کد خبر: ۱۱۸۹۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مراغه، ریگان، سرایان، جیرفت و بوشهر

 

واکسیناسیون تب برفکی دامهای سنگین روستایی شهرستان مراغه پایان یافت


مرحله دوم طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله روستایی در شهرستان مراغه پایان یافت.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی،دکتر علی پاشایی  رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه با علام خبر پایان واکسیناسیون مرحله دوم طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله روستایی گفت: 13431 راس دام سنگین روستایی در این مرحله توسط همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در 82 واحد دامی روستایی واکسینه شدند.
وی افزود واکسیناسیون این تعداد دام در این طرح  حاصل تلاشهای شبانه روزی همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی و همکاری خوب دامداران این شهرستان می باشد.
پاشایی خاطر نشان ساخت که مبارزه و پیشگیری از بیماریهای واگیر دام و مشترک را در این شهرستان طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور با تمام توان و قوت بیشتری تا ریشه کنی این بیماریها ادامه خواهیم داد و مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی واحدهای صنعتی نیز در این شهرستان در دست اجرا است.
وی ادامه داد: تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار در نشخوار کنندگان بوده که در دام های بالغ با ایجاد زخم های تاولی در نواحی مختلف بدن موجب قطع یا کاهش شدید تولید شیر، رشد در دام های جوان و مرگ دام های نوزاد می شود .

 

---------------------------------

 

آغاز واکسیناسیون 300 قلاده سگ در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت:‌ ‌تمام حیوانات خونگرم، پستاندار اهلی و وحشی اعم از گوشتخوار، علفخوار، ‌پرندگان و خفاش‌ها نسبت به بیماری هاری حساس هستند که این تعداد میزبان‌های مختلف موجب گسترش وسیع بیماری شده است. 
حجت‌الله جعفری افزود: مسئله هاری در ایران بیشتر مربوط به سگ و در موارد کمی گربه و سایر حیوانات است و انسان می‌تواند به عنوان نقطه پایان سیکل بیماری درگیر شود.
این مسئول گفت: اصلی‌ترین راه سرایت بیماری از طریق گاز گرفتن به وسیله حیوانان مبتلا است، لذا حیوانات گوشتخوار از جمله سگ و سگ‌سانان در این زمینه قابل اهمیت هستند و در مورد گربه و گربه‌سانان از طریـــــق پنجه کشیدن انتقال بیماری صورت می‌گیرد.
‌وی اذعان داشت:‌ تغییر در رفتار طبیعی حیوانات باید به عنوان آلودگی به هاری در نظر گرفته شود، در بیماری هاری با توجه به تغییرات رفتاری دام، حیواناتی که در حالت عادی با مشاهده انسان فرار می‌کنند مانند شغال و روباه ‌در این حالت به سمت انسان حمله‌ور می‌شوند.
جعفری اضافه کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی‌ ریگان به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی و جامعه انسانی طبق برنامه‌های مدون و تعریف شده سازمان ‌اقدام به واکسیناسیون سگ‌های خانگی و نگهبان علیه این بیماری مهم می‌کند.
وی گفت‌: به همین منظور از هفتم بهمن‌ماه جاری‌ اقدام به واکسیناسیون 300 قلاده سگ علیه این بیماری مهم توسط مرکز بخش خصوصی می‌شود.

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی سرایان:
2800 راس دام سرایان علیه تب برفکی واکسینه شدند


رئیس دامپزشکی سرایان گفت: تاکنون تعداد 2 هزار و 888 نوبت سر دام سنگین در سرایان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
علی صدیقی در بیرجند در ارتباط با واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین شهرستان سرایان اظهار داشت: واکسن آبله سال‌ها است به دام‌ها تزریق می‌شود، ولی این واکسن ایمنی بیش از شش‌ماه را دارد و نیاز به تکرار سالانه دارد.
این مسئول ادامه داد: تعداد 181 هزار و 533 نوبت سر دام سبک در مقابل بیماری آبله در این شهرستان واکسینه شدند.

تب برفکی از واگیرترین بیماری‌های دام است

رئیس دامپزشکی سرایان تصریح کرد: تب برفکی از واگیرترین بیماری‌های دام است که سبب خسارات اقتصادی قابل توجهی شده و میزان مرگ‌و‌میر در دام‌های بالغ در این بیماری کم، اما به دلیل ایجاد میوکاردیت ‌میزان مرگ‌و‌میر در دام‌های جوان در اثر این بیماری زیاد است.

صدیقی افزود: تاکنون تعداد 2 هزار و 888 نوبت سر دام سنگین در سرایان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه دام‌های سبک و سنگین در مقابل بیماری‌های آنتروتوکسمی، هاری و سل واکسینه شدند، متذکر شد: تاکنون 122 هزار و 337 نوبت سر دام سبک و سنگین علیه این بیماری‌ها واکسینه شدند.

خونگیری 330 نوبت سر دام سبک و سنگین در سال جاری

رئیس دامپزشکی سرایان از خونگیری 330 نوبت سر دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری در این شهرستان خبر داد.

صدیقی با اشاره به تست‌های آزمایشگاهی در میان دام‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون یادآور شد: تاکنون آزمایشاتی شامل رزبنگال ( تشخیص بروسلوز و تب مالت) 213 مورد، آنتی‌بیوگرام (تعیین حساسیت آنتی‌بیوتیکی) دو مورد و تعیین عامل سقط جنین در دام سه مورد انجام شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون با آزمایشاتی که انجام شده بیماری بروسلوز (تب مالت) و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان دام‌ها مشاهده شده است.

 رئیس دامپزشکی سرایان با بیان اینکه بر همه مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی در کشتارگاه‌های این شهرستان نظارت داریم، اذعان داشت: علاوه بر آن این اداره بر همه مراحل کشتار، بسته‌بندی و عرضه گوشت نیز نظارت دارد.

کشتار 2 هزار راس دام سبک و سنگین در سال جاری

صدیقی از کشتار 2 هزار و 564 راس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: با کشتار این تعداد دام 62 هزار و 290 کیلوگرم گوشت استحصالی در شهرستان توزیع شده است.

وی به مجوزهای صادر شده در سال جاری برای حمل دام سبک و سنگین در سرایان اشاره کرد و گفت: تاکنون 7 هزار و 659 هزار مجوز برای حمل دام‌های سبک و 213 مجوز برای دام‌های سنگین در این شهرستان صادر شده است.

 

--------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی جیرفت:
420 هزار رأس دام علیه تب برفکی در جیرفت واکسینه شدند


سرپرست دامپزشکی جیرفت گفت: 420 هزار رأس دام سبک بر علیه تب برفکی در جیرفت واکسینه شدند.
سید سجاد حسینی‌نسب‌ با اشاره به اینکه واکسیناسیون تب برفکی با همکاری بخش خصوصی انجام شده است، اظهار داشت: تب برفکی بیماری ویروسی تمام زوج سمان است و این بیماری در پایین آوردن سطح بازدهی و سلامت دام بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی به شدت واگیردار بوده و تقریبا از هر راهی منتقل می شود، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط مأمورین دامپزشکی و واکسیناسیون به موقع تاکنون هیچ کانون بیماری تب برفکی در شهرستان جیرفت مشاهده نشده است.

حسینی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان جیرفت اذعان داشت: سگ‌های ولگرد یکی از عوامل انتقال بیماری‌ هاری هستند.

وی با بیان اینکه امکان واکسیناسیون سگ‌های ولگرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای راه‌اندازی کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد همکاری و اقدام کنند.

حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 800 قلاده سگ مورد واکسیناسیون قرارگرفته است، اذعان داشت: تعداد کانون‌های بیماری از سه عدد به یک عدد تقلیل یافته است.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر:
کشتارگاه شهرستان گناوه به پیش سردکن مجهز شد


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گقت: با همکاری موثر فرمانداری و شهرداری گناوه و سایر مسئولان پیش سردکن در کشتارگاه دام این شهرستان نصب و راه‌اندازی شد.
مرتضی بحرانی در خصوص نصب و راه‌اندازی پیش سردکن در کشتارگاه‌های سنتی دام استان اظهار داشت: با پیگیری‌های به‌عمل آمده و با همکاری فرمانداری و شهرداری شهرستان گناوه پیش سردکن در کشتارگاه دام در این شهرستان نصب و راه‌اندازی شد .

بحرانی در ادامه افزود: در حال حاضر  کشتارگاه نیمه صنعتی دام شهرستان بوشهر واقع در چاه‌کوتاه نیز از سال گذشته و همچنین در سه کشتارگاه سنتی در شهرستان‌های دشتی، کنگان و گناوه در سال‌جاری مجهز به سیستم پیش سرد کن شده و هم اکنون نیز در حال فعالیت هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با فواید وجود سیستم پیش سرد کن در کشتارگاه‌ها اظهار داشت: وجود سیستم پیش سردکن در کشتارگاه دام امری ضروری است،  نگهداری لاشه‌های کشتاری به مدت 24 ساعت در دمای یخچالی بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد، علاوه بر ترد شدن گوشت، باعث گذراندن مرحله جمود نعشی در گوشت می‌شود.

بحرانی گفت: بدین ترتیب با کاهش PH لاشه‌ها باعث حذف پاتوژن‌های احتمالی خواهد شد و مصرف اینگونه فرآورده پروتئینی دارای امنیت بالایی از لحاظ بهداشتی است.

بحرانی گفت: مجموعه دامپزشکی نهایت همواره نهایت تلاش خود در زمینه تامین امنیت غذایی و همچنین تضمین سلامت سفره غذایی جامعه خواهد داشت و این امر با برنامه ریزی‌های مدون و مستمر و با تلاش کارشناسان مجرب در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: تجهیز کشتارگاه‌های استان به پیش سرد کن نیز گام بلندی در راستا بوده است که حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی و بخصوص استاندار بوشهر در پیشبرد این اهداف نقش بسزایی داشته است.

 

نظر شما
ادامه