کد خبر: ۱۱۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد: حذف ارز مرجع برای واردات گوشت قرمز به نفع تولید داخلی بوده و درصورت تأمین نهاده‌ها می‌توان قیمت تمام‌شده گوشت قرمز را کاهش داد.

سعید سلطانی اظهار کرد: اگر نهاده‌های مورد نیاز دامدران تأمین شود، قیمت تمام شده شیر خام و گوشت قرمز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شاید در ابتدا افزایش قیمت گوشت به عنوان شوک کوتاهی در بازار بروز یابد افزود: واردات گوشت قرمز با ارز آزاد به نفع تولید داخلی است البته به شرطی که تولید داخلی هم کنترل شود، تأمین علوفه دامداران که حدود 70 درصد از قیمت تمام‌شده تولید را شامل می‌شود، قطعا در هزینه تمام‌شده گوشت تاثیرگذار است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران عنوان کرد: دامداران هیچگاه به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت و سود محصولات تولیدی خود نبوده‌اند و اگر علوفه با قیمت مناسب و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار بگیرد متعهد می‌شوند محصولات خود را به قیمت‌ تضمینی بفروشند.

سلطانی با تأکید بر تأثیر مثبت حذف ارز مرجع برای واردات گوشت قرمز بر رشد تولید داخلی افزود: از آنجاکه 30 درصد هزینه‌های تولید ثابت بوده و 70 درصد هزینه علوفه و نهاده‌ها متغییر است، در صورت ثابت نگه داشتن قیمت علوفه، هزینه تمام شده گوشت نیز کاهش می‌یابد اما ممکن است قیمت تمام شده به هر دلیلی مانند بالا رفتن دستمزد کارگران در ابتدای هر سال، افزایش یابد.

وی درباره ظرفیت تولید گوشت در کشور گفت: ظرفیت تولید این محصول پروتئینی در کشور حدود یک میلیون و 250 هزار تن است که در حال حاضر با احتساب دام‌های قاچاق، سالانه حدود یک میلیون تن گوشت قرمز تولید می‌شود و 250 هزار تن ظرفیت خالی در کشور وجود دارد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از چند ماه گذشته صادرات گوشت قرمز ممنوع شده و بر قاچاق آن نظارت بیشتری صورت گرفته که سبب بهبود وضعیت تولید گوشت قرمز خواهد شد.

سلطانی یادآور شد: 90 درصد از نیاز گوشت قرمز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود و 10 درصد آن نیازمند واردات است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
0
0
دوباره شوک افزایش قیمت غذای دیگر خسته ایم از این حقوق کم و اندک
نظر شما
ادامه