کد خبر: ۱۱۴۹۸

حکیم مهر - تحقیقات انجام‌شده توسط مراکز معتبر بین‌المللی، وجود پرایون جنون گاوی در شیر و قسمت‌های عضلانی گوشت گاو را تأیید نمی‌کند.

 

(نفر سمت راست : دکتر رکنی)

 

دکتر نوردهر رکنی، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درباره نگرانی‌های ایجادشده درباره آلوده بودن جنون گاوی در گوشت‌های وارداتی از کشور برزیل گفت: مغز و سیستم عصبی مرکزی، گره‌های لنفاوی، بصل‌النخاع، روده، معده و طحال، کانون‌های آلودگی گاو به ویروس جنون گاوی است و تحقیقات به‌عمل‌آمده وجود پرایون جنون گاوی در قسمت‌های عضلانی گوشت گاو را تأیید نمی‌کند.

وی افزود: از آنجا که گوشت وارداتی از کشور برزیل محدود به لاشه گوشت گاو و به‌صورت استخوان‌گیری و بسته‌بندی شده است، نگرانی درباره آلوده بودن گوشت‌های وارداتی از برزیل به جنون گاوی هیچ‌گونه موضوعیتی ندارد.

این استاد بهداشت و صنایع گوشت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از آنجا که بیماری جنون گاوی یک بیماری عصبی کشنده، پیش‌رونده و غیرالتهابی است، مصرف قسمت‌های غیرعضلانی و غیرگوشتی می‌تواند به انتقال این بیماری به انسان منجر شود.

رکنی ادامه داد: نظارت بهداشتی هرچه دقیق‌تر سازمان دامپزشکی در قالب کارگروه ویژه به‌منظور بررسی‌های بیشتر بر گوشت‌های وارداتی از کشور برزیل، اطمینان هرچه بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و مانیتورینگ لحظه‌ای بیماری‌های دام توسط این سازمان و همچنین نظارت سازمان دامپزشکی بر گوشت‌های وارداتی، دامن زدن به حساسیت‌های غیرکارشناسی غیر از ملتهب کردن فضا، پیامد دیگری ندارد.

رکنی در پایان یادآور شد: کشور برزیل از نظر بیماری جنون گاوی جزء 19 کشور گروه اول که عاری از بیماری است، شناخته شده است.

لازم به ذکر است، بیماری جنون گاوی اولین بار در سال 1986 در آزمایشگاه ویبریک انگلستان شناسایی شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه