کد خبر: ۱۱۷۵۱
حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از واگذاری طرح کلان ملی تولید 15 نوع واکسن جدید دام و طیور به موسسه رازی از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

دکتر قدکچی با بیان این که موسسه رازی علاوه بر تامین نیاز واکسن کشور، وظیقه تشخیص بیماری‌های دام و طیور را نیز بر عهده دارد، افزود: در این راستا 15 آزمایشگاه مرجع موسسه در سطح کشور فعالیت‌ تشخیصی انجام می‌دهند و در این زمینه در ردیابی بیماری‌های باز پدید و نوپدید مشارکت دارند.

وی با بیان این که موسسه رازی در حوزه بیماری‌های دام، تحقیقات زیادی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: در این زمینه گاهی اوقات با برخی بیماری‌ها مواجه می‌شویم که لزوماً باید واکسن‌های موجود تغییر یافته و یا واکسن جدیدی علیه بیماری تولید شود که در این حوزه موسسه رازی، بسیار فعال عمل کرده و رویکردی محصول محور دارد به طوری که ادعا می‌کنیم موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تنها موسسه‌ای است که در کنار تحقیق و توسعه (R&D) دانش فنی تولید واکسن را نیز دارد.

قدکچی افزود: در این راستا طرح کلان ملی تولید 15 نوع واکسن جدید دام و طیور ظرف سه سال و با همکاری سایر دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های تهران، مازندران و ارومیه اجرا می شود تا بتوان در حوزه تولید واکسن، مدیریت دانش فنی را نیز به اجرا درآورد.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: ساخت واکسن‌های انسانی هم در قالب یک طرح‌ کلان از سوی شورای عالی عتف به وزارت بهداشت سپرده شده است که در قالب اجرای آن طرح کلان هم تولید برخی از واکسن‌های انسانی توسط موسسه انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه