کد خبر: ۱۱۹۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - با اجرای تلقیح مصنوعی گوسفندان بومی سمنان به بهره‌گیری از اسپرو نژاد خارجی رومانف، زمینه چندقلو زایی گونه‌های بومی گوسفند در این استان فراهم می‌شود.

محمدمهدی احمدی - مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان - گفت: پروژه تلقیح مصنوعی گوسفندان بومی استان با اسپرم نژاد خارجی گوسفند رومانف در شهرستان سمنان انجام شد.

احمدی افزود: از محل اعتبارات ملی طرح اصلاح نژاد دام روستایی و با اعتبار یک میلیارد ریال، تعداد 600 رأس گوسفند در سه گله 200 رأسی در شهرستان‌های دامغان، شاهرود و سمنان شناسایی شد که در مرحله اول تعداد 400 رأس در دو گله در شهرستان‌های دامغان و شاهرود با استفاده از تکنیک‌های نوین اصلاح نژادی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و تلقیح شدند که به زودی شاهد نتایج حاصله خواهیم بود و این بار این طرح در شهرستان سمنان نیز اجرا شد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، اصلاح نژاد گوسفندان بومی، افزایش بهره‌گیری، تولید گوشت قرمز و نهایتا ارتقاء بهره‌وری در صنعت گوسفندداری استان سمنان است.

احمدی گفت: پایه گوسفندان استان، نژاد سنگسری و دنبه‌دار است که وجود دنبه صفت تولیدی مطلوبی نیست و هزینه تولید یک کیلوگرم دنبه حدود 2.5 برابر یک کیلوگرم گوشت است لذا با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به پروتئین حیوانی لازم است. علاوه بر حفظ تنوع ژنتیکی گله‌های موجود باید در صدد بالا بردن توان ژنتیکی باشیم که نژاد رومانف یکی از نژادهای بدون دنبه با خصوصیات دوقلو و چند قلوزایی بالا، شیردهی مطلوب، بلوغ زودرس(حدود هشت ماهگی) امکان زاد و ولد در طول سال در مقایسه با نژادهای استان است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: روی نژاد رومانف کارهای اصلاح نژادی زیادی انجام شده و این نژاد دارای بالاترین رکورد تولید بره در طول سال(9 بره) بوده و به ماشین بره‌کشی معروف است.

وی افزود: با این اقدام هزینه تولید کاهش می‌یابد و حداکثر بهره‌وری را به دنبال دارد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
0
0
بیچاره اون گوسفند بومی که بدون داشتن زمینه بیولوژیک باید سالی 9 تا بره به دنیا بیاره. انصاف و اخلاق هم بد چیزی نیست.
نظر شما
ادامه