کد خبر: ۱۱۴۶۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی چرام، فارس، آذربایجان غربی، اصفهان و البرز

 

به منظور خدمت‌رسانی بهتر به دامداران صورت گرفت:
افتتاح دومین داروخانه دامپزشکی در چرام دراستان کهگیلویه وبویراحمد


با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان محلی داروخانه دامپزشکی شهرستان چرام افتتاح شد.
در حاشیه این افتتاحیه علیرضا نیکروز ، فرماندار شهرستان چرام با بیان این‌که بسیاری کارها باید فرهنگ‌سازی شود تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند از مسئولان این داروخانه خواست تا تمام داروهای مورد نیاز را فراهم کنند که بتوان نظر کلیه مرغداری‌ها، گاوداری‌ها و دامداری‌های منطقه را به سوی خود جلب کرد.فرماندار چرام با اشاره به این‌که این داروخانه باعث خواهد شد خدمات بهتری به روستاییان و عشایر منطقه ارائه شود، اظهار داشت: با افتتاح این داروخانه در شهرستان چرام  خدمت‌رسانی به دامداران منطقه بهتر و سریع‌تر صورت می‌پذیرد.وی از دستگاه‌های اجرایی خواست در توسعه بخش‌های خصوصی مساعدت‌های لازم را انجام دهند و تأکید کرد: در حال حاضر، شهرستان چرام با دارا بودن دو باب داروخانه دامپزشکی آماده خدمت‌رسانی به دامداران و مرغداران منطقه است و با وجود گستردگی حوزه دامپروری در این شهرستان ایجاد این داروخانه ضرورت داشت و بسیاری از مشکلات مردم چرام رفع می‌شود.این مسئول با بیان این‌که افتتاح مراکز مرتبط با دامپزشکی، قطعا ًدر جهت پیشگیری، درمان و کنترل بیماری‌های دامی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با تأمین سلامت و  بهداشت دام و تضمین کیفیت فرآورده‌های پروتئینی نقش اساسی دامپزشکی کشور در اقتصاد و بهداشت عمومی مشخص می‌شود.نیکروز تصریح کرد: با واگذاری فعالیت‌های تصدی گری دامپزشکی به بخش خصوصی، شهروندان در تمامی اوقات شبانه‌روز و ایام تعطیل امکان استفاده از خدمات دامپزشکی را خواهند داشت.مسئول ارشد اجرایی شهرستان چرام ضمن قدردانی از زحمات دامپزشکی این شهرستان، افتتاح درمانگاه‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی را برای خدمت هرچه بهتر به جامعه هدف عنوان کرد و خواستار تلاش‌های علمی بیشتر و کارهای مهم اقتصادی مرتبط با دامپزشکی در شهرستان چرام شد.وی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته توسط دولت، آینده بسیار روشنی پیش روی ما است که قطعاً افراد تحصیل کرده همچون جامعه دامپزشکی می‌توانند سهم به‌سزایی در پیشرفت آینده کشور داشته باشند.

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد:
بیش از 200 هزار راس گاو و گوساله در استان فارس در مقابل تب برفکی ایمن شدند


اجرای طرح واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در استان فارس با ایمن سازی بیش از 200 هزار راس گاو و گوساله به پایان رسید
دکتر قاسم رضائیان زاده با اعلام این خبر گفت : در این طرح که بصورت رایگان از 22 مهر ماه سال جاری آغاز شده بود 202897 رأس گاو و گوساله در واحد های صنعتی و سنتی استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و به شدت واگیر  در دام می باشد افزود: این بیماری دامهای زوج سم از جمله نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و همچنین گونه های وحشی از جمله آهو، گوزن و ...... را  می تواند مبتلا کند.
عامل این بیماری مقاوم به شرایط محیطی است بطوریکه می تواند در اماکن دامی ماهها زنده باقی بماند و با نقل و انتقال دام و کود و تردد انسان و حتی با وزش باد انتشار پیدا کند.
این بیماری باعث مرگ و میر در دامهای جوان، سقط جنین، کاهش تولید گوشت، شیر و .... نیز شده و سالانه خسارات اقتصادی فراوانی را به صنعت دام برخی از کشورها وارد می سازد.

-------------------------------------

 

راه اندازی بخش کشت سلولی در آزمایشگاه منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان آذربایجانغربی


با پیگیری های و تلاشهای بعمل آمده بخش کشت سلولی آزمایشگاه اداره کل بعنوان تنها آزمایشگاه در سطح ادارات کل دامپزشکی استانها با هزینه ای بالغ بر 600 میلیون ریال شروع به فعالیت نمود .
کشت سلولی به کشت حاصل از سلولهای جدا شده از بافت اولیه اطلاق  میشود .که از طریق تجزیه شیمیایی ، مکانیکی یا آنزیمی حاصل میشود به عبارت بهتر کشت سلولی به فرآیند کنترل شده سلولهای پرو کاریوتی یا  یوکاریوتی در محیط کشت گفته  میشود .

با راه اندازی این بخش امکان تشخیص و تاثیر قطعی بیماری تب برفکی در آزمایشگاه این اداره کل در کمترین زمان بوجود آمده است .لازم به توضیح است که قبلا تشخیص بیماری تب برفکی با روشهای الیزا  ، سرولو ژیکی و pcr انجام میگرفت . گفتنی است با تکمیل چرخه تشخیص بیماری تب برفکی دیگر  نیازی به ارسال نمونه تب برفکی به مرکز تشخیص در تهران نخواهد بود  .از مزایای دیگر این سیستم  کاهش زمان اعلام نتیجه ، کاهش هزینه های جاری وارسال نمونه ، تشخیص دقیق وسریع بیماری ویروسی از جمله  تشخیص بیماری تب برفکی  میباشد.

 

--------------------------------------

 

مدیر کل منابع انسانی و تحول اداری استانداری اصفهان:
نگاه ویژه به دامپزشکی به عنوان یک فرصت استانی


مدیر کل منابع انسانی و تحول اداری استانداری اصفهان ضمن بازدید از اداره کل دامپزشکی استان، از نزدیک با فعالیتهای و وظایف کارکنان این اداره کل آشنا شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، حسن ابراهیمی مدیر کل منابع انسانی و تحول اداری استانداری اصفهان از قسمتهای مختلف اداره کل بازدید واز نزدیک با کارکنان و وظایف آنها آشنا شد.ایشان ضمن بازدید ازاین اداره کل، در جلسه ای که با حضور مدیر کل،معاونین و جمعی از کارشناسان وکارمندان نمونه دامپزشکی استان تشکیل شد اظهار داشت،نگاه ویژه این مدیریت به دامپزشکی استان به عنوان یک فرصت استانی است زیرا با بهداشت و سلامت غذایی وبه طور کل با زندگی مردم سرو کار دارد.وی ضمن تبریک کسب دو رتبه اول بیشترین ارتقاء رتبه سال 90  نسبت به سال قبل در اهتمام به ارتقاء سطح دستگاه اجرایی استان ومحور استقرار توسعه دولت الکترونیک در گروه موسسات وسازمانهای وابسته توسط این اداره کل اعلام کرد این اداره کل در بخشهایی همچون محور استقرار توسعه دولت الکترونیک حایز رتبه گردیده که بیشترین تاثیر در تحقق برنامه تحول اداری دارد. ایشان در ادامه ضمن تشکر از زحمات کارکنان اداره کل دامپزشکی استان گفت: امیدوارم دامپزشکی بتواند با اطلاع رسانی بیشتر به جایگاه واقعی که حقش است در استان دست یابد.وی همچنین به اعلام نتایج اسامی پذیرفته شدگان دستگاه های اجرایی استان در روزهای نزدیک، در پرتال استانداری اشاره کرد وگفت با حل مشکلات پیش رو در آزمون استخدامی و مجوز جذب از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری، کمبود نیروی انسانی این اداره کل نیز مرتفع می گردد.ایشان در پایان با  اهداء لوح از کارکنان نمونه و همکارانی که در کسب رتبه های فوق بیشترین تاثیر را داشتند تقدیر نمود.

----------------------------------------

 

ممنوعیت کشتار مرغ بدون مجوز در البرز

 

مدیر کل دامپزشکی استان البرز، گفت: کشتار مرغ بدون مجوز در کشتارگاه‌های استان ممنوع است.
سید "اصغر برائی‌نژاد" گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه با کشتارگاه متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
وی افزود: علاوه بر موارد مذکور اداره کل دامپزشکی استان البرز برای حفظ سلامت مصرف کنندگان در فصل زمستان طرح نظارتی کشتارگاه‌های طیور را اجرایی کرده است.
برائی‌نژاد جلوگیری از ایجاد و شیوع بیماری‌های طیور را یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: بر اساس این طرح کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی شهرستانهای استان البرز و مسوولان فنی بهداشتی کشتارگاههای طیور استان، وضعیت طیور را به لحاظ بهداشت و سلامت بررسی می‌کنند.

وی گفت: این طرح تا پایان فصل زمستان در این استان اجرایی خواهد شد.

نظر شما
ادامه