کد خبر: ۱۱۴۲

حکیم مهرخبرهایی از شبکه های دامپزشکی فردوس ، قوچان و اداره کل دامپزشکی استان کرمان

 

توقیف بیش از هزار رأس دام غیرمجاز در فردوس

 

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری 27 محموله دامی مشتمل بر یک هزار و 440 رأس دام غیر مجاز در این شهرستان توقیف شده است.

جواد اسماعیلی در بازدید از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حمل و نقل دام‌ها باید شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای رعایت شود، تعدادی دام بدون رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی دامپزشکی حمل و نقل شده‌اند که با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی شهرستان نسبت به توقیف و انجام مراحل قانونی اقدام شده است.
وی افزود: بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که در صورت عدم توجه به قوانین و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی، جامعه انسانی دچار صدمات و خسارت بهداشتی جبران‌ناپذیری خواهد شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس از تمام دامدارانی که قصد حمل و نقل دام به سایر نقاط را دارند خواست تا نسبت به اخذ مجوز بهداشتی حمل از شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام کنند.
اسماعیلی گفت: 72 هزار و 500 رأس دام در بیستمین مرحله واکسیناسیون سراسری تب برفکی در فردوس واکسینه خواهد شد که شامل 2 هزار و 500 رأس گاو و بیش از 70 هزار رأس گوسفند است.
وی یادآور شد: تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد است که انتشار آن می‌تواند خسارت اقتصادی زیادی را با کاهش تولید شیر و گوشت و ایجاد عفونت‌های ثانویه به صنعت دامداری وارد کند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس اضافه کرد: از زمان اجرای این طرح تاکنون وقوع بیماری تب برفکی درکشور کاهش چشمگیری داشته است.
اسماعیلی گفت: در زمان اجرای طرح واکسیناسیون تردد دام بین استان‌ها و شهرستان‌ها به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری و نیز افزایش پوشش واکسیناسیون دام‌ها محدود است و مجوز حمل فقط برای دام‌هایی که 15روز از واکسیناسیون تب برفکی آن‌ها گذشته باشد صادر می‌شود و پست‌های قرنطینه دامی هر نوع وسیله نقیله حامل دام زنده را که بدون مجوز بهداشتی حمل باشد متوقف می‌کنند.

-------------------------------------

 

کنترل و پیشگیری از نیوکاسل راهبرد نوین دامپزشکی قوچان

 

همچنین رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: راهبرد نوین دامپزشکی قوچان مراقبت، کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل پرندگان است.

محمد سیاح اظهار داشت: در حال حاضر با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف پرورش طیور، سالانه خسارات اقتصادی قابل توجهی در اثر بروز بیماری‌های مختلف به‌ ویژه بیماری‌های عفونی به صنعت مرغداری وارد می‌شود.
وی بیان داشت: در میان بیماری‌های عفونی، عفونت‌های تنفسی (مانند آنفلوانزا، برونشیت و نیوکاسل)، از شایع‌ترین مشکلات صنعت طیور به‌شمار می‌رود.
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان افزود: بروز این بیماری‌ها فرصتی را برای مرغداران و مسئولان در استفاده بهینه و مدیریت بحران بیماری فراهم می‌کند.
سیاح ادامه داد: با تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به طرف گوشت سفید اهمیت این صنعت به منظور تامین مقادیر کافی پروتئین برای تغذیه انسان و توسعه اقتصادی اجتماعی کشور یا ظرفیت صادرات را، دوچندان می‌کند.
وی با بیان اینکه اقدامات کنترلی دامپزشکی نه تنها راهبردی بلکه اجتناب‌ناپذیر است، عنوان داشت: رخداد اخیر بیماری نیوکاسل در طیور استان روشنگر اهمیت این موضوع است.
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان ابراز داشت: در این ارتباط اطلاعات موثق و شفاف، به‌علاوه سرعت ارتباطات مرغداران به ویژه در مواقع بحران، از اهمیت راهبردی برخوردار است.
سیاح با بیان اینکه شهرستان قوچان تمام امکانات و اولویت‌ها در مورد پرورش طیور و صنایع وابسته را دارا است، گفت: در شهرستان بالغ بر 5/1 میلیون قطعه پرنده (تخمگذار، گوشتی، بومی)، کشتارگاه طیور، کارخانه جوجه‌کشی، واحد بزرگ سیمرغ در تولید تخم مرغ و تولید جوجه یک روزه که سهم به سزایی در اشتغالزایی شهرستان را ایفا می‌کند.
وی اظهار داشت: در حاضر واحدهای وابسته به صنعت طیور دارای مسئول بهداشتی دامپزشکی هستند که وظیفه مراقبت و نظارت بر پرورش طیور را به عهده دارند.
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان بیان داشت: شبکه دامپزشکی قوچان با به کار بردن سیستم مهارت، دانش و منابع به حفاظت و توسعه مرغداری می‌پردازد و از جمله اقدامات پیشگیرانه دعوت از مرغداران و مسئولان بهداشتی مرغداری‌ها و همکاری بین بخشی است.

-----------------------------------------

 

کمبود نیروی انسانی مشکل دامپزشکی در کرمان

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان هم گفت: کمبود نیروی انسانی همچنان یکی از مهمترین مشکلات دامپزشکی استان است.
غلامرضا زید آبادی در جمع کارکنان دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: با توجه به حساسیت دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی و کنترل بیماری های دامی، حل مشکل کمبود نیروی انسانی در این مرکز ضروری است.

وی با اشاره به این موضوع که به دلیل وسیع بودن شهرستان کرمان و مرکزیت این شهرستان در استان عملکرد دامپزشکی کرمان بسیار حائز اهمیت است، گفت: در راستای حفظ بهداشت و سلامت جامعه واحد نظارت شهرستان باید در کلیه مناطق شهر که مراکز عرضه فرآورده های دامی را دارند به ویژه مناطق پائین شهر نیز توجه خاصی داشته باشند.

زید آبادی عنوان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان که با توجه به گستردگی زیاد در بخشهای مختلف و آمار قابل توجهی به ویژه در زمینه نظارت بر پروسه تولید، تبدیل و توزیع فرآورده های خام دامی ارائه کرده است.

وی بیان کرد: مدیریت شبکه باید با استفاده از تمام توان کارکنان این مجموعه به مسائل دیگری همچون مبارزه با بیماری های دامی نیز توجه خاصی داشته باشند.

زید آبادی اضافه کرد: در خصوص مشکل کمبود نیرو از مسئول شبکه خواست در این راستا از تجربه و تخصص کلیه کارکنان جهت پیشبرد اهداف و کارها استفاده نمود و با توجه به تقسیم عادلانه امور در پرداخت ها نیز دقت لازم به عمل آید.
 

نظر شما
ادامه