کد خبر: ۱۱۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  یک پرورش‌دهنده اسب با تاکید براینکه ارزآوری تولید، پرورش و صادرات اسب فوق‌العاده است، افزود: متاسفانه درحالیکه انواع و اقسام نژادها، امکانات و تخصص تولید و پرورش اسب را در کشور داریم و می‌توانیم از تلفیق این نژادها بهترین اسب‌ها را تولید کنیم ولی در حال حاضر به‌جای اینکه صادرکننده اسب باشیم به یکی از کشورهای واردکننده اسب تبدیل شده‌ایم.

حسن جوزی با بیان اینکه تولید اسب در کشورمان با وجود برخوردار بودن از امکانات و تخصص لازم بسیار پایین است، تصریح کرد: پرورش‌دهندگانی که برای آنها مساله اقتصادی تولید اسب اهمیت دارد و زندگی خود را از این طریق می‌گذرانند به دلیل مشکلات و تهدیدهایی که در مسیر تولید اسب وجود دارد از این اقدام خودداری کرده و به کار تولید اسب نمی‌پردازند.

به گفته این پرورش‌دهنده اسب که حدود چهار تا پنج میلیارد تومان سرمایه خود را صرف پرورش اسب و آموزش سوارکاری کرده است، باید تولید اسب برای پرورش‌دهندگان توجیه اقتصادی داشته باشد چراکه در غیر اینصورت چیزی جز بدهکاری و تعطیلی واحد برای آنها به همراه نخواهد داشت.

جوزی ادامه داد: برای تولید و پرورش اسب در تهران و رساندن آن به مرحله سوارکاری بدون درنظر گرفتن حوادثی که ممکن است در مسیر تولید و پرورش این اسب‌ها به وجود آید، باید حداقل 25 میلیون تومان هزینه کرد و البته باید حدود 5 سال زمان را برای بازگشت این سرمایه منتظر ماند و البته تضمینی هم نیست که این اسب پرورش یافته مطلوب و مناسب برای سوارکاری باشد، بنابراین پرورش‌دهندگان ترجیح می‌دهند همین مبلغ را برای خرید بهترین اسب‌ها از خارج کشور هزینه کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای ترغیب پرورش‌دهندگان به تولید اسب لازم است حمایت ویژه‌ای از تولید‌کنندگان این بخش صورت گیرد تا به جای واردات اسب خود تولید کننده اسب باشند، در ادامه به تاثیرات و فواید اجتماعی پرورش و تولید اسب در کشوراشاره کرد و گفت: تولید و پرورش اسب و ایجاد امکانات لازم برای سوارکاری جوانان می‌تواند باعث جلوگیری از بروز فسادهایی شود که جوانان کشور را به خود درگیر می‌سازد.

جوزی با اظهار تاسف از اینکه تولید و پرورش اسب به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی نسبت به گذشته در کشور بسیار کمرنگ شده است، ادامه داد: درحال حاضر متاسفانه پرورش و تولید اسب بازگشت سرمایه ندارد مگر اینکه افرادی بخواهند از این اقدام نتایج دیگری بگیرند و این در حالی است که ورزش سوارکاری و پرورش اسب متعلق به کشور ما است و این ورزش تنها ورزشی است که می‌توانیم از طریق آن در دنیا افتخار کسب کنیم و برای امروز و آینده کشورمان بسیار مفید است.

این پرورش‌دهنده اسب با بیان اینکه اسب پونی متعلق به کشور ما است، یادآور شد: متاسفانه چندین سال قبل بر اثر بی‌تدبیری برخی مسوولان جلوی صادرات این اسب گرفته شد و این در حالی بود که با صادرات اسب پونی می‌توانستیم بهترین اسب‌هایی را که در کشور نداشتیم وارد کنیم ولی متاسفانه به دلیل یکسری مسائل بی‌اهمیت در دامپزشکی ( اشتباه در تشخیص بیماری مشمشه) به این صنعت لطمه وارد کردند.

جوزی با اشاره به اینکه متاسفانه همه نهاده‌های مورد نیاز پرورش‌دهندگان اسب به صورت آزاد تهیه می‌شود، ادامه داد: با توجه به اهمیت پرورش اسب و تاثیرات ان در جامعه لازم است همان توجهی که به گاوداری‌های کشور می‌شود به پرورش‌دهندگان اسب نیز صورت گیرد و حداقل علوفه مورد نیاز آنها را به صورت دولتی در اختیارشان قرار دهند.

وی گفت: درحالی که کشور برای پرورش یک جوان سالم از ابتدای کودکی، هزینه‌های بسیاری را برای تهیه غذای مقوی و سالم متحمل می‌شود نباید در سنین حساس جوانی به جوانان بی‌اهمیت بود و با کشیده شدن جوانان به دام اعتیاد و فسادهای دیگر تمام هزینه‌هایی که برای پرورش آن شده را بر باد داد بلکه باید با توجه به ورزش‌های مورد علاقه جوانان و از جمله توجه به صنعت پرورش اسب از ورود جوانان به دام این آلودگی‌ها جلوگیری کرد چراکه هر هزینه‌ای که دولت در این بخش داشته باشد نتایج مثبتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

این پرورش‌دهنده اسب گفت: از نظر علمی ثابت شده، افرادی که سوارکاری می‌کنند قدرت یادگیری آنها 10 برابر سایر افراد است ولی متاسفانه اکنون شاهد تعطیلی باشگاه‌های سوارکاری و واحدهای پرورش اسب یکی پس از دیگری هستیم و جای این سوال است که آیا این ارزش را ندارد برای سلامتی اجتماع کمکی به پرورش‌دهندگان و باشگاه‌های سوارکاری داشته باشیم؟

جوزی خاطرنشان کرد: تست بیماری مشمشه( تنها بیماری مشترک بین انسان و اسب) تنها موردی است که به صورت رایگان برای پرورش‌دهندگان اسب انجام می‌دهند البته حدود 70سال از ریشه‌کن شدن این بیماری در دنیا می‌گذرد ولی هنوز در کشور ما این بیماری وجود دارد.

وی مهمترین مساله در پرورش اسب را بحث خوراک اسب دانست و از مسوولان خواست حداقل 50 درصد جو مورد نیاز پرورش‌دهنگان اسب را همچون گاوداری‌ها، واحدهای پرورش شترمرغ و....به صورت دولتی در اختیار آنها قرار دهند تا این صنعت جان دوباره بگیرد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشك
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹
0
0
آقاي جوزي مشمشه تنها بيماري مشترك بين اسب و انسان نبوده و مشمشه هنوز در بسياري از كشورهاي دنيا وجود دارد و اگر انساني به اين بيماري مبتلا گردد، مرگ در انتظار او خواهد بود. پس بيماري بي اهميتي از نظر دامپزشكي محسوب نمي شود مگر اينكه از نظر خودتان بي اهميت محسوب گردد
دکتر مرادی
|
-
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۵
0
0
ین پرورش دهنده محترم باید بدانند در تمام ممالک جهان تشخیص مشمشه توسط روش متداول مالئیناسیون انجام می گیرد و ایشان در مقام زیر سوال بردن سازمان و عملکرد تشخیصی نمی باشند
دانشجوی علوم دامی
|
-
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
0
0
سلام .اگر لطف میکردید و یک شماره تماس میدادید کسانی که احتیاج به مشورت با شما در رابطه با پرورش اسب دارند بتوانند با شما در ارتباط باشند
نظر شما
ادامه