کد خبر: ۱۱۶۵۸

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به امکان جابه‌جایی عوامل بیماری‌زا از طریق خودروهای حمل طیور زنده گفت: کشتارگاه‌ها باید با اصلاح سیستم قفس‌شوی و همچنین شستشو و ضدعفونی منظم خودروها را انجام دهند.
دکت ربیژن دهقانی پیش از ظهر امروز در راستای نشست هماهنگی با مدیران و مسئولان فنی کشتارگاه‌ها و تعاونی‌های طیور استان کرمان اظهار داشت: صنایع وابسته به بخش کشاورزی به ویژه بخش دامپروری نقش بی‌بدیلی در جوامع انسانی به منظور تامین امنیت غذایی دارند.

وی امنیت غذایی را یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده برای حضور قدرتمند هر کشور در عرصه جهانی دانست و ادامه داد: باید با تلاش و کوشش بیشتر و هم‌جهت با پیشرفت‌های جهان به استاندارهای جهانی در بحث امنیت غذایی برسیم.

دهقانی گسترش صنعت طیور را یکی از نیازهای اساسی استان کرمان برای تامین امنیت غذایی و افزایش اشتغال دانست و عنوان کرد: استان کرمان دارای ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش صنعت طیور است.

وی هماهنگی و همکاری تمام بخش‌های دخیل در چرخه تولید، استحصال و توزیع گوشت طیور را یکی از مهمترین مولفه‌های گسترش صنعت طیور استان کرمان دانست و بیان کرد: در سایه این همکاری همچنین رعایت ضوابط بهداشتی و اصول امنیت زیستی در هنگام تولید و کشتار طیور امکان گسترش صنعت طیور در استان کرمان است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به امکان جابه‌جایی عوامل بیماری‌زا از طریق خودروهای حمل طیور زنده گفت: کشتارگاه‌ها باید با اصلاح سیستم قفس‌شوی و همچنین شستشو و ضد عفونی منظم خودروها و قفس‌ها احتمال این آلودگی را به حداقل ممکن برسانند.

دهقانی بر لزوم تقویت نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌های طیور تاکید کرد و افزود: به دلیل ضرورت نظارت همزمان بر تمام مراحل کشتار مانند وضعیت سلامت طیور زنده، رعایت بهداشت در مرحله کشتار، بسته‌بندی و سردسازی و حمل مرغ در هر کشتارگاه باید یک نفر دکتر دامپزشک به عنوان مسئول فنی و دو نفر کارشناس و کاردان دامپزشکی به عنوان دستیار وی به خدمت گرفته شوند.

وی با اشاره به ضعف کشتارگاه‌های استان کرمان در بخش قطعه‌بندی گفت: کشتارگاه‌ها با گسترش بخش‌های جانبی مانند قطعه‌بندی و تبدیل ضایعات می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: توصیه می‌شود که کشتارگاه‌ها برای افزایش بهداشت و کاهش خطر انتقال آلودگی‌ها از کارواش برای شستشوی سبدهای حمل مرغ استفاده کنند.

مینا قاضی‌زاده افزود: همچنین برای ضدعفونی خودروها باید از تونل اسپری بهره گرفت و کاهش خونابه با انجام آبگیری منظم  با استفاده از خطوط آب‌چکان و سورت‌بندی و بسته‌بندی صحیح لاشه‌ها، عدم استفاده از پودر یخ و استفاده از  لیبل‌های حاوی تاریخ تولید و انقضا همچنین رعایت شرایط  بهداشتی نگهداری مرغ از نکات مهمی است که باید توسط کشتارگاه‌ها رعایت شوند.

به گزارش فارس، حضور دو نفر به عنوان بازرس بهداشتی در تمام کشتارگاه‌های استان کرمان به صورت قطعی و در صورت نیاز  بر اساس ظرفیت‌سنجی هر کشتارگاه اضافه شدن حداقل یک نفر به جمع این بازرسان،  توسعه تبدیل ضایعات بر اساس دستورالعمل‌ها و تلاش بیشتر کشتارگاه‌ها برای توسعه قطعه‌بندی مرغ و اصلاح سیستم تبدیل ضایعات از مصوبات این جلسه بود.

 

نظر شما
ادامه