کد خبر: ۱۱۲۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی میبد، کرمان، سمنان و اراک

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان میبد :
گوشت مورد نیاز مردم شهرستان میبد توسط خودروهای سردخانه دارحمل می شود


با هدف ارتقای سطح بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام همچنین با توجه به اهمیت حمل بهداشتی گوشت، لاشه های استحصالی از کشتارگاه دام این شهرستان توسط خودروهای سردخانه دار حمل می گردد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان میبد بیان کرد: در راستای انجام دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور با هدف ارتقای سطح بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام همچنین با توجه به اهمیت حمل بهداشتی گوشت، لاشه های استحصالی از کشتارگاه دام این شهرستان توسط خودروهای سردخانه دار حمل می گردد.
دکتر محسن کریمی در این خصوص اعلام نمود: حمل بهداشتی گوشت باعث جلوگیری از آلودگی های ثانویه وبالا رفتن بار میکروبی گوشت دام های کشتاری در زمان توزیع گوشت در سطح شهرمی شود و در حال حاضر این کار بوسیله 2دستگاه ماشین سردخانه دار بهداشتی انجام می پذیرد.
وی در پایان با بیان اینکه هدف مجموعه دامپزشکی تامین وارتقاء سلامت همشهریان می باشد از شهروندان خواست پس از خرید گوشت از مراکز معتبر، گوشت را در دمای 8-4 درجه سانتی گراد در داخل یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس آن را با دستکش خرد نموده تا از انتقال بیماری های مشترک بین دام وانسان جلوگیری شود.

 

----------------------------------

 

در کرمان صورت می‌گیرد :
فعالیت 10 اکیپ دامپزشکی در عاشورا


رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرستان کرمان با فعالیت 10 اکیپ دامپزشکی صورت می‌گیرد.
محمدمهدی یزدانپناه اظهار داشت: در تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در این شهرستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان دامپزشکی در ارتقا سلامت در حوزه توزیع گوشت و فرآورده‌های آن نقش به‌سزایی دارند، بیان داشت: با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، تاسوعا و عاشورای حسینی  بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی در سراسر نقاط شهرستان کرمان گسترده‌تر می‌شود.

یزدانپناه عنوان کرد: به همین منظور در روز تاسوعا و عاشورای حسینی شش اکیپ ثابت و چهار اکیپ سیار از ساعت هفت صبح تا 21 شب آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

وی با اشاره به حضور بازرسان بهداشتی گوشت و ناظران شرعی در کشتارگاه دام افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی از ساعت هفت صبح تا 13 بعد از ظهر در کشتارگاه دام صورت می‌گیرد.

یزدانپناه از مسئولان هیئت ‌های عزاداری تقاضا کرد تا برای رعایت حفظ بهداشت و سلامت شهروندان از ذبح دام در معابر و مکان‌های عمومی و مذهبی خودداری کنند.

این مسئول با بیان اینکه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن رایگان است از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن‌های 2134366 و 2110016 شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان  و یا با پیامک 3000231512 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

 

-----------------------------------------

 

حضور 50 نفر در اکیپ های نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی استان سمنان


مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از حضور 50 دکتر دامپزشک، بازرس و ناظر شرعی در اکیپ های نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی این استان جهت نظارت بر امور ذبح دام در ایام محرم خبر داد.
رضا عامری در نشست خبری با خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی استان سمنان ضمن قدردانی از استقبال نیکوکاران از طرح نظارتی بهداشتی عید قربان تا محرم، آمادگی شبکه دامپزشکی این استان را جهت ارائه خدمات بهداشتی به کلیه آحاد مردم درمناسبت های مختلف اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیت 34 اکیپ دامپزشکی برای نظارت بر ذبح دام های نذری و قربانی با رعایت اصول فنی، شرعی و بهداشتی در ایام تاسوعا و عاشورا به طور رایگان، اظهار داشت: به کارگیری این اکیپ ها به منظور تامین سلامت مصرف کنندگان گوشت های نذری و قربانی و تامین بهداشت از سوی اداره کل دامپزشکی استان سمنان انجام می شود.

عامری افزود: اکیپ های نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی شامل 19 اکیپ ثابت و 14 اکیپ سیار در دو شیفت کاری آماده پذیرش نظارت بر ذبح دام های نذری و قربانی تاسوعا و عاشورای عزادارای حسینی است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه هیئت ها و حسینیه هایی که اقدام به پخش غذای نذری می کنند بهتر است برای ذبح قربانی به کشتارگاه مراجعه کنند، افزود: این امر موجب تضمین سلامت و بهداشت نذورات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیماری هایی مانند تب مالت و سل از دام به انسان سرایت می کند، افزود: رعایت بهداشت ذبح قربانی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها موثر است.

عامری با اشاره به  نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: این امر با هدف حفظ سلامت مصرف‌ کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی صورت می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از شهروندان خواست برای هماهنگی با شبکه های محل اقامت خود یا با ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام های قربانی مستقر در این اداره کل با شماره 4454922 – 0231 تماس بگیرند.
 
---------------------------------------

 

بازرسان دامپزشکی در تاسوعا و عاشورای حسینی در محل های ذبح دام حاضر می شوند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک از استقرار بازرسان و کارشناسان دامپزشکی شهرستان اراک در تاسوعا و عاشورای حسینی در محل های ذبح دام خبرداد .
سیروس سلمان نژاد افزود:  برای رفاه حال مردم و عزاداران بازرسان و کارشناسان دامپزشکی روز تاسوعا و عاشورای  حسینی در محل های شبکه دامپزشکی اراک، کشتارگاه دام اراک حاضر می شوند.

وی با بیان اینکه همچنین اکیپ های سیار برای خدمت رسانی به عزاداران سالار شهیدان مستقر می باشند اظهارداشت: به منظور تامین بهداشت عمومی مردم دامپزشکی اراک در نظر دارد با تشکیل گروههای ناظرین ذبح شرعی و بازرسین بهداشتی مردم را در نظارت بر کشتار و گوشت استحصال شده یاری کند.

سلمان نژاد با اشاره به ذبح دام قربانی در هیئت های مذهبی و تماس افراد با دام، لاشه و ترشحات دام به منظور حفظ سلامت عزاداران سید الشهدا (ع) افزود: استفاده از دستکش و ماسک برای ذبح دام و آماده سازی گوشت ضروری است و دام قربانی باید حتی المقدور در یک مکان تمیز و بهداشتی ذبح گردد.

وی به منظور آگاهی مردم از نحوه خرید و اطمینان کامل از سالم بودن دام بیان داشت: قبل از خرید دام قربانی باید از سلامت ظاهری دام مانند: لاغری دام، بیماریهای پوستی، وجود کنه، رنگ لاشه و گوشت، فاقد بوی بد و سفید بودن چربی گوشت اطمینان کامل حاصل شود.
 

نظر شما
ادامه