کد خبر: ۱۱۸۵۲
حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی از تولید 132 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور خبرداد و گفت: طی 9 ماه امسال حدود 23 هزار آزمایش تشخیص ویروسی، میکروبی، انگلی و قارچی در مزارع آبزیان زینتی کشور انجام شده است.

دکتر سید محسن دستور اظهارکرد: در حال حاضر 1130 مرکز تکثیر و مزارع فعال پرورش آبزیان زینتی در کشور وجود دارد.

وی افزود: طی 9 ماهه امسال حدود 2600 بازدید از مراکز تکثیر و مزارع فعال پرورش آبزیان زینتی کشور صورت گرفته است.

دستور گفت: هم‌اکنون تجارت آبزیان زینتی در جهان به عنوان یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی رونق فراوان دارد؛ به طوری‌که در حال حاضر 180 کشور در صادرات و واردات ماهیان زینتی نقش دارند و کل ارزش صنعت آبزیان زینتی بیش از 15 میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: این تجارت مخاطرات فراوانی از انتقال بیماری‌های محیط ‌های آبی به ویژه در انواع آکواریوم‌های آب شور که اغلب از منابع وحشی صید شیده تامین می‌شود را به همراه دارد که باید به آنها توجه شود و از انتقال این ماهیان به منابع آبی داخلی جلوگیری کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در سال گذشته حدود 132 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شد که قسمت عمده آن مربوط به تولیدات ماهی عید نوروز است. در این بخش سهم بسیار زیادی از آبزیان کشور از واردات تامین می‌شود و کشورهای تایلند، اندونزی و مالزی از پیشروان صادرکننده به ایران هستند.

دستور تصریح کرد: اجرای اصول قرنطینه‌ای کامل، کنترل و نظارت بر محموله‌های مختلف و نظارت بر گونه‌های وارداتی و آزمایش‌های لازم بهداشتی یکی از مهمترین ابزارهای کنترل نظارتی بر تجارت جهانی آبزیان زینتی است که گفته می‌شود سهم بسیار مهمی در انتقال و توسعه عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها بعد از عفونت‌های بیمارستانی در جهان دارد.

 

نظر شما
ادامه