارگاه را یکی از مهمترین راههای ابتلاء انسان به بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانست.
دکتر بیژن دهقانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان گفت: در راستای اجرای سنت حسنه توزیع غذای نذری در بین عزاداران اباعبدالله باید به گونه ایی عمل شود تا با رعایت نکات بهداشتی ضمن عرضه یک غذای بهداشتی از ابتلای افراد به بیماری های مشترک نیز پیشگیری شود.
وی افزود: در این راستا اولین نکته مهم تهیه دام از دامداریهای معتبر و تحت نظارت دامپزشکی می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن تاکید بر عدم خرید دام زنده از  خودروهای سیار اظهار داشت: دومین نکته در راستای تامین بهداشت غذاهای نذری کشتار دامها در کشتارگاه می باشد.
وی با یادآوری این نکته که کشتار دام در معابر و منازل می تواند موجب ایجاد آلودگی ثانویه در گوشت دام شود گفت: آلودگی ثانویه می تواند موجب فساد زود هنگام در گوشت گردد.
دکتر دهقانی با اشاره به اینکه بیش از  50% بیماری های موجود در انسان از دام و فراوردهای دامی آلوده به انسان سرایت می نماید  بیان داشت: کشتار دام در خارج از کشتارگاه می تواند موجب گسترش بیماریهای مشترک بین انسان و دام خصوصاً بیماری خطرناک  تب کریمه کنگو و تب مالت گردد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی بیماریهای مشترک مثل تب کیو از طریق ترشحات دامهای آلوده مانند ادرار، خون، شیر و مدفوع دامهای آلوده قابل انتقال به انسان می باشند تصریح نمود: تماس با خون و ترشحات دامهای آلوده  یکی از مهمترین راههای گسترش بیماریهای مشترک می باشد.
وی با بیان اینکه کشتار دام در معابر هم برای فرد کشتارکننده و هم  برای تمام افراد جامعه خطر آفرین است گفت: از مردم عزیز درخواست داریم در صورت تمایل به خرید گوشت جهت انجام فرائض مذهبی و  مراسم عزاداری دقت نمایند حتماً گوشت دارای مهر و لیبل دامپزشکی بوده و از مراکز  معتبر  خریداری شود.
دکتر دهقانی ادامه داد: آن دسته از هم استانیهای گرامی که قصد کشتار دام جهت تهیه غذای نذری دارند در راستای تامین سلامت خود و جامعه می بایست دامهای نذری را در محل کشتارگاه های دام موجود در استان ذبح نمایند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن مهم خواندن توجه به بحث کشتار دام ها در فضای مناسب جهت تامین سلامت گوشت و پیشگیری از بیماریهای مشترک گفت: تمامی کشتارگاههای استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی باز می باشند.
وی افزود: همچنین در این روزها 126 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در سراسر استان آمادگی نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دامهای نذری را دارند.
دکتر دهقانی 126 اکیپ نظارتی دامپزشکی استان کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا را شامل 52 اکیپ ثابت و 74 اکیپ سیار ذکر نمود و اظهار داشت: این اکیپ ها متشکل از 62 نفر دکتر دامپزشک، 134 نفر بازرس بهداشتی گوشت و 24 نفر ناظر ذبح شرعی می باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان گفت: همکاران ما در اداره کل دامپزشکی استان کرمان از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512 در مرکز استان و در سایر شهرستانها با شماره های شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه، همچنین شماره پیامک 3000231512  پاسخگوی سوالات مردم شریف استان کرمان هستند.

-----------------------------------------

 

اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی استان البرز:
اعمال نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی


 در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دامهای ذبح شده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، 15 اکیپ ثابت و سیار در سطح استان البرز فعالیت خواهند کرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی البرز، دکتر فرهاد خامنه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اعلام می نماید: در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان و تأمین بهداشت عمومی جامعه، در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی 7 اکیپ ثابت و 8 اکیپ سیار به منظور نظارت شرعی و بهداشتی بر دامهای ذبح شده فعالیت خواهند نمود.
در این اکیپها جمعاً 27 نفر دکتر دامپزشک و بازرس بهداشت گوشت و همچنین 4 نفر ناظر شرعی حضور خواهند داشت.

 

------------------------------------------


سرپرست شبکه دامپزشکی گرمی خبر داد :
مایه‌کوبی بیش از 500 هزار راس دام در گرمی


سرپرست شبکه دامپزشکی گرمی از توابع استان اردبیل از مایه‌کوبی500 هزار و 618 راس دام در این شهرستان در سال جاری خبر داد.
لطیف وطن‌خواه اظهار داشت: این طرح با هدف مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: امسال میزان مایه کوبی دام‌ها در این شهرستان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی گرمی بیان داشت: این اداره کار سمپاشی 2 هزار و 189 راس گاو و گوساله، 6 هزار و 295 راس گوسفند و بز و 163 هزار و 700 متر مربع جایگاه و اماکن دامی برای پیشگیری از تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو را انجام داده است.

این مسئول ادامه داد: با سمپاشی دام و جایگاه دام از شیوع بیماری‌هایی که توسط کنه و سایر حشرات به انسان منتقل می‌شود جلوگیری می‌شود.

وطن‌خواه بازرسی بهداشتی گوشت و سایر فرآورده‌های خام دامی، بازرسی بهداشتی قصابی‌ها و مرغ فروشی‌ها، کنترل و نظارت بر فعالیت داروخانه‌ها و مطب‌های دامپزشکی بخش خصوصی‌ را از جمله فعالیت‌های دامپزشکی گرمی عنوان کرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی گرمی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تشکیل کلاس‌های آموزش ترویج مقابله با بیماری‌های دام در روستاها، صدور اوراق قرنطینه و کنترل بهداشتی تردد دام و فرآورده‌های خام دامی از دیگر اقدامات این اداره است.

 

--------------------------------------------

 

39 اکیپ دامپزشکی در روزهای تاسوعا و عاشورا بر ذبح قربانی در همدان نظارت می کنند


مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: 15 اکیپ ثابت و 24 اکیپ سیار دامپزشکی در روزهای تاسوعا و عاشورا بر ذبح قربانی در همدان نظارت می کنند.
احمد کریمی مخصوص از آمادگی اکیپ های بهداشتی برای نظارت بر ذبح قربانی در روزهای تاسوعا وعاشورا خبر داد و افزود: این اکیپ ها شامل 9 دامپزشک، 40 بازرس بهداشتی و 15 روحانی ناظر ذبح شرعی است.

کریمی مخصوص اظهار داشت: علاوه براین هشت کشتارگاه صنعتی استان همدان نیز آماده کشتار نذورات مردم هستند.

وی با بیان اینکه هیئت ها و حسینیه هایی که اقدام به پخش غذای نذری می کنند بهتر است برای ذبح قربانی به کشتارگاه مراجعه کنند، افزود: این امر موجب تضمین سلامت و بهداشت نذورات خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه افزود: چنانچه افراد در منزل اقدام به ذبح قربانی می کنند، می توانند با دامپزشکی تماس گرفته تا اکیپ برای نظارت در محل حاضر شود.

کریمی گفت: ذبح قربانی در معابر و خیابان ها علاوه برآلودگی محیط عاملی برای انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام است و موجب آلودگی کفش ها ولباس عزاداران نیز می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماریهایی مانند تب مالت و سل از دام به انسان سرایت می کند، افزود: رعایت بهداشت ذبح قربانی در جلوگیری از ابتلا به این بیماریها موثر است.
 
------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد :
نظارت 64 اکیپ بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 64 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا در جنوب کرمان نظارت می‌کنند.
ابراهیم توکلی با بیان اینکه ذبح دام در معابر عمومی موجب انتشار بیماری‌ها می‌شود، اظهارداشت: هیئت‌های مذهبی دام‌های نذری خود را در کشتارگاه‌ها و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی ذبح کنند.

وی با بیان اینکه 64 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام در جنوب کرمان نظارت می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به سنتی بودن دامداری‌ها ذبح دام نیز در نقاطی از جنوب کرمان به صورت سنتی و در منازل و معابر انجام می‌گیرد.

توکلی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها در جنوب کرمان در ایام تاسوعا و عاشورا فعال هستند، خاطرنشان کرد: در ایام تاسوعا و عاشورا پنج دامپزشک، 45 کارشناس بهداشت گوشت و سه روحانی بر ذبح بهداشتی و شرعی گوشت نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری در دام‌ها و گوشت نذری خود به اکیپ‌های ثابت و سیار مراجعه کنند.

 

------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد :
تشکیل اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورا


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از تشکیل اکیپ‌های نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا در بوشهر خبر داد.
دکتر مرتضی بحرانی اظهار داشت: دامپزشکی استان با سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار نظارت بهداشتی ویژه ایام محرم (تاسوعا و عاشورا) آمادگی خدمت‌رسانی به هم‌استانی‌های گرامی را دارد.

وی ادامه داد: تیم‌های ویژه بازرسی بهداشتی دامپزشکی برای حضور در سراسر استان تشکیل شده و آماده خدمت‎‌رسانی به مردم هستند.

بحرانی تصریح کرد: در همین راستا اکیپ‎های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی و همچنین کشتارگاه‌های دام در سراسر استان صبح روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 7 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات‎رسانی به عموم مردم خواهند بود.

وی ادامه داد: این تیم‎ها در قالب 18 اکیپ ثابت، 15 اکیپ سیار، 11 دامپزشک، 28 بازرس نظارت بهداشتی و 9 نفر ناظر شرعی در همه مناطق استان حضور خواهند داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: کشتار و ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر گسترش آلودگی زیست محیطی، موجب انتشار بیماری‌های مشترک از دام به انسان می‌شود.

بحرانی تأکید کرد: شهروندان از خرید دام فاقد پیشینه مشخص و از افراد دوره‎گرد و یا دلالان دام جداً خودداری کنند و دام مورد نیاز برای عید قربان را از مراکز عرضه دام و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به امکان شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام از تمام شهروندان و خیرین درخواست داریم تا از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز کرده و توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.

 

نظر شما
ادامه