کد خبر: ۱۱۷۵۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بشرویه، خراسان رضوی، تربت حیدریه، کرمان و قزوین

 

89 هزار نوبت سر دام در بشرویه علیه انگل های خارجی سمپاشی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت: به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی 89500 نوبت سر دام سبک و سنگین از ابتدای امسال سمپاشی شدند.

دکتر علی گوهری با بیان اینکه طی مدت یاد شده 218000 متر مربع جایگاه نگهداری دام علیه انگل های خارجی سمپاشی شده ،افزود: در این راستا 946 لیتر سم رایگان مصرف شده است.وی اظهار کرد: اقدامات بهداشتی دامپزشکی در راستای پیشگیری از بروز و انتقال بیماری‌های انگلی، افزایش کیفیت و کمیت گوشت ، شیر ، پوست و پشم استحصالی انجام شده است.وی ادامه داد: بعضی از انگل‌های دامی ناقل بیماری‌های خطرناکی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان هستند که سمپاشی و حمام دادن دام نقش بسزایی در کنترل این بیماری‌ها دارد.رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 42560 نوبت سر دام  علیه انگل های داخلی بدن دام شربت خورانیده شده و مقدار  700 کیلوگرم مکمل غذایی برای تامین ویتامین و مواد معدنی بین دامداران منطقه توزیع شده است.

 

--------------------------

 

پایان واکسیناسیون 200 هزار راس دام مناطق روستایی و عشایری استان علیه تب برفکی


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با ارسال خبری، از پایان سومین مرحله از واکسیناسیون دام های سنگین روستایی و عشایری استان در سال1391 علیه بیماری تب برفکی خبر داد. 
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: در این مرحله، حدود 200 هزار راس از دام های سنگین استان، شامل گاو و گوساله به طور رایگان تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گرفتند و قبل از اجرای این مرحله نیز دام های سنگین دامداری های صنعتی طی دو مرحله به تعداد هر بار 130 هزار راس، علیه بیماری مذکور مایه کوبی شدند.
دکتر محسن عابدزاده، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی-درمانی دام های روستایی و عشایری، اجرای 80 درصد عملیات یادشده به بخش خصوصی واگذار شده و توسط این بخش انجام شده است.
وی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور،حدود یک ماه به طول انجامید و جهت تسریع و دقت در گزارش دهی، انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت پذیرفت.
وی خطاب به دامداران اظهار داشت: واکسیناسیون را تنها راه پیشگیری از بیماری نمی دانیم و علاوه بر آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای در نگهداری و حمل و نقل دام ها را نیز دارای تاثیرگذاری زیادی می باشد.
عابدزاده مجددا تاکید نمود، در جهت پیشگیری از بروز بیماری با توجه به ویروسی بودن آن، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.
وی علائم بیماری را شامل؛ مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.

----------------------------------

 

بیش از 4955 میلیون ریال تسهیلات طرح توسعه کشاورزی به طرحهای دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه اختصاص یافت 


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه :  با معرفی چندین طرح دامپزشکی جهت دریافت تسهیلات توسعه کشاورزی تعداد 8 طرح درمانگاه ، ازمایشگاه ، مرکز مایه کوبی و داروخانه موفق به عقد قرارداد با بانک کشاورزی  شهرستان شدند.

دکتر رفیعی پوررئیس شبکه گفت ، با توجه به فعالیت گسترده واحدهای آزمایشگاهی ، درمانی و دارویی دامپزشکی خصوصی این شهرستان مطمئنا ساخت ، تجهیز و تکمیل واحدهای فوق نیازمند بهره مندی از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی زیر بخش دامپزشکی میباشد.

با تلاشهای صورت گرفته از تعداد 17 طرح دامپزشکی معرفی شده به کمیته شهرستانی طرح توسعه کشاورزی تعداد 8 طرح موفق به دریافت مصوبه و عقد قرارداد با بانک شده اند.

تسهیلات دریافتی در جهت ارتقاء وضعیت فنی و تجهیز مراکز درمانی ، آزمایشگاهی ، مایه کوبی و داورخانه ها استفاده خواهد شد.

 

-----------------------------------

 

رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای موثرترین گام در راستای پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است


خرید دام دارای هویت، نقل انتقال دام تحت نظارت دامپزشکی، محدود نمودن ترددهای بی رویه دام، ضدعفونی مستمر دامداری و رعایت سایر نکات قرنطینه ایی جهت حفظ سلامت دامها ضروری می باشد. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا در این خصوص گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با واگیری  بالا می باشد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری در نشخوارکنندگان کوچک و عمدتاً در گوسفند و بز دیده می شود افزود: از علائم این بیماری می توان به تب، افسردگی، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخمهای دهانی، اسهال، تنگی نفس و سرفه اشاره نمود.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه ویروس این بیماری بسیار حساس بوده و در طبیعت پایدار نمی باشد گفت: تماس مستقیم دام سالم با ترشحات تازه دام مبتلا مهمترین راه انتقال این بیماری است.
وی بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ایی دانست و افزود: خرید دام دارای هویت، نقل انتقال دام تحت نظارت دامپزشکی، محدود نمودن ترددهای بی رویه دام، ضدعفونی مستمر دامداری و رعایت سایر نکات قرنطینه ایی جهت حفظ سلامت دامها ضروری می باشد.
کاظمی نیا با بیان اینکه  افزایش پایش،کانون یابی و مبارزه کانونی با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان طی نه ماهه ابتدای سالجاری است، عنوان کرد: از ابتدای سال 31 مورد کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان شناسایی شده است که در مقایسه با سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

-----------------------------------

 

واکسیناسیون دامهای روستایی ودامداریهای سنتی استان قزوین برعلیه بیماری تب برفکی با موفقیت انجام شد


واکسیناسیون دامهای روستایی ودامداریهای سنتی برعلیه بیماری تب برفکی با موفقیت انجام شد.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: فاز دوم واکسیناسیون ومبارزه با بیماری تب برفکی در دامداریهای سنتی دامهای روستایی (گاو وگوساله)،که از روز چهارشنبه مورخ 15/9/91 با تجهیز 19 اکیپ آغاز شده بود در تاریخ 17/10/91 با موفقیت به پایان رسید.
دکتر حمید زینالی ادامه داد:در این طرح که 32 روز کاری زمان برای انجام آن سپری شد ،تعداد 101 هزار وهفتادوپنج راس دام واکسینه شده وبیش از 90درصد روستاها ودامداریهای سنتی تحت پوشش قرار گرفتند.
دکتر زینالی هچنین یاد آور شد:فاز سوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در دامداریهای صنعتی از روز یکشنبه مورخ 15/11/91 به مدت یکماه در سراسر استان اجرا خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه