کد خبر: ۱۱۷۶۷
حکیم مهر - رتبه اول گروه اختراعات در هجدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری حیوانی با شفافیت بالا شد.

دکتر محمدرضا آی، درباره اختراع خود گفت: این دستگاه با تکنولوژی بالا ساخته شده و در تحقیقات دارویی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد و در حال حاضر به خاطر تحریم هایی که وجود دارد واردات این دستگاه به ایران بسیار کم است.

وی تصریح کرد: هر دارویی که ساخته می شود قبل از این که وارد پروسه درمانی در انسان شود، باید در نمونه آزمایشگاهی و در حیوانات مانند موش آزمایش شود که قبل از ساخت دستگاه اسپکت حیوانی، از دستگاه تصویربرداری انسانی استفاده می شد که برای تصویربرداری از حیوانات آزمایشگاهی کاربرد خوبی نداشته و تصویر آن کیفیت پایینی دارد.

دکتر آی ادامه داد: دستگاهی که برای تصویربرداری از موش ساخته می‌شود باید قابلیت‌های فوق العاده بالاتری داشته باشد چون سایز ارگان‌هایی موش خیلی کوچکتر از انسان است و کیفیت دستگاه باید بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما بعد از این که این تکنولوژی را به دست آوردیم و توانستیم این دستگاه را بسازیم داریم روی دستگاه انیانس کار می‌کنیم که در آینده خیلی نزدیک یک نمونه که در کارهای جراحی استفاده می‌شود تا یک ماه دیگر و نمونه‌ای که برای تصویربرداری از اسنان استفاده می شود تا سه چهار ناه آینده رونمایی کنیم.

دکترای تخصصی فیزیک پزشکی ابراز کرد: طی مدت دو سال توانستیم طراحی و ساخت این دستگاه را انجام دهیم و در حال حاضر 5 عدد از این دستگاه‌ها تولید شده که قرار است در مراکز دانشگاهی تحقیقات دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر آی خاطرنشان کرد: 600 هزار دلار قیمت نمونه خارجی این دستگاه است و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری عملا به پیش خرید این دستگاه‌ها از ما حمایت کرده‌اند و توانستیم با یک چهارم قیمت خارجی، این دستگاه را تولید کنیم.

 

برچسب ها: دامپزشکی،
نظر شما
ادامه