کد خبر: ۱۱۷۸

حکیم مهر -  کارگاه IVF با همکاری گروه تشریح دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن علوم پزشکی ایران در زمینه لقاح آزمایشگاهی یا IVF در 23 و 24 دی ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود. 

سارا سلیمانی دانشجوی دکترای تخصصی آناتومی و دبیر اجرایی کارگاه IVF  در رابطه با IVF گفت: IVF مخفف لغت‌های انگلیسی "InVitro Fertilization" به معنی «باروری در آزمایشگاه» و یکی از روش‌های مرسوم در درمان ناباروری است. به عبارت دیگر IVF لقاح (ترکیب) ساده تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه است. پس از لقاح، جنین را تا مرحله‌ای معین در آزمایشگاه پرورش داده و سپس این جنین را از طریق (سرویکس) به درون رحم زن وارد می‌سازند.

وی ادامه داد: IVF برای زنان دارای مشکلات لوله‌های رحمی،‌ چسبندگی‌های شدید لگنی و شکست در اعمال جراحی قبلی برای رفع اشکال لوله‌ها، اختلالات تخمک گذاری، کاهش رزرو تخمدانی و نازایی در ارتباط با سن، نازایی توجیه نشده و در مردان به علت تولید کم اسپرم استفاده می‌شود.

سلیمانی گفت: پس از لقاح مصنوعی در آزمایشگاه و انجام بررسی های لازم جنین حاصل شده به رحم مادر انتقال داده می‌شود که اگر در IVF تعداد فولیکول‌های استفاده شده بیش از 3 یا 4 عدد باشد، امکان چند قلویی افزایش می‌یابد. دو هفته پس از انجام عمل یک تست بارداری انجام و نتیجه موفق یا ناموفق به زوجین اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: سپس از تخمک گذاری در محیط آزمایشگاه و انتقال آن به رحم پروسه عادی حاملگی طی می‌شود که پس از جایگزینی در رحم مشکلات حاملگی عادی نظیر مشکلات ژنتیکی و ... ممکن است به جنین منتقل شود.

گفتنی است، این کارگاه توسط گروه علوم تشریحی با همکاری انجمن علوم تشریحی با رویکرد آماده سازی اسپرم، شمارش اسپرم، تحریک تخمک گذاری، تخمک گذاری و لقاح در آزمایشگاه جنین شناسی گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت انجمن به نشانی www.isas.ir مراجعه کنند.

 

نظر شما
ادامه