کد خبر: ۱۱۸۰۷
حکیم مهر - رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین طرحی در خصوص تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت در این کمیسیون اظهار داشت: اخیرا در مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل به تصویب رسیده که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و افراد شاغل در شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با حوزه فن‌آوری‌های نوین از این قانون مستثنی هستند.

دکتر محمدمهدی زاهدی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره زیست فن‌آوری ایران که عصر امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به تشکیل کارگروه ارتباط دانشگاه و صنعت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در این کارگروه اعضایی از کمیسیون‌های صنایع و انرژی، هیات رییسه مجلس و 10 وزارتخانه صنعتی از جمله دفاع و نفت حضور دارند.

وی افزود: در این کارگروه به دنبال این هستیم که راهکاری تدوین شود تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور به شکل عملی به اجرا درآید. در این راستا ظرف شش ماه گذشته موفق به احصا مشکلات عدم تحقق این ارتباط شده‌ایم. البته برخی ازاین مشکلات در دستگاه‌های اجرایی کشور است که در این کارگروه درصدد حل آن هستیم.

زاهدی تصریح کرد: یکی از موانع موجود در ارتباط بین دانشگاه و صنعت را باید مجلس شورای اسلامی حل کند که در این راستا طرحی در خصوص تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کمیسیون در دست تدوین است؛ بنابراین چنانچه نقطه نظری از سوی شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این جشنواره در خصوص تقویت به این ارتباط وجود دارد می‌توانند پیشنهادات خود را به دفتر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسب جایگاه نخست ایران در تولید علم حوزه زیست فن‌آوری گفت: هم اکنون دانشمندان و جوانان ایرانی به سطح از خودباوری و خوداتکایی رسیده‌اند که توانسته‌اند با دور زدن تحریم‌ها به این جایگاه دست یابند از این رو از تمامی مهمانان خارجی درخواست می‌کنم که این پیام را به کشور خود ببرند که ایرانی هرگز اسیر این گونه تحریم‌ها نشده و هرگز از این گونه سختی‌ها نیز نمی‌ترسد.

وی با اشاره به شعار دومین جشنواره زیست فن‌آوری ایران مبنی بر «فن‌آوری‌های نوین زیستی در خدمت زندگی و سلامت انسان» گفت: ضمن تشکر از مسوولان برگزاری جشنواره به دلیل انتخاب این شعار از شورای حکام زیست فن‌آوری درخواست می کنم که آن را به عنوان شعار بین المللی در عرصه زیست فن‌آوری به تمام کشورها معرفی کند تا تمامی کشورها فعالیت‌های بیوتکنولوژی خود را در چارجوب این شعار انجام دهند. چرا که تاکنون استکبار جهانی از زیست فن‌آوری به شکل غیر انسانی بهره برده است. البته آن‌ها خیال‌های خامی در سر می پروانند که برخی از آن‌ها نیز عملی شده که دقیقا خلاف منافع انسانی است و باید شورای حکام زیست فن‌آوری از توسعه آن‌ها جلوگیری کند.

زاهدی با اشاره به تاکید برنامه پنجم توسعه کشور بر توسعه علم و فن‌آوری و به ویژه شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از بندهای برنامه پنجم امکان تاسیس شرکت‌های دانش بنیان را به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با موافقت هیات امنا می‌دهد که این شرکت‌ها باید فعالیت‌های در حوزه فن‌آوری‌ها نو داشته باشند که زیست فن‌آوری نیز یکی از این فن‌آوری‌ها محسوب می‌شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و در پی آن راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در دو سال پیش گفت: این قانون در اجرا دچار اشکالاتی شده بود که با پیگیری کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس موانع سر راه اجرای این قانون برداشته شده که امیدواریم به زودی فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی یک میلیارد دلار است و مقرر شده بخشی از بودجه‌ جاری تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز در سال به این صندوق اختصاص یابد که مطمئنا با راه اندازی این صندوق و حمایت از فعالیت‌های علمی و فن‌آوری اهداف سند چشم انداز ایران 1404 در بخش علم و فن‌آوری زودتر تحقق خواهد یافت.

زاهدی خاطرنشان کرد: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درصدد تصویب آیین نامه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت به عنوان تشکل‌های مردمی است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه