کد خبر: ۱۱۹۹۸
حکیم مهر - رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر دولت تاکنون برنامه‌ای مشخص برای حذف ارز مرجع داشت به صورت شفاف اعلام می‌کرد.

حمید صافدل درباره اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات برنج و گوشت اظهار کرد: سیاست اصلی دولت در خصوص گروه‌های اول و دوم کالایی که شامل کالاهای اساسی مورد نیاز و دارو و مواد اولیه‌ دارویی است، تامین این کالاها با ارز مرجع است و گروه‌های کالایی 3 تا 9 ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند.

او با تاکید بر این‌که برنج به صورت استثنایی در بین کالاهای اساسی ارز مبادله‌ای هم دریافت می‌کند، گفت: آن دسته از برنج‌ها‌یی که با ارز مرجع وارد کشور شده‌اند با ساز‌وکاری که سازمان حمایت اعلام می‌کند ترخیص می‌شوند و همچنین به طور قطع به علت تفاوت قیمت ارز مرجع و ارز مبادله‌ای باید مابه‌التفاوت برنج‌هایی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند، پرداخت شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در حال حاضر امکان واردات برنج با توجه به سازوکارهایی که برای ورود آن توسط مرزنشینان وجود دارد، فراهم شده و با تخصیص ارز مبادله‌ای به برنج زمینه‌ تسهیل تامین نیاز کشور سریع‌تر عملیاتی می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که گوشت نیز شامل واردات با ارز مبادله‌ای می‌شود؟ توضیح داد: در راستای آسان‌ کردن تامین نیازهای کشور برای ذخیره‌سازی کالاهای استراتژی امکان تخصیص ارز مبادله‌ای به گوشت نیز وجود دارد.

پیش از این حسن رادمرد از اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات گوشت خبر داده و گفته بود که از این پس در راستای تسهیل در واردات گوشت قرمز گرم از کشور استرالیا ارز مبادله‌ای به آن تعلق می‌گیرد. در همین حال براساس تازه‌ترین تصمیم دولت برنج نیز از اولویت یک کالاهای دریافت کننده ارز مرجع حذف و به اولویت سوم منتقل شده است.

 

نظر شما
ادامه