کد خبر: ۱۱۳۱۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بناب، قم و شهرری

 

پلمپ یک واحد قصابی متخلف در بناب


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب از پلمپ یک واحد قصابی متخلف در این شهرستان خبر داد.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر مهدی حامی مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان بناب گفت: کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی این شبکه در پی بازدیدهای مستمر خود از واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی موفق به شناسایی یک واحد مغازه قصابی که مبادرت به کشتار قاچاق و عرضه گوشت فاسد می کردند، شدند.
وی افزود: این واحد قصابی بدلیل تعدد تخلفات و عدم توجه به اخطارهای دامپزشکی با حکم مقام قضایی پلمپ و 85 کیلو گرم گوشت غیر قابل مصرف انسانی نیز از این واحد  معدوم گردید.
وی عنوان کرد: دامپزشکی با نظارت در امر مبارزه با بیماری‌های دام و طیور شامل واکسیناسیون دام‌ها از پایه و غیرپایه، مبارزه با بیماری‌های مشترک سل، بروسلوز هاری، نظارت بر بهداشت اماکن عرضه خام دامی، صدور تمدید پروانه بهداشتی مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کارگاه بسته بندی و همچنین مسئولیت خطیر در ارتقای سلامت و بهداشت جامعه نقش بسزایی ایفا می نماید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب خاطر نشان ساخت تمامی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی تحت کنترل دامپزشکی، از کیفیت و استاندارد‌های لازم برخوردار بوده و مردم عزیز می‌توانند با اطمینان خاطر مواد پروتئینی خود را از مراکز مجاز تهیه نمایند.
حامی مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان بناب در پایان از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف عرضه فرآورده‌های خام  دامی مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 اطلاع دهند .

---------------------------

 

آغاز طرح مایه کوبی تیلریوز گاو وگوساله دراستان قم


اداره کل دامپزشکی استان قم اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون تیلریوز(زردی)گاووگوساله مینماید. 
دراین طرح که از یازدهم آذرماه سال جاری شروع شده و تا 25 اسفند ماه ادامه خواهدداشت حدود 20 هزارراس گاووگوساله توسط 15 اکیپ دامپزشکی واکسینه میشوند.

بیماری تیلریوزمیتواندخسارات شدیداقتصادی به دامداران واردآورد.روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم ازکلیه دامداران خواسته است بااکیپهای عملیاتی دامپزشکی همکارای لازم رامعمول وجهت کسب اطلاعات وهماهنگی بیشتربه مراکزمایه کوبی مناطق خودمراجعه نمایند.

----------------------------

 

260 راس دام در مراسم عزاداری شهر ری توسط دامپزشکان بازرسی شد

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ری گفت: 260 راس انواع دام در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، توسط دامپزشکان و کارشناسان بهداشت گوشت این شهرستان برای ذبح بازرسی شد.
دکترˈمجیدمحمدیانˈ افزود: با توجه به سنت حسنه و دیرینه نذر قربانی دام در مراسم سوگواری سالار شهیدان، جمع زیادی از عزاداران شهرستان ری در این ایام اقدام به ذبح دام در مسیر حرکت دستجات عزاداری، مساجد، حسینیه ها و تکایا می کنند.

وی گفت: مجموعه دامپزشکی شهرستان ری با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان، ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام با استفاده از تجربه و دانش نیروهای متخصص و کارشناس اقدام به بازرسی دامهای قربانی کرد.

وی اظهار داشت: 9 اکیپ ثابت، پنج اکیپ سیار و دو کشتارگاه دام، ذبح دامهای قربانی برای نذر عزاداران را مورد کنترل و بازرسی بهداشتی قرار دادند.

وی گفت: در این بازرسی ها 26 مورد ضبطی و 15 مورد اصلاحی کبد، ریه و کلیه توسط کارشناسان و دامپزشکان انجام شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ری با بیان اینکه بازرسی و نظارت پرسنل این شبکه در ایام عزاداری برای نذورات قربانی دامها رایگان انجام شد، تصریح کرد: در لاشه دامی که بیرون از کشتارگاه و خارج از چارچوب نظارت دامپزشکی ذبح شود، احتمال بیماری وجود دارد ولی کشتار دام در کشتارگاه و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی احتمال بیماری های مشترک را به حداقل می رساند.

دکتر محمدیان افزود: کشتار دام در معابر عمومی احتمال شیوع بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام را افزایش می دهد.

وی دامپزشکی را متولی بهداشت و سلامت دام و تامین و تضمین کننده سلامت فرآورده های خام دامی دانست و تاکید کرد: تلاش های دامپزشکی شهرستان ری برای افزایش بهداشت و سلامت عمومی جامعه متمرکز شده و شرط تحقق این مهم، همکاری شهروندان در اجرا و بکارگیری توصیه های بهداشتی دامپزشکی است.


 

نظر شما
ادامه