کد خبر: ۱۱۸۸۶

حکیم مهر - صبح امروز کنفرانس ملی تغییر اقلیم و اثر آن بر آینده شیلات در محل مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آغاز به کار کرد. 
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این کنفرانس با اشاره به تغییرات اقلیم و اثرات گرم شدن زمین و در پی آن پدیده خشکسالی در بخش شیلات گفت: تغییرات اقلیمی باعث نرم شدن صدف‌ها، از بین رفتن برخی از آبزیان و تغییراتی در دریاچه‌های آبی کشور می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه‌معتدل قرار دارد و شرایط بارندگی نیز در آن خیلی زیاد نیست، اما هر از چندگاهی اتفاقاتی از جنس خشکسالی روی می‌دهد و باعث می‌شود آثار مربوط به آن به‌صورت خشک شدن دریاچه هامون و پریشان و همچنین رو به خشکی رفتن دریاچه ارومیه خودنمایی کند.

وی خاطرنشان کرد: کم شدن آب چاه‌ها باعث می‌شود که تهدیدی برای صنعت آبزی‌پروری کشور ایجاد شود و تغییراتی نیز در حوزه دریای خزر و دریای عمان داشته باشیم.

مطلبی ادامه داد: طوفان گونو، کشند قرمز و افزایش عروس دریایی و مهاجم شانه‌دار دریای خزر ازجمله مواردی است که در مواقع خشکسالی خودنمایی می‌کند و حیات آبزیان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: در بعضی از مواقع پدیده کشند باعث می‌شود که تا عمق 20 متری نیز جانداران آبزی از وجود اکسیژن محروم شوند و این امر تهدید بزرگی برای آبزیان محسوب می‌شود.

افزایش بیماری‌های انگلی و ویروسی در شرایط تغییرات اقلیمی شدید

این مقام مسئول یادآور شد: افزایش بیماری‌های انگلی و ویروسی از دیگر مواردی است که در مواقع خشکسالی و وجود شرایط سخت خودنمایی می‌کند.

مطلبی با اشاره به تدوین برنامه مقابله با اقلیم در نقشه راه تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود که مسئولان کشوری تدابیر جدی‌تری برای مقابله با این اثرات تدوین کنند و برنامه جامعی برای مقابله با آن ارائه شود.

وی اظهار داشت: وجود گونه‌ای به نام تیلاپیا که می‌تواند در شرایط خشکی و شوری خاک تحمل بالایی داشته و رشد کند، می‌تواند در مواقع بحران به نجات صنعت آبزی‌پروری کمک کند.

غلظت گازها از حد کنترل خارج می‌شود

در ادامه این کنفرانس، رئیس بخش جنگل و سرمؤلف ارزیابی جهانی تغییر اقلیم گفت: افزایش دما در مناطق مختلف وجود دارد که در پی آن پدیده‌ای چون افزایش دی‌اکسید کربن و گرمایش سرزمین به‌صورت قطعی اتفاق می‌افتد.

دکتر مصطفی جعفری افزود: میزان و غلظت گازها بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال 2100 به جایی می‌رسد که از حد کنترل خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیم در برخی از مناطق افزایش تولید و در برخی مناطق دیگر کاهش تولید آبزیان را در بر خواهد داشت.

جعفری تصریح کرد: باید برنامه‌ای منطقه‌ای تدوین کنیم که بر اساس آن بتوانیم در مواقع مختلف اثرات منفی این پدیده‌ها را تا حدی کنترل کنیم.

در ادامه این کنفرانس، مقالات مختلفی با موضوع اثرات تغییر اقلیم بر ماهیگیری، توسعه آبزی‌پروری، بررسی پدیده کشند قرمز، ذخایر ماهیگیری، بیماری‌های آبزیان، اثرات گلخانه‌ای، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیم در آبزی‌پروری و روش‌های مدیریتی تأثیرات حرارت بر آبزی‌پروری پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

نظر شما
ادامه