کد خبر: ۱۱۹۰۸

حکیم مهر - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برگزاری نشست مشترک این سازمان با مسئولان دامپزشکی برزیل گفت:مدارک و توضیحات ارایه شده توسط مسئولان مربوطه ما را قانع کرد که گوشت های برزیلی سالم هستند.

دکتر محسن مشکوة افزود: به دنبال گزارش تلف شدن یک رأس گاو 13 ساله براثر بیماری BSE (جنون گاوی) در ایالت پارانای برزیل در تاریخ هفتم دسامبرسال 2012 کشورهای وارد کننده گوشت از برزیل دچار نگرانی هایی شدند و به بررسی این موضوع پرداختند.

وی ادامه داد: با توجه به این که توصیه ها، ضوابط و مقررات سازمان جهانی بهداشت دام(OIE) ملاک عمل سازمان تجارت جهانی و تجارت بین کشورهاست، ملاک عمل ما نیز در رابطه با این گونه مسائل قوانین OIE است.

مشکوه با اشاره به اینکه OIE کشورها را از نظر BSE به سه گروه قابل اغماض، کنترل شده و ریسک جنون گاوی تقسیم کرده است، افزود: 19 کشور جهان در گروه کشورهای قابل اغماض ازنظر BSE قرار دارند و برزیل یکی از این کشورهاست.

وی با بیان این که نمی توان گفت در هیچ کشوری BSE وجود ندارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی دام بر مبنای ارزیابی خطر این بیماری چنین تقسیم بندی را انجام داده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود: بعد از بروز این اتفاق سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کرد با توجه به اینکه در برزیل همه توصیه های سازمان جهانی بهداشت دام رعایت می شود و هم چنین با توجه به بالا بودن سن گاو تلف شده این فرم طبیعی و عادی بیماری BSE نیست و کشور برزیل تا اطلاع ثانوی در گروه کشورهای قابل اغماض باقی می ماند اما به خاطر بررسی بیشتر یک کارگاه علمی روی این موضوع مطالعه می کند و نتیجه مطالعات آنها تا اسفند ماه 91 اعلام می شود.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور به دنبال این حادثه، کشتار دام را در کشتارگاه ایالتی که بیماری BSE در آنجا گزارش شده بود متوقف کرد.

مشکوه افزود: همچنین در دو کشتارگاهی که در نزدیکی این ایالت بودند کشتار دام برای ایران متوقف شد و ما اعلام کردیم تا زمان اعلام نظر سازمان جهانی بهداشت دام در این سه کشتارگاه برزیل کشتاری برای ایران انجام نشود.

این مقام مسئول با اشاره به درخواست سازمان دامپزشکی کشور از مسئولین دامپزشکی برزیل برای سفر به ایران و ارایه توضیحات لازم در این مورد و برطرف کردن نگرانی های موجود گفت: در پی این درخواست چند روز پیش رئیس سرویس های دامپزشکی برزیل وعده ای دیگر به کشورمان، سفر کردند و طی دو روزی که در ایران بودند نشست هایی در روزهای شنبه و یکشنبه (7 و 8 بهمن ماه) با آنها برگزار شد.

مشکوه با بیان این مطلب که نشست نهایی مسئولان دامپزشکی برزیل و سازمان دامپزشکی کشور شب گذشته (دوشنبه شب) برگزار شد، افزود: آنها دراین نشست ها توضیحاتی را در رابطه با اقداماتی که ازسال 1990 به بعد انجام می دهند،ارایه کردند و این که چرا از نظر OIE درگروه کشورهای قابل اغماض هستند.

وی ادامه داد: به گفته ی این مسئولین بیش از 96 درصد گاوهای برزیل از علوفه مراتع استفاده می کنند و تغذیه دستی ندارند- اشاره به اینکه از پودر گوشت و استخوان تهیه شده از نشخوارکنندگانی برای تغذیه گاوها استفاده نمی شود- و کلیه حساسیت هایی که درسیستم مراقبتی باید وجود داشته باشد، لحاظ می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود:آنها بیان کردند که اگر گاوی تلف شود یا علایم عصبی نشان دهد علاوه بر چک شدن از نظر بیماری هاری از لحاظ BSE هم کنترل می شود و در کشتارگاه هایشان بافت های مخاطره آمیزی مثل مغز، چشم و ... را که می توانند منشأ آلودگی باشند از گردونه مصرف خارج می کنند.

مشکوه افزود: آنها با اعلام این مطلب که در راستای توصیه های OIE عمل می کنند این تضمین و اطمینان را می دهند که گوشت صادراتی به ایران گوشت بدون استخوان و گوشت دام های زیرسه سال است و از نظر BES هیچ مشکلی ندارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی ادامه داد: در نتیجه این نشست ها، مقدمات لازم برای امضای تفاهم نامه ای بین سازمان های دامپزشکی ایران و برزیل انجام شد.

مشکوه افزود: امضای رسمی پیش نویس های تهیه شده مبنای همکاری های بهداشتی و فنی این دو سازمان است.

وی ادامه داد: همچنین به زودی هیئت کارشناسی از جمهوری اسلامی برای بررسی بیشتر موضوع BSE به برزیل سفر خواهند کرد.

مشکوه با بیان این مطلب که مدارک و توضیحات ارایه شده توسط مسئولین دامپزشکی برزیل در راستای ضوابط، مقررات و توصیه های سازمان جهانی بهداشت دام بود، گفت: ما قانع شدیم اما کشتار دام در کشتارگاه های ایالت پارانا همچنان در لیست تعلیق ما است و ما به آنها اعلام کردیم هرگونه تغییر در مورد این کشتارگاه ها منوط به نتیجه ای است که کارگروه علمی سازمان جهانی بهداشت دام در اسفند ماه اعلام می کند.

وی افزود: ما همچنین به آنها گفتیم گوشت هایی که در این کشتارگاه ها برای ایران کشتار شده بود را حمل نمی کنیم و این گوشت ها باید از دیگر ایالت ها جایگزین شوند.

مشکوه با بیان اینکه واردات گوشت به ایران به جز برزیل از کشورهایی مثل استرالیا، هندوستان و پاکستان انجام می گیرد، ادامه داد: تقاضاهایی مبنی بر واردات گوشت از نیوزلند نیز مطرح شده است.

به گفته ی وی سالیانه 10 درصد تولید داخلی، گوشت وارد کشور می شود و میزان گوشت وارداتی از برزیل درسال جاری کمتر از 100 هزار تن بوده است.

سال گذشته حدود 130 هزار تن گوشت از برزیل وارد کشور شده است.

لازم به ذکر است، بیماری جنون گاوی (BSE) یک بیماری کشنده و دژنراتیو عصبی مغزی قابل انتقال در گاو است که یک هفته یا چند ماه پس از بروز نشانه هایی بالینی و آغاز مراحل پیشرفته باعث مرگ گاو می شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه