کد خبر: ۱۱۳۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، ایلام، البرز، اصفهان، ابرکوه و اردبیل

 

آغاز واکسیناسیون 100هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان قزوین


فاز چهارم واکسیناسیون تب برفکی از پانزدهم ماه جاری در کلیه واحدهای روستایی استان قزوین آغاز می شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: به منظور کنترل وپیشگیری از بروز بیماری تب برفکی  که یکی از مهمترین بیماریهای آسیب رسان به جمعیت دامی می باشد وبا توجه به زئونوز بودن این بیماری(مشترک بین انسان ودام)،فاز چهارم واکسیناسیون تب برفکی در سال 91 از مورخ 15/9/91 به مدت 20روز کاری در استان قزوین انجام می گیرد و طی آن  کلیه دامهای سنگین درواحدهای روستایی سراسر استان، که حدود 100000راس می باشد بر علیه این بیماری مایه کوبی خواهند شد.
 دکتر حمید زینالی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فاز چهارم واکسیناسیون تب برفکی رایگان بوده وهزینه ای را متحمل دامداران نمی کند، دامداران و اعضاء شورای اسلامی روستاها با مامورین دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، سامانه ارتباطی 1512 در سطح شهر قزوین و0281-1512بصورت 24ساعته پاسخگوی ساکنان استان قزوین خواهد بود.

----------------------------

 

نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از 2 میلیون 400 هزار قطعه طیور در کشتار گاه های استان ایلام


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام با اعلام این خبر گفت : در 8 ماهه اول سال جاری نظارت بهداشتی بر کشتار 2 میلیون 428 هزار 334 قطعه طیور در دو کشتارگاه صنعتی طیور ، واقع در شهرستان های ایوان و دره شهر انجام پذیرفته است .
دکتر صید یوسفی افزود : در این مدت 57 هزار 145 هزار قطعه طیور در کشتارگاه ها ضبط و معدوم سازی گردیده است .
ایشان همچنین ادامه دادند در همین مدت بر کشتار 31 هزار 601 رأس گاو و گوساله و گوسفند و بز  در کشتارگاه های دام استان نظارت بهداشتی  قبل و حین کشتار انجام پذیرفته است .
وی خاطر نشان کرد : در این مدت 65 هزار و 83 مورد بازدید از اماکن عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان انجام و 612 مورد تخلف بهداشتی مشاهده و در این رابطه 110 نفر به مراجع قضایی استان معرفی گردیده اند .

----------------------------

 

91 روز حبس و پرداخت جریمه نقدی برای فرار از ضوابط بهداشتی در البرز


بر اساس گزارش بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان البرز فرد متخلفی که اقدام به بسته بندی و قطعه بندی گوشت مرغ در شرایط غیر بهداشتی در منزل مسکونی خود می کرد به 91 روز حبس، جزای نقدی و محرومیت از اشتغال به کار در زمینه مواد خوراکی محکوم شد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دکتر فرهاد خامنه خبر داد: بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان البرز با کسب حکم ورود موفق به کشف منزل مسکونی ای شدند که در آن شخصی بدون کسب مجوزهای لازم و در شرایط غیربهداشتی اقدام به قطعه بندی و بسته بندی گوشت مرغ با جعل برچسب تقلبی می نمود.
با شکایت اداره کل دامپزشکی استان البرز و با رأی شعبه 120 دادگاه جزائی کرج متخلف به  91 روز حبس، پانصد هزار ریال جزای نقدی و محرومیت از اشتغال بکار در زمینه مواد خوراکی به مدت یکسال محکوم شد.

-----------------------------

 

تولید 1500 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان اصفهان


مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اهمیت تأمین بهداشت دام و فرآورده های دامی گفت: در سال جاری در استان اصفهان بیش از 1500 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، دکتر سید اکبر حسینی در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان با اشاره به اهمیت تأمین بهداشت دام و فرآورده های دامی کشور با همکاری وزارت بهداشت، از این امر به عنوان یکی از مهم ترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور یاد کرد و بیان داشت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، بیش از 49 درصد عوامل بیماری زای موجود در طبیعت، میان انسان و حیوان در چرخش است.
وی استان اصفهان را در بخش تولید مرغ دارای رتبه دوم کشوری و در بخش ماهیان زینتی دارای رتبه اول کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سالانه 160 هزار رأس دام تحت آزمایش بیماری سل و 150 هزار رأس تحت آزمایش تب مالت قرار می گیرند و تمامی موارد مثبت ذبح می شوند. 
دکترحسینی همچنین به نظارت بر بهداشت گوشت های وارداتی نیز اشاره داشت و در ادامه افزود: دو هزار نفر فارغ التحصیل رشته دامپزشکی در 147 درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و مرکز پخش داروی استان فعالیت می کنند.
وی همچنین اعلام کرد: سالانه یک میلیون و 600 هزار رأس دام و 55 میلیون رأس طیور در 33 کشتارگاه دام و 18 کشتارگاه طیور استان کشتار می شوند.

----------------------------

 

کاهش 63 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت انسانی درابرکوه


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از کاهش چشمگیر ابتلا انسان به بیماری تب مالت درسال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و افزود طی گزارشات شبکه بهداشت این شهرستان، ابتلا به بیماری تب مالت از ابتدای سال جاری سال جاری نسبت به سال گذشته 63 درصد کاهش یافته است.


دکتر علی فاتحی نیا خاطر نشان کرد تشکیل کلاسهای آموزشی برای دامداران، واکسیناسیون 60000 دام سبک و سنگین و تست و خونگیری از دام ها، نصب بنر و توزیع بروشورهای تب مالت جهت ارتقا دانش شهروندان در مورد این بیماری در سطح شهرستان و برگزاری جلسات آموزشی زنان روستایی مروج توسط شبکه دامپزشکی شهرستان از جمله اقداماتی است که در روند کنترل این بیماری کمک شایانی نموده است.
وی در ادامه متذکر شد: واکسیناسیون رایگان تب مالت در دام سنگین از ابتدای آبان ماه سال سال جاری به مدت 60 روز کاری در سطح شهرستان درحال انجام می باشد.
دکتر فاتحی نیا از دامداران خواست با اکیپ های واکسیناسیون دام همکاری های لازم را به عمل آورند.

 وی در پایان افزود امید است با عملکرد مناسب و ارتقا سطح دانش و آگاهی همشهریان به ویژه دامداران، در آینده شاهد کاهش 100 درصدی و ریشه کنی این بیماری در سطح شهرستان باشیم.

 

-----------------------------

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب : دامپزشکی اداره ای حساس و ظریف است و نیاز به توجهی خاص دارد

مدیرکل دامپزشکی استان به منظور بازدید از شبکه دامپزشکی شهرستان اسلام آباد غرب ، راهی این شهرستان شد و علاوه بر دیدار با کارکنان دامپزشکی با فرماندار این شهرستان نیز دیدار نمود.
در ابتدا دکتر پرور ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم و سوگواری امام حسین (ع) ،از حمایت های فرمانداری اسلام آباد غرب در حوزه فعالیت های دامپزشکی در این شهرستان قدردانی کرد وگفت : وظایف دامپزشکی بسیار حساس می باشد و کارها ماهیت جاری دارندچرا که نمی شود انجام فعالیتهای بهداشتی در حوزه دامپزشکی به سال بعد موکول شود.مثلا در بحث واکسیناسیون دام باید تمام موارد پیشگیری و واکسیناسیون در موعد مقرر انجام شود ونمی شود بعلت کمبود امکانات یا هر مشکل دیگری کار را به تعویق انداخت .
ایشان ادامه داد : وظیفه دیگر، نقش بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است که ازحدود 1709 بیماری که تاکنون شناخته شده است چیزی در حدود 832 مورد این بیماری ها قابلیت انتقال به انسان را دارد که این مسئله بیانگر این است که تقریباً 50% این بیماری ها از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود که این بحث و مقابله با بیماری ها، مربوط به حوزه کاری سازمان دامپزشکی کشور است .
دکتر پرور با اشاره به نقش دامپزشکی در سلامت و بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی گفت : بدون شک در استان و همچنین شهرستان اسلام آباد غرب ظرفیت های خوبی در زمینه کشاورزی و دامداری وجود دارد و ما باید از همه این ظرفیت ها بنحو مطلوبی استفاده کنیم.
وی در پایان با اشاره به وسعت زیاد و پراکندگی جمعیت دامی این شهرستان که پس از شهرستان کرمانشاه دومین شهرستان بزرگ استان می باشد و همچنین در مسیرتردد زوار عتبات عالیات بودن آن ، خواستار حمایت بیشتر فرمانداری و سایر دستگاههای مرتبط به منظور حفظ سرمایه های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی مردم شد .
فرماندار اسلام آباد غرب نیز با تقدیر از عملکرد شبکه دامپزشکی شهرستان در جهت تحقق اهداف بهداشتی گفت : دامپزشکی اداره ای حساس و ظریف است و نیاز به توجهی خاص دارد .چراکه با سلامت و بهداشت دام و همچنین انسان سروکار دارد.
بابلی با اعلام اینکه شهرستان اسلام اباد غرب دارای حدود 152000 نفرجمعیت انسانی و برخوردار از بافت جمعیتی گوناگون و همچنین مذاهب مختلف را در خود جای داده است ، وهمچنین محل اتصال 4 استان غربی کشور می باشدگفت : موفقیت دستگاهها برای ما افتخار است و ما باید به مردم خدمت کنیم آن هم بدون هیچ منتی چرا که مردم ما همیشه بیدارو هوشیار در صحنه حضور دارند و ما وظیفه داریم به مردم خدمات شایسته ای را ارایه کنیم .
وی از خدمات دامپزشکی در این شهرستان تقدیرکرد و گفت : کارهای دامپزشکی براساس اهداف از پیش تعیین شده دامپزشکی که در مرکز استان طراحی می شود انجام و باوجود تمام کمبودها و مشکلات ، کارها و خدمات ارایه شده به گونه ای است که ارباب رجوع و مخاطبان این حوزه از عملکرد دامپزشکی رضایت نسبی دارند و این جای بسی تقدیر دارد .
ایشان همچنین گفت : مسئولین ما نیز باید رافت اسلامی را در نظر داشته و براساس شرح وظایف اداری و اخلاق اسلامی به مردم ارایه خدمت نمایند.


شایان ذکر است پس از دیدار بافرماندار مدیرکل دامپزشکی استان با کارکنان شبکه دامپزشکی اسلام آباد غرب به گفتگو پرداخت و از خدمات آنان تقدیر بعمل آورد و در پایان نیز کارکنان به ارائه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

نایب قهرمانی تیم فوتسال بسیج دامپزشکی در جام میثاق با ولایت

به مناسبت هفته بسیج یکدوره مسابقه فوتسال بین پایگاه های مقاومت بسیج کارمندی حوزه (5) در سالن ورزشی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کرمانشاه برگزار شد.
در این بازی ها که بین 10 تیم برگزار شد تیم بسیج دامپزشکی در 5 بازی اول خود مقابل حریفان به برتری دست یافت.
همچنین در فینال این بازی ها که در تاریخ 11/9/91 برگزار شد در یک بازی تنگاتنگ تیم فوتسال بسیج دامپزشکی با نتیجه 6 بر 4 بازی را به تیم پالایش فرآورده های نفتی واگذار و به مقام نایب قهرمانی مسابقات میثاق با جام ولایت دست یافت.
اسامی بازیکنان تیم : بیژن سهرابی ، سیروس سپهری ، اردشیر نادری ، فرزاد هواسی ، محمدرضا احمد زاده ، حمزه نظری ، محمد سلطانی ، تورج کرمی و شاپور حقیقی بعنوان سرپرست تیم

گفتنی است تیم فوتسال بسیج دامپزشکی تاکنون دارای عناوینی به شرح ذیل می باشد
-        مقام سوم اولین دوره مسابقات فوتسال جام منابع طبیعی استان کرمانشاه در سال 1385
-        مقام اول سومین دوره مسابقات فوتسال جام منابع طبیعی استان کرمانشاه در سال 1388
-        مقام دوم مسابقات فوتسال دومین جشنواره فرهنگی ورزشی میثاق با ولایت به میزبانی پایگاه مقاومت بسیج پتروشیمی بیستون (حوزه 5 کارمندی)
-        مقام دوم ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی میثاق با ولایت گرامیداشت هفته بسیج صنعت نفت غرب کشور به میزبانی پایگاه مقاومت بسیج امام حسین (ع) (حوزه 5 کارمندی)
-        مقام سوم مسابقات صنعت نفت غرب کشور به میزبانی پایگاه مقاومت بسیج پتروشیمی بیستون (حوزه 5 کارمندی)
-        مقام اول مسابقات فوتسال جام رمضان سازمان جهاد کشاورزی در سال 1383
-        مقام دوم مسابقات فوتسال جام رمضان سازمان جهاد کشاورزی در سال 1384
-        مقام دوم مسابقات فوتسال جام میثاق با ولایت (حوزه 5 کارمندی)
      -   مقام اول جام شهدای شبکه دامپزشکی کرمانشاه فوتبال گل کوچک به میزبانی اسلام آباد غرب در سال 1374

 

-----------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی اصول بهداشتی جمع آوری شیر در اردبیل


 با هدف ساماندهی ناوگان حمل و نقل مراکز جمع آوری شیر خام در استان و در راستای بهبود کیفیت این فرآورده و به حداقل رساندن شیوع بیماریهای منتقله از شیر و فرآورده های لبنی در جمعیت انسانی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه دوره آموزشی اصول بهداشتی جمع آوری شیر در اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار گردید . با هدف ساماندهی ناوگان حمل و نقل مراکز جمع آوری شیر خام در استان و در راستای بهبود کیفیت این فرآورده و به حداقل رساندن شیوع بیماریهای منتقله از شیر و فرآورده های لبنی در جمعیت انسانی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه دوره آموزشی اصول بهداشتی جمع آوری شیر در اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ؛   نحوه حمل و نقل بهداشتی شیر خام از پروسه تولید تا فرآوری ، عوامل ایجاد آلودگی شیر خام شامل میکروارگانیسم های بیماریزای مسبب بیماریهای ورم پستان ، آلودگیهای محیطی  و عوامل احتمالی فساد شیر در حمل و نقل از جمله عناوینی بود که در این دوره آموزشی به حاضرین ارائه گردید.

گفتنی است این دوره آموزشی به همت اداره نظارت بر بهداشتی عمومی اداره کل دامپزشکی استان برگزار و با استقبال خوب شرکت کنندگان همراه بود و حدود 60 نفر از شاغلین مراکز جمع آوری شیر در استان حضور داشتند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
0
آقاي دكتر حسيني در هر مركز خصوصي چند نفر اشتغال دارن؟
نظر شما
ادامه