کد خبر: ۱۱۷۶۴
حکیم مهر - معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اعلام رونمایی از 10 داروی نوترکیب در آینده‌ نزدیک از حمایت 35 میلیارد تومانی معاونت علمی از تولید داروهایی با فناوری بالا طی سالهای اخیر خبر داد.

دکتر نسرین سلطان‌خواه در مراسم افتتاحیه‌ی دومین جشنواره زیست فناوری ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه سابقه فعالیت تشکیلاتی در حوزه زیست فناوری در ایران به سال 1375 در قالب کمیسیون ملی بیوتکنولوژی شورای پژوهش‌های علمی کشور برمی‌گردد، گفت: این کمیسیون از سال 1383 تا 1387 در قالب شورای عالی زیست فناوری در کشور فعالیت کرد و از سال 1387 تاکنون با عنوان ستاد توسعه زیست فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل رسمی ستاد توسعه‌ی زیست فناوری گفت: این شورا در سال 90 با تصویب سند توسعه زیست فناوری گام مهمی را در آغاز به کار ستاد توسعه زیست فناوری در کشور برداشت که هم اکنون 8 وزیر و رییس سازمان عضو این ستاد هستند.

وی با اشاره به موفقیت‌های سالهای اخیر حوزه زیست فناوری در کشور گفت:‌ در عرصه تولید علم بین سالهای 2001 تا 2011 این حوزه رشد 25 برابری داشته است و بر اساس آخرین گزارش‌های پایگاه‌های معتبر علمی دنیا هم اکنون ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم حوزه زیست فناوری است.

دکتر سلطان‌خواه ادامه داد: همچنین ایران در تولید علم حوزه زیست فناوری در منطقه از رتبه سوم در سال 2005 به رتبه اول صعود کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که هم اکنون 19 محصول دارویی بر پایه‌ی تکنولوژی زیستی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد:‌ تولید این تعداد دارو سالانه 375 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد و هم اکنون 10 محصول دارویی نوترکیب نیز در حال نهایی شدن است که در آینده‌ی نزدیک رونمایی شده و تولید انبوه آنها در کشور آغاز خواهد شد.

به گفته سلطان‌خواه با تولید این 10 قلم داروی نوترکیب در کشور سالانه از خروج 146 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 147 داروی نوترکیب در دنیا تولید می‌شود که کشور چین 14 قلم، هند 16 قلم و ایران نیز 13 قلم داروی نوترکیب را از میان داروهای موجود تولید می‌کند.

وی با اشاره به حمایت بیش از 35 میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تولید داروهای با فناوری بالا در قالب تسهیلات وام و کمک‌های بلاعوض به بخش‌های دولتی و خصوصی گفت: امیدواریم با اجرایی شدن آیین‌نامه‌ی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان که هم اکنون شکل عملیاتی به خود گرفته است و آغاز به کار صندوق نوآوری، شکوفایی و حمایت از فعالان این عرصه شاهد فعالیتهای گسترده‌تری در این حوزه باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که یکی از فعالیتهای مهم ستاد‌های فناوری‌های راهبردی تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی است، اظهار کرد: در میان ستاد توسعه زیست فناوری نیز دارای شبکه‌ی آ‌زمایشگاهی شامل 54 آزمایشگاه در 27 استان کشور است.

وی تاکید کرد: در این راستا و با توجه به این که توسعه دانش مبتنی بر وجود تجهیزات آزمایشگاهی مناسب است و دستیابی به تکنولوژی ساخت این گونه تجهیزات نیز برای ایران که در تحریم‌های شدید قرار دارد حیاتی است، ستادهای فناوری‌های راهبردی باید فهرست تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و از طریق فراخوان‌ آنها با کمک بخش‌های خصوصی و محققان کشور اقدام به ساخت آنها در کشور کنند. چرا که در زمان تحریم اقلامی مانند تجهیزات آزمایشگاهی بسیار زودتر از سایر محصولات مورد تحریم قرار گرفته و از سوی دیگر قیمت اصلی این محصولات را دانش فنی آنها شکل می‌دهد که با دستیابی به آن می‌توان با قیمت بسیار پایین در داخل تولید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد:‌این گونه نمایشگاه‌ها باید مانند نمایشگاه کتاب که هر ساله نیاز مراکز آموزشی و اشخاص را در حوزه نشر تامین می‌کند بتوانند تمام نیاز تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی کشور را با عرضه‌ی محصولات مورد نیاز مرتفع کنند که این امر نیازمند همکاری سایر وزارتخانه‌ها از جمله صنعت، معدن، تجارت و علوم و بهداشت است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که اولین نمایشگاه عرضه تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی در حوزه فناوری‌های پیشرفته در سال آینده برگزار شود.

 

نظر شما
ادامه