کد خبر: ۱۱۳۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه امپریال لندن نشان می‌دهد میز تشریح مجازی با ایجاد توانایی دیدن مقاطع بدن در جهات مختلف، دارای قابلیت بهتری برای آموزش دانشجویان پزشکی است.

کلاسهای آموزش دانشگاه امپریال لندن به میز تشریح مجازی (Virtual dissection table) مجهز شده است. میز تشریح مجازی یک صفحه چند لمسی بوده و یک اسکن سه بعدی از کل بدن انسان را نمایش می‌دهد. این اسکن به حسب نیاز می‌تواند عضلات، عروق، استخوان‌ها و احشا را نشان دهد یا آنها را برای دیدن بافتهای زیرین پنهان کند.

کلاس آناتومی دانشگاه استنفورد نیز به این گجت مجهز است. آنها می‌گویند که استفاده از این گجت تاثیر مثبتی روی آموزش دانشجویان داشته و این نکته را در کلاس‌های آموزش مجازی که به رایگان برگزار می‌کنند نیز با افتخار اعلام کرده‌اند. البته وجود این ابزار، نیاز به کلاس‌های تشریح با جسدهای واقعی را حذف نمی‌کند، اما کمک بزرگی برای آموزش بهتر این درس سخت در پزشکی به حساب می‌آید.

از گذشته‌های دور تا کنون، دانشجویان پزشکی از یک کتاب اطلس آناتومی شناخته شده و برای آموزش هم از کالبدشکافی اجساد استفاده کرده‌اند، اما کم کم تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها در حال جایگزین شدن با کتب و صفحات تاچ اسکرین با اجساد هستند. این گجت‌ها با صرف هزینه‌های کمتر و آموزش بهتر، می‌توانند کمک فراوانی به علم پزشکی کنند.

virtual-dissection.jpg

گفتنی است این موضوع در دامپزشکی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمونه هایی به بازار ارائه شده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
0
البته اساتید این علم باید اظهار نظر کنند چون تخصص بنده نیست، ولی تعدادی از اساتید این علم، لمس این اعضا و دیدن چهره واقعی جسد را برای دانشجویان پزشکی ضروری می دانند.
m.en
|
-
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
0
0
در شرایطی که در برخی دانشکده های پزشکی کشور با کمبود جسد مواجه هستند ، وجود چنین دستگاهی بهتر از هیچ است. در رابطه با دامپزشکی هم اگر چنین ابزار های آموزشی موجود باشد ، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود . چراکه برای یک مرور ساده پیش از جراحی یا برای آپدیت نگه داشتن اطلاعات نیاز به پیدا کردن جسد حیوانات نبوده و دانشجو می تواند به سرعت اطلاعات قبلی خود را مرور ، به روز و تکمیل نماید.
نظر شما
ادامه