کد خبر: ۱۱۴۷۰

حکیم مهر - سالانه بیش از 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوابگوی 90 درصد از نیاز کشور بوده و تنها 10 درصد از مصرف جامعه باید از طریق واردات انجام شود اما مشکلات و حواشی واردات این 10 درصد گاهی بیشتر از 90 درصدی است که در داخل تولید می‌شود.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی سال گذشته 200 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد و در نیمه نخست امسال نیز بیش از 33 هزار تن انواع گوشت از کشورهای مختلف برزیل، هلند، بلژیک، پاکستان، آلمان، استرالیا و ... وارد شده است اما با توجه به اینکه ذبح شرعی گوشت‌ یکی از شروط مهم واردات این محصول است که بر این اساس سازمان دامپزشکی باید ناظران شرعی را به کشورهای مختلف اعزام کند تا بر شرعی بودن کشتار دام در کشتارگاههای کشورهای مختلف نظارت داشته باشند.

از سوی دیگر برای تامین بهداشت گوشت‌های وارداتی و عاری بودن محصول از هر گونه آلودگی و بیماری‌هایی که میان انسان و دام مشترک است، ناظران بهداشتی نیز باید به کشورهای صادرکننده اعزام شوند تا بر سلامت دام زنده قبل از کشتار، حین و پس از کشتار و همچنین بسته‌بندی محصول نظارت داشته باشند.

بر این سازمان دامپزشکی طبق اعلام خود ناظران بهداشتی را پس از گذران مراحل آموزشی به همراه ناظران شرعی به کشورهای مختلف اعزام می‌کند اما باز هم محصول وارداتی تابع شرایط تولید کشورهای صادرکننده است؛ همچون هفته اخیر که بر اثر بیماری جنون گاوی یک راس گاو برزیلی تلف شد و ژاپن به عنوان یکی از واردکنندگان، واردات گوشت از این کشور را ممنوع کرد. در ایران هم نگرانی‌هایی برای سلامت گوشت‌های وارداتی و مصرف آن شدت گرفت که در این میان سازمان دامپزشکی واردات گوشت از ایالت " پارانا " برزیل را که احتمال بیماری دارد ممنوع اعلام کرد.

علاوه بر مشکلات تامین سلامت بهداشتی و ذبح شرعی گوشت‌های وارداتی، بار مالی برای اعزام ناظران شرعی و بهداشتی، قرنطینه و گمرک‌های کشور به کشور تحمیل می‌شود که به نظر می‌رسد اگر این هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید داخلی به کار گرفته شود دیگر نیازی به واردات محصولات استراتژیک از کشورهای دور و نزدیک نخواهیم داشت.

با توجه به خالی بودن 30 درصد از واحدهای پرواربندی، خروج غیرمجاز دام‌های سبک و سنگین به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و همچنین کشتار دام‌ها با وزن سبک اگر تدابیر لازم از سوی مسئوولان امر اتخاذ شود دیگر نیازی به واردات گوشت‌های درجه دو و سه وارداتی نداریم و هزینه‌های واردات این محصول به تولید داخل اختصاص می‌یابد که نه تنها خودکفایی در تولید را رقم می‌زند بلکه اشتغالزایی در این بخش خواهیم داشت.

کما اینکه اکنون هم بسیاری از مصرف‌کنندگان گلایه دارند " چرا باید دام‌های با کیفیت ایرانی به صورت قاچاق از کشور خارج شود و بعضا گوشت‌های وارداتی با کیفیت پایین‌تر در سفره مردم قرار گیرد؟

 

نظر شما
ادامه