کد خبر: ۱۱۳۹۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، سمنان و قزوین

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد :
تجهیز کشتارگاه‌های خراسان جنوبی به اتاق پیش‌سرد


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: سعی ما بر این است تا پایان سال جاری تمام کشتارگاه‌های استان به اتاق پیش‌سرد مجهز شوند.
محمد رضایی در جمع مسئولان بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر 9 کشتارگاه در سطح استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد یک کشتارگاه صنعتی است.

وی افزود: در حال حاضر دو کشتارگاه در شهرستان قاینات و بیرجند مجهیز به اتاق پیش‌سرد هستند و مابقی نیز تا پایان سال مجهز می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح توسعه مبارزه با بیماری‌ها در مناطق عشایری و روستایی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: در این راستا در نیمه نخست سال 716 هزار و 735 نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیر دام توسط بخش خصوصی واکسینه شده‌اند.

رضایی به فعالیت 718 واحد مرغ گوشتی در استان اشاره کرد و افزود:  17 واحد مرغ تخم‌گذار و یک کارخانه جوجه‌کشی نیز در استان فعالیت می‌کنند.

وی به مبارزه به آنفولانزاری فوق حاد پرندگان اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا در نیمه نخست امسال 42 هزار مترمربع از مناطق ضدعفونی شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: بدون تردید نقش و جایگاه دامپزشکی نقشی مستقیم در تأمین بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.

رضایی ادامه داد: توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و برنامه‌ریزی درست برای آنها سبب کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی می‌شود.

 

----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سمنان خبر داد :
آموزش دامپزشکی به مددجویان کمیته امداد سمنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان از ارائه آموزش‏های دامپزشکی به مددجویان کمیته امداد سمنان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، علی جاویدپور اظهار داشت: 130 تن از مددجویان کمیته امداد سمنان آموزش‏های دامپزشکی را در این شهرستان فراگرفتند.

وی از حضور 130 نفر از مددجویان کمیته امداد این شهرستان در دوره‏های آموزشی مختلف دامپزشکی خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: مبارزه با انگل‏های خارجی دام، واکسیناسیون علیه بیماری‏های شاربن، تب برفکی، آبله و ... مهم‏ترین آموزش‏های ارائه شده در این دوره‏ها بود.

جاویدپور صدور تاییدیه واکسیناسیون و مشاوره در خصوص مسائل فنی را از دیگر خدمات ارائه شده به مددجویان کمیته امداد در شهرستان سمنان عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان اظهار داشت: اصول قرنطینه، بیماری‏های واگیردار دام، بیماری‏های مشترک بین انسان و دام و ... نیز به مددجویان کمیته امداد آموزش داده شد.

 

----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین:
5 میلیون مرغ کشتاری وارد چرخه مصرف شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیش از 5 میلیون قطعه مرغ کشتاری با نظارت دامپزشکی وارد چرخه مصرف شد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین، علیرضا اکبرشاهی اظهار داشت: در راستای انجام وظایف سازمان دامپزشکی و به منظور کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری‌های واگیردار دامی، شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در هشت ماه نخست سال سال جاری اقدام به واکسیناسیون 653 هزار و 276 نوبت سر گوسفند و بز ، 114 هزار و 269 نوبت سر گاو و گوساله و یک هزار و 259 قلاده سگ و یک هزار و 509 نوبت سر تک سمی در سطح شهرستان کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه کنترل بیماری‌های مشترک سل و بروسلوز در واحدهای صنعتی و مشمشه نیز این شبکه در هشت ماه نخست سال 91 اقدام به انجام تست سل 13 هزار و 321 رأس و خونگیری از 7 هزار و 753 رأس گاو کرده که در مجموع تعداد 22 رأس گاو به علت راکتور بودن از نظر تست سل (مبتلا به سل) به کشتارگاه اعزام شده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین تصریح کرد: به منظور کنترل جمعیت تک سمی نیز تعداد 127 رأس اسب در اسب‌داری‌های شهرستان قزوین زیر پوشش تست مشمشه قرار گرفتند که موردی از نظر بیماری مثبت نشده‌اند.

اکبرشاهی اضافه کرد: همچنین به منظور کنترل بیماری‌های انگلی خارجی بدن دام، این شبکه اقدام به سمپاشی 148 هزار و 950 رأس دام و 698 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام کرده است.

وی در خصوص عملکرد واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین نیز گفت: به منظور کنترل و نظارت بر مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در هشت ماه نخست سال جاری، اقدام به 359 هزار و 83 مرتبه بازدید از واحدهای تولیدی، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین عنوان کرد: از مجموع بازدیدهای صورت گرفته مقدار سه هزار و 28 کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف از واحدهای متخلف کشف و معدوم شده و تعداد 136 واحد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

اکبرشاهی اذعان داشت: با توجه به فعالیت دو واحد کشتارگاه طیور صنعتی در این شهرستان که تحت نظارت کارشناسان مسئول بهداشتی واحد و کارشناسان این شبکه اقدام به کشتار صنعتی و بهداشتی طیور می‌کند، در سال گذشته از مجموع پنج میلیون و 596 هزار و 954 قطعه مرغ کشتاری 11 هزار و 354 تن گوشت مرغ سالم و بهداشتی روانه بازار و 213 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه کشتار و عرضه خارج و به صورت بهداشتی معدوم شد.

 

نظر شما
ادامه