کد خبر: ۱۱۳۹۹

حکیم مهر - نخستین جلسه کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» به ریاست دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و نماینده رییس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و رییس این کارگروه برگزار شد.

در نخستین جلسه کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» که با حضور تمامی اعضا در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر سلطانخواه با مرور روند تدوین لایحه تا اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات گفت: یکی از مهمترین وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در روند توسعه علم و فناوری کشور، تکمیل آخرین حلقه این زنجیره یعنی تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیق و پژوهش است که متاسفانه کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

رییس کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه از ابتدای تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیرساخت های قانونی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در حوزه علم و فناوری شناسایی شد، افزود: همچنین در این راستا در ابتدای سال 87 در این معاونت، ایده ای مبنی بر لزوم وجود قانون مستقل برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات شکل گرفت. در نهایت لایحه ای با این عنوان و با همکاری سایر دستگاه ها تدوین و کلیات آن در جلسه مشترک هیات وزیران در همایش ملی نخبگان جوان در مهرماه سال 87 تصویب شد.

سلطانخواه با اشاره به اینکه لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان در دی ماه سال 87 با تقاضای یک فوریت بررسی به مجلس ارسال شد، تصریح کرد: متاسفانه فوریت این لایحه مورد توجه نمایندگان مجلس قرار نگرفت و علی رغم دفاع دکتر حدادعادل در موافقت با این فوریت، در صحن علنی مجلس رای نیاورد و این لایحه به صورت عادی وارد مرحله بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور فرآیند بررسی این لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را حدود 16 ماه عنوان کرد و گفت: در نهایت در اردیبهشت ماه سال 89 لایحه برای طرح در صحن علنی مجلس از سوی کمیسیون به هیات رئیسه مجلس ارسال شد.همچنین تصویب لایحه در صحن علنی مجلس شش ماه طول کشید و در نهایت در آبان ماه سال 89 به تصویب نهایی رسید. به طور کلی زمان تقدیم لایحه تا تصویب آن در مجلس شورای اسلامی حدود 22 ماه به طول انجامید.

به گفته دکتر سلطانخواه این مصوبه مجلس، به سرعت مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، آذرماه سال 89 از سوی رئیس جمهور به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرا ابلاغ شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه این قانون دارای دو موضوع تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و آیین نامه اجرایی قانون جهت اجرایی شدن معافیت ها و سایر حمایت ها است، گفت: پس از آن آیین نامه اجرایی قانون و اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی از سوی وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و طی مدت 10 ماه در هیات وزیران نهایی شد و در شهریور ماه سال 90 به تصویب هیات دولت رسید و جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد. البته بررسی این اساسنامه در شورای نگهبان حدود هفت ماه طول کشید.

وی با بیان اینکه در نهایت پس از تایید اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در شورای نگهبان، اعضای حقیقی هیات امنای صندوق منصوب و نخستین جلسه هیات امنا در مردادماه برگزار شد، ادامه داد: پس از این جلسه اعضای هیات عامل و رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب شدند. به محض صدور احکام، صندوق فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون بسیاری از آیین نامه های آن تهیه شده است.

سلطانخواه با بیان اینکه رکن دیگر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، آیین نامه اجرایی آن با محوریت تشخیص و رتبه‌بندی شرکت ها بود، گفت: این آیین نامه هم با وجود تاخیرها در آبان ماه امسال توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

رییس کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» با بیان اینکه این کارگروه به استناد ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، تشکیل شده است، افزود: در این کارگروه نمایندگان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی عضو هستند.

وی با تأکید بر اینکه این کارگروه زمینه اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را فراهم می کند، این قانون را یک دستاورد بزرگ دولت های نهم و دهم و بزرگترین قانون در توسعه فناوری و نوآوری در کشور خواند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای تحقق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تلاش و همکاری بیشتری صورت گیرد، خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این قانون باید با همکاری تمامی دستگاه ها، یک یادگار نیکو از دولت نهم و دهم برای جامعه علم و فناوری در کنار دستاوردهای بزرگ این حوزه که به همت مسئولان مختلف کشور حاصل شده است برجای بگذارد.

به گفته دکتر سلطانخواه نقطه عطف اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، دیدار مسئولان شرکت های دانش بنیان با مقام معظم رهبری در مردادماه 1391بود که باعث معطوف شدن بسیاری از نگاه ها به این موضوع شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه تا کنون از شرکت های دانش بنیان به صورت عرفی و قانون نانوشته حمایت شده است گفت: این در حالی است که شرکت های دانش بنیان باید دارای هویت و شناسنامه شوند و به طور رسمی با این عنوان در کشور شناخته شوند.

گفتنی است، در ادامه جلسه این کارگروه، نمایندگان دستگاه های مختلف عضو، نظرات خود را در خصوص اجرای هر چه بهتر ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کردند.

سلطانخواه در پایان این جلسه با جمع بندی نظرات ارائه شده در خصوص اولویت هایی که باید توسط این کارگروه در نظر گرفته شود، گفت: در ابتدای امر باید آیین نامه واحدی برای تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان تدوین و مصوب شود. در این راستا از تمامی وزارتخانه های ذیربط مانند وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تدوین این آیین نامه استفاده خواهد شد البته آنچه که در این زمینه مهم است سیاستگذاری متمرکز و اجرای یکپارچه می باشد.

رییس کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان» با تاکید بر اینکه به دنبال تدوین این آیین نامه باید فرم ها و پرسشنامه های مرتبط با آن تهیه شود، افزود: در گام بعدی باید مصادیق محصولات و خدمات دانش بنیان شناخته شده و کارگزاران برای تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان مشخص شود. همچنین در این راستا نیازمند ایجاد یک سامانه جهت جمع آوری اطلاعات شرکت های دانش بنیان هستیم.

وی با بیان اینکه در ادامه باید آیین نامه رتبه بندی شرکت های دانش بنیان تهیه و تصویب شود از تشکیل کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان اعضا جهت بررسی دستور کار کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان» خبرداد.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه حکم دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور برای دکتر سلطانخواه به عنوان نماینده رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای آن» توسط دکتر سلطانی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور قرائت شد.

همچنین در این جلسه دکتر قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر جبار رشیدی به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاج الدینی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دکتر میعاد صالحی به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر رازقی، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفایی، مهندس صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و دکتر خیام نکویی و دکتر صاحبکار و دکتر سلطانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.

تعدادی از دامپزشکان هم در قالب شرکت های دانش بنیان به کار تحقیق و پژوهش مشغولند.

 

نظر شما
ادامه