کد خبر: ۱۱۸۴۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرودشت، زاوه، خواف، فارس، ریگان و آذرشهر

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مرودشت:
بساط عرضه مرغ زنده در بخش های کر و کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس برچیده شد


مراکز عرضه و ذبح غیربهداشتی مرغ زنده در بخشهای کر و کامفیروز که بصورت جدی تهدیدی برای سلامت مردم و محیط زیست منطقه بود با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط تعطیل شد.

دکتر سیاوش پارسی با اعلام این خبر افزود: برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های مربوطه بویژه بخشداری، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و داد گستری و عرضه کنندگان مرغ زنده در منطقه و همچنین تهیه و توزیع بروشورهای بهداشتی و اطلاع رسانی از طریق تریبون نماز جمعه، خوشبختانه با استمرار طرح مبارزه با کشتار غیرمجاز دام و طیور و استقبال متصدیان مراکز عرضه و مردم عزیز منطقه و همکاری تحسین برانگیز دستگاه های مربوطه خصوصا دادگستری ، بخشداری، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی با شبکه دامپزشکی شهرستان و برخورد قانونی با متخلفین نتیجه داد.
وی تصریح کرد: بحمداله در حال حاضر مرغ ذبح شده بصورت کاملا بهداشتی و بسته بندی شده در کشتارگاه صنعتی طیور و با نظارت بهداشتی و شرعی کارشناسان مربوطه باساماندهی دو دستگاه خودرو سردخانه دار در 20  واحد مرغ فروشی در سطح منطقه توزیع و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
رئیس شبکه دامپزشکی مرودشت اظهار امیدواری کرد با همکاری مستمر دستگاههای ذیربط و مردم، شاهد افزایش سطح سلامت در منطقه باشیم.

--------------------------------

 

واگذاری بخشی از واکسیناسیون هاری به بخش خصوصی شهرستان زاوه


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان زاوه طرح بخشی از واکسیناسیون علیه بیماری هاری به بخش خصوصی واگذار گردید.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت : به منظور حمایت از بخش خصوصی بیش از 20 درصد از پیش بینی واکسیناسیون علیه بیماری هاری به بخش خصوصی واگذار گردید که در همین راستا با دو مرکز مایه کوبی قراردا د بسته شده است.
دکتر سیدین افزود : بیماری هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که عامل آن ویروس بوده و معمولا با گاز گرفتگی  ازحیوان مبتلا به  حیوان دیگر و یا انسان منتقل می شود.
وی اظهار داشت: هاری ، بیماری ویروسی خطرناکی است که ویروس از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ ، گربه ، گرگ ، روباه ، خفاش و حیوانات دیگر که معمولاً از طریق  گازگرفتگی و یا یک زخم باز که با بزاق آلوده  تماس پیدا نماید به انسان منتقل می شود .
فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی شده در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری محکوم به مرگ است . سگ یا گربه ای که مبتلا به هاری شود حداکثر به مدت 10 روز زنده می ماند و به مدت 5 تا 7 روز قبل از مرگ ویروس را در بزاق خود دارد و با گاز گرفتن می تواند ویروس را منتقل نماید.

----------------------------------

 

توصیه رئیس شبکه دامپزشکی خواف:
لزوم هوشیاری مرغداران در خصوص انجام کامل برنامه واکسیناسیون


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خواف گفت: مرغداران شهرستان در خصوص انجام برنامه واکسیناسیون در مرغداریهای خود حساسیت لازم را داشته و آن را به صورت کامل اعمال نمایند. 
دکتر محمد احمدی در جلسه شورای سلامت و امنیت غذای شهرستان خواف با بیان این مطلب افزود: با توجه به شرایط فصلی و مستعد بودن شرایط جهت بروز بیماریهای تنفسی طیور صنعتی، لازم است برنامه واکسیناسیون در جهت پیشگیری از این بیماریها به خصوص آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشیت به طور کامل در مرغداریها انجام شود تا جوجه ها در مواجهه احتمالی با عوامل بیماریزا از ایمنی مطلوبی برخوردار باشند.
وی افزود: متأسفانه دو واحد مرغداری با ظرفیت پرورش 45هزار قطعه جوجه در ماه گذشته به بیماری مبتلا شده اند که یک واحد به علت حساسیت موضوع قرنطینه و بیش از 27 هزار جوجه آن معدوم شد.
وی افزود: با توجه به حساسیت شرایط موجود و جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ، کارمندان شبکه دامپزشکی و شاغلین بخش خصوصی دامپزشکی با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان علیه بیماری آنفلوآنزا واکسینه خواهند شد.
همچنین وی گفت: برنامه پایش و مراقبت بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان به دو صورت فعال و غیر فعال در سطح مرغداریها و روستاهای شهرستان در حال انجام بوده که در مراقبت فعال، اکیپ های دامپزشکی به صورت فعال به واحدها مراجعه و اقدام به بررسی بیماری می کنند و در مراقبت غیر فعال، اکیپ های دامپزشکی موارد گزارش شده و مشکوک به بیماری را در سطح شهرستان بررسی می نمایند.
وی افزود: با توجه به مرزی بودن شهرستان خواف و قرار داشتن در مسیر کوچ پرندگان وحشی، برنامه پایش و مراقبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با حساسیت و جدیت در شهرستان پیگیری شده و از مجموع 800 مراقبت انجام شده تا کنون موردی از بیماری در سطح شهرستان خواف مشاهده نشده است.

------------------------------------

 

در اقلید فارس صورت گرفت:
اجرای واکسیناسیون رایگان بیش از یک میلیون دام


از بهمن سال گذشته تا کنون واکسیناسیون رایگان یک میلیون و 708 هزار و 673 نوبت سر دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در این شهرستان اجرا شده است 
عباسعلی ابوالحسینی  اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان اقلید، از بهمن ماه سال گذشته تاکنون اقدام به واکسیناسیون 836 هزار و 846 دام علیه بیماری‌های دامی توسط بخش خصوصی، صدور و تمدید 92 مورد انواع پروانه‌های بهداشتی دام، طیور و آبزیان در سامانه پیوند و یک‌هزار و 394 عملیات آزمایشگاهی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: صدور 846 شناسنامه بهداشتی دام، عملیات درمانگاهی توسط خصوصی برای 504 هزار و 619 دام، 525 مورد کارشناسی و پاسخ استعلام‌های بانکی، ثبت 2 هزار و 498 رکورد در سیستم GlS دام و طیور، 4 هزار و 556 مورد عملیات بازرسی خام دامی در مراکز عرضه، صدور 727 گواهی دام زنده و فرآورده‌های دامی در سامانه یکپارچه قرنطینه از دیگر فعالیت‌های 12 ماهه این اداره کل بوده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اقلید تصریح کرد: بازرسی بهداشتی رایگان 27 هزار و 743 لاشه در کشتارگاه‌های این استان، سمپاشی 75 هزار و 694 گوسفند و بز به صورت رایگان، سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی در زمینی به وسعت 790 هزار و 351 متر مربع، 603 نفر روز برگزاری رایگان کلاس‌های آموزشی بیماری‌های مشترک انسان و دام، توزیع یک‌هزار و 276 نوار داروهای زنبور عسل و تست سل و بروسلوز 3 هزار و 382 دام در گاوداری‌ها، از جمله فعالیت‌های این شبکه از بهمن ماه گذشته تاکنون بوده است.
ابوالحسینی بیان داشت: واکسیناسیون یک‌میلیون و 495 هزار و 80 قطعه مرغ صنعتی، صدور مجوز 366 هزار و 275 جوجه‌ریزی ورود به فارس، صدور مجوز بارگیری و حمل 315 هزار و 119 مرغ به کشتارگاه، مراقبت بیماری‌ها و نمونه‌گیری طیور روستایی و احداث سالن جلسه شبکه دامپزشکی شهرستان اقلید با 50 درصد پیشرفت فیزیکی با اعتباری بالغ بر 100 میلیون و 524 هزار و 900 ریال از دیگر عملکردهای یک‌ساله شبکه دامپزشکی در شهرستان اقلید است.
وی با اشاره به اینکه در 12 ماه گذشته، 11هزار و 704 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در مراکز عرضه و کشتارگاه‌های فارس ضبط و معدوم شده‌اند، متذکر شد: به شهروندان توصیه می‌شود که از خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی بی‌هویت، پرهیز کرده و مواد غذایی با منشا دامی مصرفی خود را در حد امکان به شکل بسته‌بندی از مراکز و فروشگاه‌های معتبر و زیر نظر دامپزشکی تهیه کنند.

----------------------------------

 

72 هزار‌ دام در ریگان علیه تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: واکسیناسیون 72 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در ریگان آغاز شد.
حجت‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: تب برفکی‌ بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.
وی افزود: ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و‌ تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
جعفری تصریح کرد: این بیماری به شدت واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه گاو٬ گاو میش٬ گوسفند٬ بز٬ خوک٬ گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس هستند، خاطرنشان کرد: ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.
جعفری گفت: این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.
وی با اشاره به اینکه نخستین علامت‌ها کم‌اشتهایی، افسردگی و تب بالا، بی‌حالی و لرزش است، اذعان داشت: از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون دام‌های منطقه، کنترل حمل و نقل دام زنده براساس موازین سازمان دامپزشکی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، ضدعفونی و انجام اصول مدیریت بهداشتی جایگاه دام است.
‌وی گفت: در این راستا از ابتدای سال‌جاری تاکنون 11 مورد کلاس آموزشی و ترویجی، ضدعفونی جایگاه 25 دامداری روستایی به صورت رایگان انجام شده است.
جعفری ابراز داشت: از ابتدای بهمن ماه جاری 72 هزار و 500 راس گوسفند و بز توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی و در قالب سه اکیپ عملیاتی در دو بخش مرکزی و گنبکی با اولویت مناطق صعب‌العبور در حال انجام است.

--------------------------------------

 

دامپزشکی آذرشهر کلاس آموزشی برای زنبورداران برگزار کرد        

 

شبکه دامپزشکی شهرستان آذرشهر یک دوره کلاس آموزشی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل برای مدیران زنبورستان‌های این شهرستان برگزار کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آذرشهر با اعلام این مطلب، گفت: آموزش در افزایش کمی و کیفی محصولات دامی نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری دارد.

حسن محمد جعفرزاده با بیان اینکه تولید عسل سالم و طبیعی بدون استفاده از سموم نقش بسزایی در سلامت مصرف کنندگان دارد، ادامه داد: این کلاس ها در راستای شعار سازمان دامپزشکی مبنی بر دام سالم، غذای سالم و انسان سالم و تامین سلامت فرآورده های دامی مورد نیاز جامعه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در این کلاس در حدود 100 نفر از زنبورداران این شهرستان با نحوه کنترل و پیشگیری از بیماری های زنبور عسل آشنا شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آذرشهر یادآورشد: در این کلاس آموزشی، نحوه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل به خصوص بیماری های نوزوما، واروا و لوک به زنبورداران آموزش داده شد.

جعفرزاده افزود: در این کلاس در خصوص زمان مناسب مصرف داروها و نحوه استفاده از داروهای درمانی به زنبورداران اطلاعات لازم ارایه و به سؤالات آنان پاسخ های لازم داده شد.

 

نظر شما
ادامه