کد خبر: ۱۱۶۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، سربیشه، جنوب کرمان و مرکزی

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
از نظر مبارزه با بیماریهای دامی در منطقه نیر در نقطه مطلوبی قرار داریم


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در دیدار با سرپرست فرمانداری نیر گفت : از نظر مبارزه با بیماریهای دامی در منطقه نیر در نقطه مطلوبی قرار داریم و اگر اعتبارات دامپزشکی در فصل کشاورزی افزایش یابد هیچ وقفه ای در روند واکسیناسیون دامهای منطقه ایجاد نخواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، دکتر صادق صالحی افزود : پروژه های پیشگیری از بیماریهای دامی در قالب طرحهای مختلف مبارزه مانند دیگر پروژه های عمرانی تعطیل بردار نیست و اگر فرآیند واکسیناسیون دامها امسال به دلایلی انجام نگردد تبعات آن در سالهای آتی گریبانگیر جمعیت انسانی و دامی خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه از نظر موقعیت جغرافیائی ، منطقه نیر در شاهراه اتصالی استان به شمالغرب کشور واقع است به اهمیت مبارزه با بیماریهای دامی در این منطقه اشاره کرد و افزود : متأسفانه در سالهای گذشته تخصیص اعتبارات در حوزه بیمایهای دامی منطقه نیر کاهش یافت که به دنبال آن ما شاهد کانونهایی از بیماری بروسلوز ( تب مالت ) در منطقه بودیم که با افزایش اعتبارات مایه کوبی ، امسال با پوشش حداکثری واکسیناسیون ، بیماری بروسلوز دامهای منطقه به شدت فروکش کرده و به حد چشمگیری کاهش یافته است.


این مقام مسئول دامپزشکی در ادامه سخنان با اشاره به فعالیت های دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک با هماهنگی بین بخشی و حمایت های ارگانهای ذیربط ، ضمن تعطیلی کشتارگاههای سنتی گوشت مصرفی اهالی از کشتارگاههای صنعتی استان تأمین گردد.
دکتر صالحی همچنین خواستار برقراری قرنطینه دامی و کنترل ورود و خروج دام در مبادی خروجی شهرستان نیر به استان آذربایجانشرقی با همکاریهای بین بخشی شد.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تأمین واکسن ، مواد بیولوژیک و داروهای مورد نیاز دامی در استان وجود ندارد تنها چالش پیش روی دامپزشکی را کمبود نیروی انسانی و اعتبارات عنوان کرد.
در این دیدار سرپرست فرمانداری نیر به نقش دامپزشکی در مبارزه با بیماریهای دامی و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه اشاره کرد و افزود: بهداشت دام و طیور ، به دلیل ارتباط آن با بهداشت همگانی و جمعیت انسانی فوق العاده حائز اهمیت است و امری تعطیل بردار نیست و بایستی به طور مستمر در راستای اعتلای آن کوشید. میرفخرالدین زاهد در عین حال در خصوص همکاریهای بین بخشی و تأمین اعتبارات دامپزشکی در حد توان قول مساعد داد.

---------------------------

 

طی 10 سال اخیر :
موردی از بیماری شاربن در دام های سربیشه مشاهده نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت:طی 10 سال اخیر موردی از بیماری شاربن در جمعیت دامی شهرستان مشاهده نشده است.

سیدحمید محمدی به هم مرز بودن شهرستان با کشور افغانستان اشاره کرد و افزود:تردد غیرمجاز دام ها از کشور همسایه به شهرستان کنترل و پیشگیری از بیماری ها را با مشکل مواجه می کند.به گزارش روابط عمومی دامپزشکی سربیشه،وی تصریح کرد:در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری شاربن طی سالجاری تعداد 150 هزار و 500 راس دام سبک،یکهزار و 725 راس دام سنگین و تعداد 556 راس تک سمی علیه این بیماری واکسینه شده است.محمدی با بیان اینکه شاربن جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد ،اظهار داشت: بهترین راه های مقابله با این بیماری واکسیناسیون گسترده دام ها،مراقبت های بهداشتی و رعایت مسایل قرنطینه ای می باشد.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
هویت‌دار کردن دام‌ خطرات قاچاق آن را کاهش می‌دهد


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: طرح هویت‌دار کردن دام‌ها تاثیر زیادی در کنترل قاچاق و تردد غیرمجاز دام و مخاطرات ناشی از آن دارد.
ابراهیم توکلی در نشست هماهنگی هویت‌دار کردن دام‌ها در این شهرستان با بیان اینکه این طرح کشوری است، اظهارداشت: این طرح تاثیر زیادی در کنترل قاچاق و تردد غیرمجاز دام و مخاطرات ناشی از آن دارد.

وی افزود: جنوب کرمان به واسطه هم‌مرز بودن با استان‌های مرزی و همچنان مرتع جازموریان به عنوان منطقه استراتژیک مطرح بوده است.

توکلی با بیان اینکه پلاک گذاری جمعیت دامی تاثیر بسزایی در کنترل ورود و خروج دام دارد، تصریح کرد: دامپزشکی به عنوان متولی سلامت دام و فرآورده‌های خام دامی با اجرای این طرح سعی در به حداقل رساندن ورود و شیوع عوامل بیماری‌زا و حفظ سرمایه دامی برای آیندگان را دارد.

وی اذعان داشت: حمایت مسئولان شهرستان رودبار و همکاری صادرکنندگان دام در راستای هرچه بهتر این طرح نیاز است.

به گزارش فارس، وسعت منطقه جنوب کرمان و همجواری این منطقه با استان‌های مرزی موجب به وجودآمدن پدیده شوم قاچاق دام در این منطقه شده است و به منظور کنترل این پدیده هویت‌دار کردن دام‌ها از اقداماتی بوده است که در بسیاری از استان‌های کشور در حال اجرا است.

به همین منظور جلسه هماهنگی هویت‌دار کردن دام‌های جنوب کرمان با حضور مسئولان و صادرکنندگان دام در شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار برگزار شد.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد :
واکسیناسیون یک میلیون دام علیه تب برفکی در استان مرکزی


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون یک میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد.
سید سعید حسینی اظهار داشت: با آغاز مرحله دوم اجرای طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی بیش از یک میلیون راس دام علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح از ماه جاری به اجرا در آمده است، تصریح کرد: این طرح با همکاری بخش خصوصی و به مدت 40 روز به اجرا در می‌آید.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه این طرح در واحدهای سنتی روستایی و مناطق عشایری استان به اجرا در می‌آید، بیان کرد: جابجایی غیر مجاز دام‌ها و عدم رعایت اصول بهداشتی یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی است، که به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری دامداران باید از خرید و فروش دام‌های غیر مجاز به صورت جدی خودداری کنند.

حسینی گفت: متاسفانه این بیماری در بین بیماری‌های واگیردار معضلی بزرگ در جهان محسوب شده و از پر ضررترین بیماری‌های واگیردار است، چرا که سرایت بیماری بسیار سریع بوده و ضمن آلوده کردن دام‌های اطراف خود در مدت زمانی کوتاه می‌تواند منطقه‌ای را آلوده سازد.

 

 

نظر شما
ادامه