کد خبر: ۱۱۲۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با یک فوریت طرح اعطای فوق‌العاده خاص به کارکنان موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مخالفت کردند.

طرح یک فوریتی تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارکنان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در جلسه علنی صبح امروز مطرح شد که نمایندگان با 93 رای موافق، 34 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر با یک فوریت این طرح موافقت کردند و آن را برای بررسی عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

در همین رابطه سیدناصر موسوی لارگانی به عنوان یکی از طراحان این طرح به سابقه 90 ساله موسسه تحقیقات واکنس و سرم‌سازی رازی در زمینه تحقیق و توسعه واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک اشاره کرد و افزود: این موسسه سالیانه به ارزش 250 میلیون دلار تولیداتی دارد و از حیاتی‌ترین مراکز تحقیقاتی و تولیدی کشور با اعتبار بین‌المللی است.

وی با اشاره به در معرض خطر بودن کارکنان این موسسه به جهت مبارزه با بیماری‌های انسانی و دام و طیور یادآور شد: 1200 کارمند این موسسه در تصویب قانون فوق‌العاده خاص از قلم افتاده‌اند این در حالی است که آنها اکثرا مدراج تحصیلی عالی دارند اما حقوق و مزایایشان بسیار پایین است. آنها واکسن‌های دیفتری، کزاز، سیاه سرخه، سرخک و فلج‌اطفال و واکسن‌های مورد نیاز انسان را در این موسسه تولید می‌کنند و تحویل وزارت بهداشت می‌دهند و در واقع فعالیت این موسسه باعث جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان تصریح کرد: در شرایط تحریم هیچ کشوری حاضر به تامین واکسن نیست و باید از این موسسه حمایت جدی شود و برای این نیروهای متخصص با افزایش حقوق، ایجاد انگیزه صورت گیرد.

سیدمهدی موسوی‌نژاد نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: ما در شرایطی هستیم که دولت اضافه‌کاری دستگاه‌های کشور را هم حذف می‌کند و حتی فوق‌العاده بدی آب و هوای مناطق محروم را به دلیل نبود نقدینگی حذف کرده است. اگرچه ما هم قبول داریم در تحریم هستیم و نیاز به واکسن داریم اما دلیلی ندارد این بار مالی را ایجاد کنیم.

وی افزود: آیا موسساتی که خطراتی برای شاغلین دارند تنها موسسه رازی است، کارگران ما که در معرض خطر مرگ و قطع نخاع هستند و امکان امرار معاش ندارند مخاطراتی برایشان وجود ندارد؟ مگر کارگران ساختمانی کم مشکلات دارند چرا برای آنها فوق‌العاده در نظر نگرفته‌ایم؟ آیا کسانی که در دریا، خشکی و ارتفاعات بالا کار می‌کنند شغل‌شان سخت نیست و در مظان خطر نیستند؟ آیا مرگ و قطع نخاع کمتر از بیماری سرطان است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با تاکید بر لزوم اجرای عدالت در بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح خاطرنشان کرد: در جایی که مردم مظلوم و مستضعف با بدترین وضع زندگی می‌کنند هیچ فوق‌العاده‌ای به کارکنان دستگاه‌ها پرداخت نمی‌شود، این خلاف عدالت است. اگر دولت امکان مالی خوبی داشت می‌تواند از همه موسسات، مراکز و شغل‌های زیان‌آور حمایت کند و به آنها فوق‌العاده خاص بپردازد.

غلامرضا نوری قزلچه نیز به عنوان موافق یک فوریت این طرح، اظهار کرد: کارکنان موسسه سرم‌سازی رازی در معرض انواع ویروس‌ها و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هستند و باید به اندازه کارشان برای آنها فوق‌العاده خاص در نظر گرفته شود همان‌طور که این موضوع در مورد کارکنان انتقال خون و پزشک قانونی هم پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه منبع مالی این طرح از محل درآمدهای موسسه رازی پیش‌بینی شده، یادآور شد: نماینده مخالف موارد خاص و عام زیادی را مطرح کردند اما کارکنان موسسه رازی در معرض موارد خاص و نادری هستند که باید به آن توجه کرد.

در همین رابطه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی گفت که این طرح بار مالی ایجاد می‌کند.

وی افزود: آیا ما داریم کمک می‌کنیم و یا تنها وقتی از مجلس می‌گیریم اعتبارات مورد نیاز را از ردیفی پیش‌بینی کردند که صاحب دارد و این جابجایی درآمد است که حل نشده لذا از جهت روش، کار به‌حقی نیست.

محمدرضا باهنر که اداره جلسه را بر عهده داشت، گفت: صحبت آقای ندیمی از نظر محتوا درست است و حتما این طرح بار مالی دارد اما به دلیل فوریت طرح وارد آن نمی‌شویم و به این دلیل نمی‌شود جلوی آن را گرفت. بعد از رای‌گیری برای فوریت، مشکل بار مالی باید در کمیسیون حل شود.

پس از اظهارات طراح،‌موافق و مخالف، یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که با مخالفت نمایندگان روبرو شد و مقرر شد این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
0
0
واقعا مسخره است!اگر سطح حقوقها پایین است(البته نه در موسسه تحقیقاتی رازی)باید فکری به حال همه کارمندان کرد.من برای نمایندگان متاسفم که با تصویب این طرحها زمینه بی عدالتی را فراهم میکنند.
دامپزشک دولتی
|
-
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
0
0
با سلام واقعاً از پیشنهاد افزایش حقوق کارکنان موسسه رازی شوک شدم چون در شرایط کنونی کارکنان این موسسه بدلیل درامدزا بودن خود ارگانی که در آن کار می کنند بالاترین حقوقها را دارند . شخصاً به عنوان دکتر دامپزشک با 7 سال سابقه کار متوسط درآمدم 900 هزار تومان بوده اما به دلیل ارتباطم با پرسنل موسسه رازی کرج مطلع هستم یک کارشناس ساده تازه کار با مدرک لیسانس با سابقه کار 2 سال متوسط 1.5 میلیون دریافتی دارد.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
0
0
با سلام
اخه فداتون بشم مال كأركنان دامبز شكي رو دادين به فكر أقأيون واكسن سازهتين
نظر شما
ادامه