کد خبر: ۱۱۶۸۰

حکیم مهر - عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی گفت: برنامه‌ دستوری باعث دور ریز شدن سالانه 75 هزار تن خمیر مرغ در صنعت فرآورده‌های گوشتی کشور می‌شود.
واغیناک قازاریان، در نشست خبری در مورد چالش‌های صنعت فرآورده‌های گوشتی اظهار داشت: قیمت گوشت وارداتی که در صنعت فرآورده‌ها گوشتی استفاده می‌شود، از 8 هزار تومان به 18 هزار تومان افزایش یافته و قیمت ادویه نیز که در این صنعت کاربرد دارد، از کیلویی 25 هزار تومان به 80 هزار تومان رسیده است.

*کمبود نقدینگی در تولید فرآورده گوشتی

عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه کمبود نقدینگی مشکل عمده کارخانه‌های فرآوری گوشت است، افزود: هیچ گونه ارز مرجعی برای واردات گوشت نمی‌دهند و کارخانه‌ها مجبورند، گوشت مورد نیاز را از واسطه‌ها خریداری کنند که قیمت تمام شده تولید فرآورده‌ها را بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: همچنین واردات گوشت از برزیل به دلیل تحریم انجام نشد و در حال حاضر واردات گوشت گاومیش از کشور هند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل‌های بهداشتی با حضور دامپزشکان و متخصصان به دلیل احتمال بروز بیماری‌های انگلی در گوشت گاومیش، در کشور هند انجام می‌شود و بعد از رسیدن محموله به کشورمان هم کنترل‌های بهداشتی با حساسیت ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

قازاریان با بیان اینکه ادویه مانند جوز هندی، دارچین ،‌انواع فلفل‌ از ویتنام و هند وارد کشور می‌شود، گفت: این ادویه‌ وارداتی از نظر باقیمانده سموم، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین بررسی کامل شده‌اند.

*برنامه‌ دستوری و دور ریز سالانه 750 هزار تن خمیر مرغ

قازاریان با بیان اینکه روزانه 250 تن خمیر مرغ با پروتئین 12 درصد به دلیل برنامه دستوری سازمان استاندارد هدر می‌رود، گفت: سازمان استاندارد استفاده از دستگاه برای جدا کردن باقیمانده گوشت استخوانها را ممنوع کرده است و به همین دلیل گوشت زیادی که به استخوان چسبیده بدون استفاده خوراک دام می‌شود.

وی  با بیان اینکه انجام دستی جداسازی گوشت هزینه‌کارگری زیادی دارد، گفت: دلیل سازمان استاندارد احتمال مخلوط شدن تکه‌های استخوان با گوشت است که البته این موضوع با تنظیم دقیق دستگاه برطرف می‌شود.

قازاریان گفت: در حال حاضر 25 تا 30 درصد گوشت استخوان‌ها بدون استفاده، صرف خوراک دام می‌شود.

*افزایش هزینه‌ و قیمت‌های دستوری

عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی تصریح کرد: به رغم این مشکلات سازمان حمایت به ثابت ماندن قیمت فراورده‌های گوشتی تاکید دارد.

به گفته  قازاریان اگرچه در سال جاری سازمان حمایت مجوز افزایش 15 تا 18.5 درصدی فرآورده گوشتی را داده بود، اما در آن زمان فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس تا 30 درصد افزایش قیمت یافته بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت این گونه فرآورد‌های گوشتی تقریبا 30 درصد پایین‌تر به فروش می‌رسد.

قازاریان با بیان اینکه 135 کارخانه فراورده‌های گوشتی مجوز دار در کشور فعال هستند،‌ گفت: در حال حاضر این گونه محصولات به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود و کشورهایی مانند امارات ، بلغارستان و مالزی هم درخواست صادرات داشته‌ا‌ند.

*فعالیت تولید‌ی‌های زیر‌زمینی

عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی افزود: کارخانه‌های زیر زمینی مشکلات زیادی را برای این صنعت ایجاد کرده‌ است و موارد غیر بهداشتی که هر از چندگاهی مطرح می‌شود، بیشتر از ناحیه اینهاست که هیچ گونه نظارتی هم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود شایعات، سرانه مصرف سوسیس و کالباس  در کشور 4 کیلوگرم یعنی یک دهم کشورهای توسعه یافته است.

*شایعات مطرح فرآورده‌های گوشتی

در ادامه این نشست پریسا فلاحی رئیس کارگروه تدوین استاندارد فراورده‌های گوشتی نیز به برخی شایعات مطرح، صنعت فرآوری گوشت پاسخ داد.

فلاحی گفت: گوشت‌های وارداتی از هند که در فراورده‌های گوشتی استفاده می‌شود، به صورت قطعه‌بندی شده است که از نظر ابتلا به بیماری، واکسیناسیون، باقیمانده هورمونی، آنتی بیوتیک، و ذبح اسلامی بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: گوشت‌های وارداتی هم در داخل کشور  در سردخانه‌های ویژه نگهداری و بین کارخانه‌ها توزیع می‌شود.

رئیس کارگروه تدوین استاندارد فرآورده‌های گوشتی گفت: گوشت‌های وارداتی از پاکستان هم که به صورت دام زنده وارد منطقه سیستان و بلوچستان شده و بعد از پرواربندی و نظارتهای دامپزشکی در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شود.

وی در خصوص استفاده از امعاء و احشاء دام در محصولاتی مانند سوسیس و کالباس گفت: برخی کارخانه‌های زیر زمینی سوء استفاده می‌کنند و از موادی مانند مرغ تخمگذار با پوست و یا امعاء و احشاء حیوانات در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند که کاملا غیر مجاز است.

وی در پاسخ به تعداد کارخانه‌های به اصطلاح زیرزمینی گفت: اگرچه تعداد آنها بسیار اندک است، اما جو روانی بسیار بدی در جامعه ایجاد می‌کنند.

فلاحی با بیان اینکه استفاده از مواد غیر مجاز در فراورده‌های گوشتی غیرقانونی است، گفت: با استفاده از آزمایش‌های بافت شناسی همه مواد غیر مجاز به کار رفته در این گونه فراورده‌ها قابل تشخیص است و در صورت مشاهده، پروانه این گونه تولیدی‌ها معلق می‌شود.

*شایعه مواد نگهدارنده در فراورده‌های گوشتی

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر وجود مواد نگهدارنده در فرآورده‌های گوشتی گفت: بر اساس استاندارد ملی مواد نگهدارنده در حد 120 ppm  استفاده می‌شود که حدود نصف میزان استفاده شده در آمریکا و یک سوم اروپا است.

فلاحی تاکید کرد: در زمان استفاده از انواع سوسیس و کالباس تمام مواد نگهدارنده استفاده شده تحلیل رفته و اثری از آن باقی نمی‌ماند.

*تائید مواد نگه دارنده در فرآورده گوشتی

رئیس کارگروه تدوین استاندارد فرآورده‌های گوشتی در  مورد انجمن مدیران کنترل کیفیت تصریح کرد:‌ استفاده از مواد نگهدارنده به دلیل ایجاد رنگ صورتی و بازار پسندی و از بین بردن میکرو‌اورگانیسم‌ها است.

 

نظر شما
ادامه