کد خبر: ۱۱۳۳۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، ریگان، خنج، ارسنجان و تربت حیدریه

 

طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی در آذربایجان شرقی شروع شد


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از شروع طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر بهرادزندیه مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماری‌های دامی از لحاظ ضرر و زیان اقتصادی بالا برای دامداران و صنعت دامپروری است، گفت: طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله از پنجم آذر ماه  به مدت 30 روز کاری آغاز می گردد.
دکتر زندیه اصلی‌ترین عوامل ابتلای دام‌ها به این بیماری جابجایی غیرمجاز دام‌ها، عدم دریافت واکسن و یا عدم واکسیناسیون یادآور آن در هنگام اجرای طرحهای هماهنگ و در برخی موارد عدم همکاری دامداران با همکاران دامپزشکی و نیز عدم رعایت اصول بهداشتی می‌باشد.
وی افزود با توجه به اینکه این بیماری از راه‌های مختلف مثل مرگ و میر گوساله‌ها، کاهش تولید شیر و سقط جنین موجب وارد آمدن خسارات اقتصادی جبران ناپذیر به دامداران می‌شود، لذا سازمان دامپزشکی با برنامه‌ریزی‌های لازم طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری را در دستور کار قرار داده است و برنامه‌ریزی به نحوی انجام خواهد شد تا در ابتدای طرح واحدهای واقع در نواحی پرخطر قبلی و فعلی تحت پوشش قرار گیرند.
دکتر زندیه با اشاره به این که این مرحله از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در واحدهای سنتی، روستایی و مناطق عشایری با مشارکت بخش خصوصی واکسینه خواهند شد گفت: در این طرح 300 هزار رأس گاو و گوساله بالای 5/2 ماه سن در سطح استان آذربایجان شرقی واکسینه خواهند شد.
وی از دامداران خواست تا در این زمینه همکاری کامل با همکاران بخش دولتی و خصوصی مجری طرح را داشته باشند تا حداکثر جمعیت دامی ممکن استان تحت پوشش این طرح قرار گیرد.
در همین راستا، برنامه این طرح فراگیر به اطلاع کلیه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداران،  روستایی و عشایری، شورای اسلامی روستاها و مقامات محلی رسانیده شده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نظارت فیزیکی مستمر و دقیق بر فعالیت اکیپ‌های مایه کوبی دولتی و غیردولتی، حفظ سیستم زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای نتیجه بخشی هرچه بیشتر طرح ذکر کرد و گفت: در طول مدت اجرای این طرح هرگونه جابجایی گاو و گوساله بایستی پس از اطمینان از انجام واکسیناسیون تب برفکی صورت پذیرد و در این راستا تمهیدات لازم برای اقدامات قرنطینه‌ای در سطح استان صورت گرفته است.
دکتر زندیه در پایان خاطر نشان کرد: جهت نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای تحت پوشش به صورت پیوسته از طریق سامانه GIS-VET از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره کل دامپزشکی استان ارسال خواهد شد.

-------------------------------

 

واکسیناسیون 130 هزار راس دام علیه بیماری شاربن در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: بیماری شاربن یا سیاه‌زخم یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دام‌هایی از قبیل گاو، گوسفند، بز، شتر و سایر علفخواران دیده می‌شود و عامل این بیماری یک باکتری گرم مثبت میله‌ای شکل به نام باسیلوس انتراسی است. 
حجت‌الله جعفری افزود: انسان از طریق تماس و یا مصرف فرآورده‌های دامی خام یا فرآورده‌هایی که خوب پخته نمی‌شوند به این بیماری مبتلا می‌شود و همچنین ضایعات و ترشحات و یا خاک آلوده در ابتلا دام و انسان به این بیماری موثر است.
وی بیان داشت: از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری در دام می‌توان به مرگ سریع و خونریزی از منافذ طبیعی بدن اشاره کرد که غیر قابل انعقاد است.
جعفری تصریح کرد: از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون دام سبک و سنگین است.
وی ابراز داشت: به همین منظور از ابتدای سال جاری تاکنون 128 هزار و 850 راس دام سبک، 3 هزار و 302 راس دام سنگین و 221 راس تک سمی علیه این بیماری واکسینه شدند و سه مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران وعشایر در این زمینه برگزار شده است.
جعفری گفت: همچنین تعداد 100 اطلاعیه آموزشی در مورد این بیماری در اختیار دامداران قرار گرفته است.

--------------------------------

 

کشف محموله دام غیر مجاز در شهرستان خنج


2 کامیون محموله غیرمجاز دام که در حال عبور از محور لار – خنج بود با هوشیاری مامورین نیروی انتظامی شناسائی و توقیف شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس این محموله هابا تعداد 32 راس گاو فاقد شناسنامه بهداشتی که از لارستان به مقصدی نامعلوم از مسیر شهرستان خنج در حال تردد بود توسط مامورین نیروی انتظامی توقیف و پس از کارشناسی شبکه دامپزشکی با درخواست کشتار این محموله و با حکم دادستانی پلاک کوبی و با صدور گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای به کشتارگاه صنعتی دام شیراز ارسال گردید.
لازم به ذکر است دامهایی که فاقد گواهی حمل از مبداء باشد به عنوان دام غیرمجاز تلقی و حمل و نقل اینگونه دامها طبق قانون سازمان دامپزشکی ممنوع است.

-------------------------------

 

تشدید نظارت بر خودروهای حمل فرآورده های خام دامی در ارسنجان


در راستای تضمین کیفیت فراورده های خام دامی و سلامت غذایی شهروندان ، نظارت بر خودروهای حمل و توزیع این محصولات تشدید می شود
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ارسنجان با اعلام این خبر گفت: خودروهای حمل فرآورده های خام دامی ملزم به رعایت ضوابط بهداشتی و زنجیره سرد میباشند.
وی افزود: تمامی خودروهای حمل و توزیع فراورده های خام دامی قبل از توزیع محموله موظف میباشند با مراجعه به شبکه دامپزشکی و پس از ارائه گواهی بهداشتی-قرنطینه ای نسبت به تایید سلامت محموله توسط کارشناسان دامپزشکی اقدام نمایند.
 وی همچنین گفت: مقدار 22 کیلوگرم شینسل مرغ منجمد و غیر بهداشتی از یک خودرو توزیع فراورده خام دامی ضبط و معدوم گردید.
دکتر دولتخواه در پایان گفت: دامپزشکی با نظارت بهداشتی بر روند تهیه ،تولید،حمل ،توزیع و عرضه فراورده های خام دامی اعم از گوشت قرمز ، مرغ، ماهی و سایر محصولات خام دامی سلامت غذایی شهروندان را تامین می نماید.

-------------------------------

 

101 پروانه بهداشتی برای خودروهای حمل دام ، طیور و فرآورده های خام دامی در تربت حیدریه صادر و تمدید گردید


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه ، طی 8 ماهه اول سال 91 تعداد 101 فقره پروانه بهداشتی برای خودروهای حمل دام ، طیور و فرآورده های خام دامی صادر و تمدید گردیده است.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس این شبکه ، با  اخذ پروانه های بهداشتی توسط متصدیان خودروهای حمل دام و فرآورده های خام دامی چرخه نظارتی دامپزشکی در زنجیره تولید ، توزیع و عرضه کامل میگردد ، خوشبختانه طی سالهای گذشته در راستای اقدامات نظارتی و بازرسی دامپزشکی در تمامی مراحل تولید تا مصرف فرآورده های خام دامی گامهای اساسی در ارتقاء بهداشت عمومی توسط دامپزشکی کشور برداشته شده است  ، ضمنا صدور و تمدید پروانه های خودرو در این شبکه  برای شهرهای همجوار  ( مه ولات ، کاشمر ، خلیل آباد ، بردسکن ، بجستان ،  رشتخوار ، خواف ، زاوه  صادر میگردد.

 

نظر شما
ادامه