کد خبر: ۱۱۶۲۸
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر - دکتر محسن مشکوة،معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بهره گیری از گزارشهای اخیر سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و همینطور با نگرشی به سوالات متداول و رایج، نسبت به ترجمه متون علمی به شرح زیر اقدام نموده است :

- آیا گوشت گوساله تولید شده در برزیل برای مصرف سالم است؟

   خوردن گوشت قرمز ( از جمله گوشت بدون استخوان عضلات اسکلتی ) علی رغم احتمال خطر BSE در جمعیت گاوی کشور تولیدکننده، هیچگونه خطری برای مصرف کنندگان ندارد. بعلاوه در این مورد برزیل، حیوان تلف شده، معدوم و در زنجیره غذایی حیوان و انسان وارد نشده است.

- آیا تحریم واردات گوشت گوساله برزیلی و فرآورده های گوشتی با توصیه های سازمان جهانی بهداشت دام تطابق دارد؟

   استاندارهای بین المللی BSE  توصیه هایی را برای تجارت سالم گوشت و سایر محصولات، حتی از کشورهای دارای بیماری فراهم می نماید.  استاندارهای بین المللی  OIE بطور دمکراتیک توسط کشورهای عضو پذیرفته شده است، اما مقررات سازمان تجارت جهانی به کشورهای عضو خود اجازه می دهد محدودیت های تجاری موقتی را در انتظار اطلاعات بیشتر بکار بندند.

- آیا این مورد منجر به تعلیق وضعیت جاری برزیل توسط OIE می شود؟

   BSE بیماریست که OIE شناسائی رسمی وضعیت بهداشتی در کشورها و زون ها را برای آن برقرار نموده است. OIE یک روش شفاف، بیطرفانه و عالمانه را برای شناسائی وضعیت خطر BSE در کشورهای عضو تعریف نموده است. برزیل بعنوان کشور قابل اغماض از نظر BSE است که طبقه مطلوبی است. همانگونه که روش OIE برپایه ارزیابی خطر کشورها قرار دارد، رخداد یک مورد BSE بطور خودکار به تعلیق وضعیت خطر BSE هدایت نمی کند، بجز در رخدادی که ناشی از تغییر در وضعیت اپیدمیولوژیکی نشان دهنده قصور در اقدامات کاهش دهنده خطر BSE در محل باشد، تاکنون دلیلی برای به تعلیق در آوردن وضعیت خطر BSE برزیل وجود ندارد .

جنبه های اپیدمیولوژیکی این رخداد در نشست کمیسیون علمی بیماری های دامی در فوریه 2013 مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .

- چرا این قدر تاخیر در اعلام مورد BSE ؟

BSE    یک بیماری پیچیده ای است و به سادگی تشخیص داده نمی شود. مطابق بیانیه مقامات بهداشت دام برزیل، مقررات ملی و روش های جاری قابل اجرا در مورد ظن بیماری های عصبی در یک کشور با ریسک قابل اغماض پیگیری شده است اما با وجود برخی مشکلات منطقی در یک آزمایشگاه ملی، منجر به دریافت پاسخ همراه با تاخیر تائیدیه تشخیص شده است .

BSE  آتیپیکال ( غیر معمول بی قائده ) به چه مفهومی است ؟

   شکل های وقوع طبیعی و انفرادی آنسفالوپاتی ها درچندین گونه های پستانداری، از جمله انسان وجود دارد. بیماریزایی شکل های انفرادی BSE  که آتیپیکال نامیده می شوند برای جداسازی یا تمایز آن ها از شکل هایی که از طریق تغذیه آلوده صورت می پذیرد اخیراً تحت رسیدگی علمی قرار دارد. در حال حاضر، OIE  هنوز یک شکل آتیپیکال BSE را بعنوان یک ماهیت مجزا مطابق با استانداردهای بین المللی، نمی شناسد. بنابراین در کد حیوانات خاکزی درج نگردیده است .
پراکندگی جغرافیایی موارد تائید شده جنون گاوی از سال 1989 در کشورهای جهان


قسمت های قرمز مربوط به کشورهایی که بیماری جنون گاوی در دامهای بومی گزارش شده
قسمت های زرد مربوط به مناطقی که بیماری جنون گاوی فقط در دامهای وارداتی گزارش شده

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخقق
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
0
0
دقیقا فرمایشات اقای دکتر در جهت ضرر نکردن وارد کننده گوشت گاو های بی کیفیت و شاید هم الوده برزیلی است چرا وارد کنندش ضرر کنه ؟ مگه وارد کننده برنجهای الوده به باقیمانده سم ضرر کرد ؟ مردم مجبور به خریدن هستن اونی هم که تخصص داره و میدونه اگه بگه باید قید میز و تشکیلات رو بزنه خدا از تقصیراتمون بگذره
مردم
|
-
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
0
0
............. سلامتي مردم انگار براي شما اهميتي نداره، بحث علمي شما درست ولي آيا كشورهاي ديگه وارد كننده گوشت از برزيل مثل اتحاديه اروپا و ژاپن هم مثل شما فكر ميكنند؟! چرا اونا به طور كلي واردات گوشت رو از برزيل قطع كردن، حتما دامپزشكي اونا از ما ضعيفتر بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یک دامپزشک
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
0
0
متاسفانه بحث واردات گوشت موضوعی است که بسیاری از همکاران شاغل در بخش دولتی دامپزشکی در آن ذینفع هستند و مخالفت با واردات گوشت به معنای از دست دادن منافع مادی حاصل از آن است. بحث اعزام دامپزشکان بخش دولتی به کشورهایی که از آنها گوشت وارد می شود، به عنوان یک امتیاز و پاداش در سازمان دامپزشکی به افراد اعطا می شود. در واقع امتیاز اعزام به کشورهای دیگر به عنوان ناظر دامپزشکی به عنوان یک ابزار مدیریتی بسیار قدرتمند در سازمان دامپزشکی عمل می کند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
0
نه خیلی به ما پول دادند همکار عزیزاونجا معلوم نیست یکی دلار به ریال 1200با قیمت دولتی دریافته مثل من بدبخت/ که یکی هم به دلار معلوم نیست دست کی است؟؟؟؟؟ کیا ........ برای دادن حقوق ما را میگیرند همه شرکتها باید به دلار بدهند من خانمم پزشک متخصص است به خاطر تنهایی مطبش را بست رفت شهر خانواده شان تا بلکه مابه سفر رویم هیچ هم گیرمان نیامد غیر از کار 4 صبح تا عصر / جلوی همسرم خجالت میکشم برای 4 ماه به ریال 1200 تومن که هنوز هم بهم ندادند بگویم چقدر میدهند /در ضمن من درشهری بودم مانند یک ده در ایران که 15000 جمعیت بیشتر نداشت
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
0
آیا ما چیزی بنام ریسک صفر داریم؟ اگر گوشت قرمر از دید جنون گاوی مشکلی ندارید محدودیتهای جهانی به چه دلیلی است ؟ شما تخصص تجزیه و تحلیل خطر دارید ؟ .........- کارشناس بهداشت گوشت
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
0
آقای دکتر مشکوه بفرمایند کدام کشور در دنیااز کشور لهستان که دارای آلودگی بالای این بیماری هست اجازه واردات گوشت را داده اند ؟ ..........کارشناس سازمان
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
0
آقای دکتر مشکوه بفرمایند بر اساس چه اسنادی واردات گوشت از هند را آزاد کردند ؟ ........؟ ......و تایید می کنند که گوشت از هند وارد بشود؟ ........از..... کارشناس سازمان
نظر شما
ادامه