کد خبر: ۱۱۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، گناباد، خواف، اردبیل، گچساران و کرمانشاه

 

بازدید دانشجویان رشته روابط عمومی از فعالیت های روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام


مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام با اعلام این خبر گفت : دانشجویان رشته روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی پارسیان ایلام بمنظور کار بینی فعالیت های روابط عمومی در اداره کل دامپزشکی حضور یافتند .
در این جلسه که با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد ،ابتدا مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به وجود 5/2 میلیون واحد دامی  و تأسیسات و صنایع وابسته به ارزش 700 میلیارد تومان به نقش دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه دام ، طیور و آبزیان پرداخت .
دکتر پیرانی گفت : دامپزشکی بر اساس قانون وظیفه تأمین بهداشت دام و جلوگیری از شیوع بیماری های دامی را بر عهده دارد ، که این مهم در استان بخوبی انجام می پذیرد . وی در ادامه به نقش دامپزشکی در اطلاع رسانی اشاره و گفت : وظیفه روابط عمومی تبلیغات نیست بلکه ، وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی صحیح ، درست و بموقع  است که این مهم در دامپزشکی ایلام الحمد ا... بخوبی انجام می پذیرد .
سپس دکتر مهدی فتاحی از اساتید روابط عمومی هدف از انتخاب دامپزشکی را جهت بازدید از فعالیت های روابط عمومی ، فعالیت های گسترده و کم نظیر روابط عمومی دامپزشکی در عرصه اطلاع رسانی خدمات و فعالیت های دامپزشکی دانست .
در ادامه مسئول روابط عمومی با تشکر از حضور دانشجویان روابط عمومی مهمترین وظیفه  روابط عمومی را برقراری روابط دو سویه و متوازن بین سازمان و مخاطبان بمنظور رسیدن به تفاهم  و جلب حمایت مخطبان از سازمان دانست . سپس نسبت به بیان فعالیت های مختلف در زمینه های کاری روابط عمومی پرداخت و توضیحاتی  در خصوص اقداماتی که توسط روابط عمومی دامپزشکی  صورت پذیرفته  را به اطلاع دانشجویان رسانید .

---------------------------

 

طرح پایش باقیمانده ها در گوشت قرمز در شهرستان گناباد انجام شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد گفت در راستای برنامه ملی پایش باقیمانده های دارو ، هورمون ، سموم ، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی توسط سازمان دامپزشکی کشور طرح نمونه برداری گوشت ، خون و خوراک دام سطح دامداری های شهرستان گناباد انجام شد.
دکترعلیرضا قدرتی با اعلام این مطلب افزود در این مرحله تعداد 42 نمونه از موارد فوق الذکر به صورت کاملا تصادفی از سطح دامداری های صنعتی و سنتی و کشتارگاه های دام شهرستان تهیه و جهت انجام آزمایشات لازم به اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی ارسال گردیده است .
وی اضافه نمود نمونه برداری جهت اجرای این طرح در سایر فرآورده ها از جمله شیرخام و تخم مرغ نیز توسط شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد اجرا گردیده است .

------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی خواف:
2 هزار سگ‌ در خواف قلاده‌گذاری شد


رئیس شبکه دامپزشکی خواف: بیش از 2 هزار سگ گله و نگهبان طی 10 ماه امسال در خواف قلاده‌گذاری شد.
محمد احمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  در 10 ماه امسال بیش از 2 هزار قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری واکسینه و شناسنامه برای آنها صادر شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خواف افزود: قلاده‌گذاری نیز در سگ‌های واکسینه شده انجام شد که این امر کمک به تشخیص سگ ولگرد از سگ صاحبدار می‌کند.

احمدی گفت: بیماری هاری یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد که مخازن بیماری حیوانات وحشی گوشتخوار از جمله گرگ، روباه و شغال هستند و سگ حلقه واسط بین جمعیت انسانی و حیوانات وحشی بوده که در اثر تماس و درگیری با حیوانات وحشی، ویروس را دریافت و به انسان منتقل می‌کند.

وی یادآور شد: هزینه پیشگیری و درمان در انسان بیش از 100برابر هزینه پیشگیری و واکسیناسیون در دام است و این موضوع اهمیت مبارزه با بیماری را مشخص می‌کند.

 رئیس شبکه دامپزشکی خواف افزود: عملیات واکسیناسیون با همکاری بخش خصوصی در شهرستان انجام شده و در راستای تقویت بخش خصوصی نزدیک به 50 درصد حجم عملیات در قالب طرح خرید خدمت به بخش خصوصی شهرستان واگذار شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: مبارزه با سگ‌های ولگرد و اجرای طرح جمع‌آوری و معدوم سازی آنها از دیگر برنامه‌ها برای مبارزه با بیماری هاری است که کمیته مربوطه در سطح شهرستان فعال است.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
اجرای مناسب واکسیناسیون تب برفکی در اردبیل

 

 مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از روند مطلوب اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام در سطح استان اردبیل خبر داد.
صادق صالحی در جریان بازدید از روند اجرای این طرح که از 20 دی ماه شروع شده، اظهار داشت: بیش از 2 میلیون رأس دام سنگین و سبک در استان اردبیل زیر پوشش طرح‌های واکسیناسیون قرار گرفتند و در اجرای طرح ملی واکسیناسیون تب برفکی نیز سعی داریم جمعیت دامی زیر پوشش این خدمات را افزایش دهیم.

وی با یادآوری اینکه هیچ‌گونه علایم تب برفکی در دام‌های صنعتی و سنتی استان مشاهده نشده است، تصریح کرد: ما با هدف پیشگیری از بروز و شیوع برخی بیماری‌ها و دغدغه‌ها در این حوزه طرح‌های واکسیناسیون فراگیر تب برفکی را انجام می‌دهیم تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

صالحی ضرورت احداث قرنطینه‌های دامی در کلیه مبادی ورودی و خروجی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: باید این مراکز با هماهنگی بین بخشی و با هدف جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز دام و تردد غیرمجاز ایجاد شده و از این مجموعه حمایت صورت بگیرد.

این مسئول در مورد بی‌توجهی به تردد غیرمجاز دام به استان، نقل و انتقال بدون گواهی قرنطینه‌ای دامپزشکی و احتمال شیوع برخی از بیماری‌های دام و طیور هشدار داد و اضافه کرد: البته مراقبت‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد تا مشکلی از این جهت نداشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما در قالب طرح واکسیناسیون تب برفکی در تلاش هستیم تا 220 هزار رأس گاو و گوساله و یک میلیون و 800 هزار رأس گوسفند و بز را زیر پوشش طرح واکسیناسیون تب برفکی قرار دهیم که این طرح به مدت 40 روز اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از دامداران خواست با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع در صورت مشاهده علایم بیماری به موقع مراتب را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا امر مایه‌کوبی و تزریق واکسن به سرعت صورت بگیرد.

صالحی به رایگان بودن اجرای طرح‌ها اشاره کرد و یادآور شد: انتظاری که از دامداران و صاحبان دامداری‌های سنتی روستایی داریم این است که با اکیپ‌های سیار مایه‌کوب دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

وی به تأمین واکسن دامی مورد نیاز اشاره کرد و ادامه داد: با تأمین منابع و اعتبارات مشکلاتی که به نظر می‌رسید فرا روی بحث واکسیناسیون باشد، برطرف شده و امیدواریم با تأمین منابع اعتباری بیشتر بتوانیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های احتمالی را نیز برطرف کنیم.

صالحی با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی ابراز امیدواری کرد: در آینده با هماهنگی بین بخشی و حمایت ارگان‌های ذیربط با تعطیلی کشتارگاه سنتی تلاش می‌شود تا گوشت مصرفی شهروندان از طریق کشتارگاه‌های صنعتی تأمین شود.

وی نقش دامپزشکی را در ارتقای سلامت جامعه و مبارزه با بیماری‌های دامی تاکید کرد و گفت: بهداشت دام و طیور به دلیل ارتباط آن با بهداشت اجتماعی مهم بوده و امر تعطیل ‌بردار نیست.

 

-------------------------------------------

 

در راستای نظارت بر توزیع مواد پروتئینی صورت گرفت
بازدید دامپزشکی گچساران از 2200 واحد تولید و عرضه مواد غذایی
 
رئیس شبکه دامپزشکی گچساران از بازرسی2 هزار و 200 دامداری‌ و فروشگاه‌ عرضه مواد غذایی در این شهرستان به منظور نظارت بر توزیع مواد پروتئینی خبر داد. 

حمیدرضا گوهرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: حضور دامپزشکی در اماکن توزیع مواد غذایی و پروتئینی‌ ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه را در پی دارد.

وی افزود: دامپزشکی گچساران در راستای نظارت بر تولید و توزیع مواد پروتئینی بر فعالیت دامداری‌ها و مراکز و فروشگاه‌های این شهرستان به طور مستمر نظارت داشته و با متخلفان برخورد می‌کند.

نظارت مستمر دامپزشکی گچساران بر تولید و عرضه مواد پروتئینی

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان و نیز صیانت از سرمایه دامی را از اهداف مهم نظارت‌های این شبکه عنوان کرد.

گوهرگانی یادآور شد: نظارت و بازرسی بر مراکزی مانند قصابی‌ها، کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز عرضه مرغ و تخم مرغ، ماهی، کبابی‌ها و رستوران‌ها و مراکز بسته‌بندی گوشت از جمله فعالیت‌های دامپزشکی گچساران در راستای عرضه محصولات بهداشتی دامی و طیور در این شهرستان است.

وی با اشاره به انجام 2 هزار و 200 مورد بازرسی از دامداری‌ها و اماکن و فروشگاه‌هایی عرضه مواد غذایی توسط این شبکه بیان داشت: نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی در تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه آنها در اماکنی مانند کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی گچساران است.

گوهرگانی نظارت مستمر بر این مراکز را عامل مهم و مؤثری در جلوگیری از عرضه دام غیربهداشتی توسط سودجویان عنوان کرد.

انجام 976 هزار و 767 مورد معالجه دام و طیور توسط دامپزشکی گچساران

وی با اشاره به بالا بودن حجم مراجعات برای درمان دام به شبکه دامپزشکی گچساران افز: امسال افزون بر 9 هزار و 33 مورد معالجه مربوط به بیماری‌های دامی در این شبکه انجام گرفت.

گوهرگانی افزود: در برخی از مراجعات، برای تشخیص بیماری، 117 رأس از دام‌ها کالبدگشایی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران از انجام 967 هزار و 734 مورد معالجه بیماری طیور در این شبکه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد، 360 قطعه طیور کالبدگشایی شد.

گوهرگانی عنوان داشت: 24 رأس دام نیز توسط کارشناسان دامپزشکی گچساران مورد معاینه و عملیات مامایی و تشخیص آبستنی قرار گرفت.

 

--------------------------------------------

 

2000 راس اسب و حیوانات تک سمی در استان کرمانشاه تحت پوشش تست مالئین قرارگرفتند

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی کرمانشاه گفت: در راستای کنترل و پیشگیری بیماری مشمشه و با توجه به موقعیت استان و سیاست های سازمان دامپزشکی کشور طی 9 ماهه سال جاری ، تعداد 2000 راس اسب و سایرحیوانات تک سمی موجود در حدود 80 مرکز پرورش اسب و باشگاه سوارکاری را تحت پوشش تست مالئین قرار داد که طی این عملیات تعداد 10 راس دام بیمار نیز تشخیص و معدوم گردید.

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه ؛ شاهرخ یارویسی افزود: بیماری مشمشه یکی از بیماری های عفونی کشنده وخطرناک در حیوانات تک سمی مانند اسب و همچنین گربه سانان (شیر، ببر و ...) است که عامل آن یک نوع باکتری می باشد که از حیوان به انسان قابل انتقال بوده و در صورت سرایت ، برای انسان ممکن است مرگ آفرین باشد.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه باکتری ذکر شده با ورود به بدن دام به 3 شکل حاد،مزمن و مخفی علائم خاصی را بروز می دهد به کلیه مالکین باشگاههای سوارکاری ، پرورش دهندگان اسب و کسانی که به هرنحوی با این نوع دام سروکار دارند توصیه میشود.
گفتنی است که در هنگام جابجایی دام با مراجعه به دامپزشکی مجوز حمل دام (مبداء به مقصد) دریافت نمایند، در زمان مراجعه کارشناسان دامپزشکی جهت آزمایش همکاری لازم راداشته باشند ،از مراکز معتبر دام مورد نیاز خود را خریداری نمایند، در صورتی که دام بیمار تشخیص داده شد همکاری لازم را در جهت معدوم نمودن آن با کارشناسان دامپزشکی بعمل آورند و در صورت بروز علائم بیماری تنفسی یا وجود زخم روی پوست حتما دامپزشکی را مطلع نمایند .

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک دوست
|
-
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
0
0
با عرض تبریک به دکتر گوهرگانی بخاطر گفتار صحیح و قاطع و موثر ایشان وشبکه دامپزشکی گجساران وخسته نباشید به خاطر 976767 معالجعه دام و طیور و...
نظر شما
ادامه