کد خبر: ۱۲۰۰۳
حکیم مهر - درحالی که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ هشت نفر در کشور به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی (H1N1) خبر داده است سازمان دامپزشکی اعلام کرد:" از آنجا که شیوع این بیماری از طریق انسان بوده وزارت بهداشت مسئول رسیدگی و کنترل این بیماری است".

پیش از این دکتر محمد مهدی گویا نسبت به شیوع آنفلوآنزا در دنیا از جمله ایران و لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم هشدار داده و اعلام کرده بود: این بیماری از تهران تا مناطق شمال و شمال غربی کشور شایع شده که تا کنون 2608 مورد مشکوک به این بیماری در 313 بیمارستان‌ کشور بستری شده‌اند و از این میان 414 نفر به صورت قطعی به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند اما وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی نیز به صورت روزانه این بیماری را رصد کرده و اقدامات لازم در این زمینه را انجام می‌دهد.

دکتر محسن مشکوة - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی - در این باره گفت: با توجه به اینکه گوشت خوک هیچ مصرفی در کشور نداشته و شوع و انتقال بیماری آنفلوانزای خوکی که انسان‌ها را به مرگ تهدید می‌کند از طریق انسان در ایران صورت گرفته است، رسیدگی و کنترل آن در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی وظیفه بررسی، کنترل و مقابله با بیماری‌هایی را دارد که از طریق دام و طیور به انسان منتقل می‌شود.

آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع «A» نشأت می‌گیرد. این نوع از آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی بوده که معمولا خوک را مبتلا می‌کند اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش می‌شود.

این بیماری در انسان از طریق تماس با فرد مبتلا نیز سرایت کرده و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است.

 

نظر شما
ادامه