کد خبر: ۱۱۳۰۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، مه ولات و قم

 

اکیپ های بازرسی بهداشتی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا در استان تهران


با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان و به استناد آئین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور بازرسان فنی-بهداشتی دامپزشکی به همراه ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 7 صبح 21 شب در قالب اکیپ های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی در استان و شهرستان های  تابعه مطابق جدول ذیل سازماندهی شده اند:

 

آمار نهایی طرح بازرسی بهداشتی وِیژه محرم

دکتر محمد رضا حزبئی مدیر کل دامپزشکی استان تهران گفت طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در استان تهران ، با سازماندهی بیش از 23 اکیپ ثابت و 49 اکیپ سیار به انجام رسید.

وی اضافه نمود در این طرح که با حضور بیش از 110 نفر دکتر دامپزشک و کارشناس بازرس گوشت اجرا شد در مجموع در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تعداد 14703 راس دام عرضه شده مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته اند. آمار نهایی این طرح مطابق جدول زیر اعلام میگردد:

 

-----------------------------------------

 

1765 قلاده سگ خانگی ، گله و نگهبان ، علیه بیماری خطرناک هاری در سیستان و بلوچستان مایه کوبی شد
به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری ؛ در هفت ماه گذشته ، تعداد 1765 قلاده ، علیه بیماری هاری ،مایه کوبی گردیدکه نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل ، 5% رشد داشته است .
گفتنی است ؛ بیماری هاری از مهمترین و خطرناکترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده که اصلی ترین راه انتقال آن گزش( گاز گرفتن ) حیوان می باشد و متاسفانه این بیماری درمانی نداشته و بیمار تلف میگردد . لذا امروزه پیشگیری از آن ، اهمیت زیادی پیدا کرده است و از جمله اقدامات مهم کنترل و پیشگیری میتوان به واکسیناسیون افراد در معرض خطر ، سگهای گله و خانگی و معدوم نمودن سگهای ولگرد اشاره نمود .

 

--------------------------------------------

 

در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی برگزار شد :
دومین کارگاه آموزشی تضمین کیفیت تشخیص بیماری تب برفکی کشوری


این دوره با مشارکت اتحادیه اروپایی تب برفکی(EU-FMD) و با حضورکارشناسان مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و نمایندگان 3 استان دیگر در دپارتمان تشخیص بیماری تب برفکی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجانغربی برگزار شد . 
دومین کارگاه آموزشی تضمین کیفت تشخیص بیماری تب برفکی با مشارکت اتحادیه اروپایی تب برفکی((EU-FMD – با حضور پرفسور لبیب از موسسه(Anses) کشور فرانسه،کارشناسان مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و نمایندگان استانهای خراسان رضوی ، کرمان و شیراز در دپارتمان تشخیص بیماری تب برفکی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجانغربی برگزار گردید .


در این کارگاه ضمن بازدید از توانمندیهای دپارتمان تشخیص بیماری تب برفکی در ارتباط بانحوه تضمین کیفیت تشخیص این بیماری حساس جهت افزایش دقت وکارایی تستهای مربوطه مورد بحث قرار گرفت.
شایان ذکر است این کارگاه آموزشی در سطح ادارات کل دامپزشکی استانهای کشور برای اولین بار در این اداره کل برگزار گردید.

--------------------------------------------

 

شروع طرح تب برفکی مرحله سوم روستایی درجمعیت دام سنگین شهرستان مه ولات


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات گفت: مرحله سوم طرح تب برفکی سراسری واحدهای روستایی بر علیه بیماری تب برفکی درجمعیت دام سنگین شهرستان باهمکاری بخش خصوصی بمدت 15روز کاری از یکم آذرماه سال جاری آغاز شده است.

علیرضا آذری افزود: در مدت اجرای این طرح 31 واحد دامداری شهرستان وروستاها با تعداد 1500راس گاووگوساله بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.
وی گفت : بیماری تب برفکی بیماری ویروسی و واگیر دار زوج سمان می باشد که باعث تلفات در گوساله هاوکاهش وزن و کاهش شیر در دامهای بزرگ می شودلذا واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی هر 4ماه یکبار در سراسر کشور بطور همزمان انجام می شود.لازم بذکر است که شهرستان مه ولات دارای 2000راس دام سنگین می باشد.

-----------------------------------------------

 

رئیس اداره مبارزه بابیماریهای طیوردامپزشکی قم خبر داد :
اجرای مرحله دوم طرح پایش بیماریهای تنفسی طیوردرقم


رئیس اداره مبارزه بابیماریهای طیوردامپزشکی استان قم گفت:این اداره ازاوایل آذرماه سالجاری طرح پایش بیماریهای تنفسی طیوردراستان قم رابراساس ابلاغیه سازمان دامپزشکی کشورآغازنموده است. این طرح شامل بازدیدعلائم بالینی ،کالبدگشایی ونمونه برداری ازواحدهای پرورش طیورصنعتی وبومی درقم  ودرپنج بخش مرکزی،جعفریه،خلجستان،سلفچگان وکهک خواهدبودکه به مدت یک ماه طول خواهدکشید.


 

نظر شما
ادامه