کد خبر: ۱۱۹۴۳

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: از زمان قبل از انقلاب تاکنون تعداد مراکز خدمات دامپزشکی استان 3 برابر شده است.
کامران زیباکردار در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در سالن دولت استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: در دوران قبل از انقلاب بسیاری از بیماری‌ها در حوزه انسان و دام گزارش نمی‌شد و حتی ناشناخته می‌ماند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب با فعال شدن سیستم مراقبت و افزایش مراکز خدمات دامپزشکی در سطح کشور به ویژه استان شاهد پیشگیری، کاهش و ریشه‌کن شدن بسیاری از بیماری‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به بخش روستایی و به ویژه دامداران توجه خاصی دارد و توسعه مراکز خدمات دامپزشکی نشان از اهمیت قائل شدن نظام برای بهبود شرایط وضعیت روستائیان است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطر نشان کرد: در قبل از انقلاب کردستان به واسطه بیماری طاعون گاوی تلفات زیادی داشت و بعد از انقلاب با اقدامات و استراتژی‌های نظام که برای حمایت از دامداران در دستور کار مسئولان قرار داد، این بیماری ریشه‌کن شد.

زیباکردار با اشاره به اینکه دیدگاه برون‌سپاری در دولت‌های نهم و دهم توسعه یافت، اظهار داشت: در طول این هشت سال تعداد مراکز دامپزشکی خصوصی در سطح استان 30 درصد رشد داشته است.

فعالیت 96 مرکز دامپزشکی بخش خصوصی در کردستان

وی ادامه داد: اکنون 96 مرکز دامپزشکی بخش خصوصی در استان مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

به گفته وی، هم اکنون 394 نفر در مراکز دامپزشکی خصوصی استان اشتغال دارند و این تعداد 2 برابر شاغلین بخش دولتی در دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: کم‌ترین میزان فارغ‌التحصیلان بیکار استان مربوط به بخش دامپزشکی است.

زیباکردار عنوان کرد: در هشت سال اخیر ارائه خدمات دامپزشکی در روستاهای محروم توسعه مطلوبی داشته و به سمت و سوی رایگان شدن، سوق داده شده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب آبزی‌پروری در استان رواج نداشت، افزود: با توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری بعد از انقلاب در استان دامپزشکی اقدام به واکسیانسیون آبزیان نیز می‌کند.

وی تصریح کرد: در قبل از انقلاب طیور در مقابل 3 تا 4 بیماری واکسینه می‌شدند، ولی امروزه به 9 بیماری افزایش پیدا کرده است.

توزیع سالانه 200 هزار دز واکسن طیور

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: هر سال 200 میلیون دز واکسن طیور به منظور افزایش سطح ایمنی طیور در استان توزیع می‌شود.

زیباکردار با بیان اینکه قبل از انقلاب یک آزمایشگاه  دامپزشکی دولتی در استان وجود داشت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تمامی شهرستان‌های استان آزمایشگاه مستقر شده است.

وی یادآور شد: در طول چهار سال گذشته هم آزمایشگاه‌های درجه یک در شهرستان‌های سقز و مریوان راه‌اندازی شده است.

وی از بهره‌برداری از آزمایشگاه سلولی مولکولی تا پایان سال جاری در استان خبر داد و گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های سیار یکی از دغدغه‌های موجود در استان است که درصدد استقرار این آزمایشگاه‌ها در روستاها هستیم.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در طول دو سال گذشته شاهد بهره‌برداری از کشتارگاه صنعتی دام سنندج بودیم که با وقوع این امر تحول بزرگی در بحث بهداشت فرآورده‌ دامی صورت گرفت.

 

برچسب ها: کردستان، واکسن،
نظر شما
ادامه