کد خبر: ۱۱۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
دکتر مجتبی نوروزی در نشست خبری خود، که به منظور پاسخ به گفته‌های دکتر شهاب‌الدین صدر،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر غیر بهداشتی بودن ‪ ۷۰‬درصد شیر کشور برگزار شده بود، گفت: در سال جاری طرح جامع بهداشت شیر در سطح ‪ ۳۰‬استان کشور با نمونه‌گیری هایی که منطبق با استانداردهای بین‌المللی است به اجرا گذاشته شد و بر اساس بررسی نمونه‌ها و نتایج این آزمایش ها، شیر کشور از نظر کلیه سموم از جمله آفلاتوکسین و آفت کش‌ها سالم شناخته شد...
sadrnoorozi

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به مطرح شدن آلودگی ‪ ۷۰‬درصد ازتولید شیر کشور، گفت: کلیه شیرهای تولیدی واحدهای دامداری صنعتی،نیمه صنعتی و سنتی کشور از نظر آلاینده‌ها و سموم مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که طی نتایج بدست آمده، شیرهای تولیدی از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

دکتر مجتبی نوروزی در نشست خبری خود، که به منظور پاسخ به گفته‌های دکتر شهاب‌الدین صدر،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر غیر بهداشتی بودن ‪ ۷۰‬درصد شیر کشور برگزار شده بود، گفت: در سال جاری طرح جامع بهداشت شیر در سطح ‪ ۳۰‬استان کشور با نمونه‌گیری هایی که منطبق با استانداردهای بین‌المللی است به اجرا گذاشته شد و بر اساس بررسی نمونه‌ها و نتایج این آزمایش ها، شیر کشور از نظر کلیه سموم از جمله آفلاتوکسین و آفت کش‌ها سالم شناخته شد.

وی در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی امر سلامت و بهداشت در حوزه دامی، وظیفه دارد در خصوص فرآورده‌های دامی کشور نظارت بهداشتی جامع و کاملی را داشته باشد.

نوروزی در این خصوص ادامه داد: بر اساس آزمایش‌های بعمل آمده کلیه شیر های تولیدی،عاری از آفلاتوکسین است یا در حد استاندارد قرار دارد که بر اساس میزان مجاز برای استاندارد کشور،آفلاتوکسین آن کمتر از نیم ‪ PPB‬است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با آفت کش‌ها و سموم، به عنوان بخشی از آلودگی‌های شیر گفت: طبق تحقیق‌های بعمل آمده،در کل نمونه‌های اخذ شده تنها یک درصد از نظر دارا بودن سموم، بالا تر از سطح استاندارد بوده، و ‪ ۹۹‬درصد شیرهای آزمایش شده استانداردهای لازم را داشته است که در معیارهای بین‌المللی ، حد قابل قبولی محسوب می‌شود.

وی، اجرای آئین نامه نظارت دامپزشکی، مجهز شدن محل‌های جمع آوری شیر به سیستم‌های شستشو در محل، تجهیز محل‌های جمع آوری شیر به آزمایشگاه‌های تشخیص بار مبکروبی و ایجاد امکاناتی برای انتقال شیر به کارخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان را از برنامه‌هایی دانست که سازمان دامپزشکی کل کشور در جهت بهداشت شیر و فرآورده‌های آن، ر دستور کار قرار داده است.

نوروزی وجود آزمایشگاه‌های تخصصی،تدوین پیش نویس نحوه برخورد با شیر خام غیر استاندارد، تدوین دستور العمل جامع نظارت و کنترل شیر خام، تدوین برنامه ملی ‪ ۵‬ساله ارتقاء کیفیت بهداشت شیر خام و تدوین پیش نویس طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی نظارت و کنترل بر شیر خام را از مهمترین فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد.

نوروزی وضعیت تجهیز واحدهای فرآوری صنایع لبنی کشور به آزمایشگاه‌های تخصصی را مطلوب اعلام کرد و گفت: از مجموع ‪ ۳۴۷‬مرکز فرآوری کارخانجات شیر و صنایع لبنی، ‪ ۳۳۹‬مرکز به آزمایش گاه‌های تخصصی و ‪ ۳۰۰‬مرکز نیز به سیستم شستشو در محل (‪ )CIP‬مجهز شده‌اند که این شرایط، موجب ارتقا کیفی شیر می شود.

وی با اشاره به سیستم غذایی حاکم در اروپا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی، که کلیه پروسه تولیدات لبنی در حیطه اختیارات سازمان‌های دامپزشکی آن کشورهاست، پیشنهاد داد: کلیه زنجیره لبنیات کشور از ابتدا تا انتها در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد، تا این سازمان بتواند کلیه فرآورده های شیر را مورد نظارت قرار دهد.

وی، میزان تولیدات بخش کشاورزی در سال گذشته را ‪ ۱۰۰‬میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این میزان ‪ ۱۱‬و نیم میلیون تن فرآورده‌های دامی است که شامل ‪ ۸‬و نیم میلیون تن شیر، یک و نیم میلیون تن گوشت مرغ، ‪ ۸۵۰‬هزار تن گوشت قرمز و ‪ ۷۵۰‬هزار تن گوشت ماهی است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
0
0
دكتر عزيز
واقعا عكس خوبي را انتخاب كرده اي، يعني به بعضي حرفهاي جناب دكتر نوروزي بايد مثل جناب دكتر صدر با قهقهه خنديد.
1-كدام سموم با كدام روشها و كدام متخصصين آزمايش شده اند؟
2- چه كسي يا كساني روشها را ست آپ كرده اند؟
3- استاندارد شير ايران با جهان متفاوت است چطور ايشان مدعي برابري با استاندادهاي جهاني هستند؟
4- فرض كه حرف ايشان درست است و صرفا فقط يك درصد از هشت و نيم ميليون تن از شيرهاي توليدي آلوده باشد، مي تواني حساب كني كه سهم هر ايراني چند ليوان شير آلوده است.
5- تحقيقات مستقل كه توسط موسسات تحقيقاتي در مورد وجود آنتي بيوتيك ها و هورمون ها در شير انجام شده و در كنگره ها ي علمي نيز ارايه شده بيان كننده عمق فاجعه است. توصيه مي كنم ايشان حداقل سري به آرشيوهاي تحقيقاتي بزنند. پذيرش مشكل نيمي از حل هر مشكل است، نبايد رئيس يك سازمان مثل كبك سرش را در برف كند. چون بقيه هم مي فهمند!!
حکیم مهر
|
-
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
0
0
(خطاب به جناب آقای دکتر دباغ مقدم) : خواهشمند است از توهین به افراد پرهیز بفرمایید. البته آنچه در خط انتهایی آورده اید ضرب المثل است و در مثل مناقشه نیست اما تا جایی که امکان دارد از طرح اینگونه که شائبه توهین پیش می آورد پرهیز فرمایید. با تشکر
یک همکار
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹
0
0

با تشکر از احساس مسئولیت جناب آقای دکتر آراسب دباغ مقدم و روشن گری ایشان در مورد واقعیت های بهداشت و سلامت شیر و آلودگی های بسیار خطرناک و پر عارضه آنتی بیوتیکی و هورمونی شیر کشور خواهشمندم در صورت امکان فهرستی از این تحقیقات مستقل را به اطلاع همگان برسانند.

با آرزوی موفقیت برای همه کسانی که بدور از منافع زودگذر دنیایی و پست و جاه و مقام خود به فکر کشور هستند.
19/10/1388
نظر شما
ادامه