کد خبر: ۱۲۰۹۸
حکیم مهر - به دلیل تغییر ذائقه‌ مردم پنیرهای محلی کشور در حال فراموش شدن هستند که موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به شناسایی این نوع پنیرها اقدام کرده است.

حمیدرضا مهدوی - عضو هیات علمی پخش فرآورده‌های تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور - با اشاره به تنوع بالای ایران در تولید انواع پنیر، اظهار کرد: در حال حاضر نسل پنیرهای محلی کشور به دلیل استقبال پایین مردم به خصوص نسل نوجوان و جوان روبه انقراض است لذا موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با هدف حفظ آنها در بلندمدت به شناسایی پنیرهای محلی اقدام کرده است.

وی افزود: فعالیت‌های انجام شده در زمینه شناسنامه‌دار کردن پنیرهای محلی روبه اتمام است و تاکنون انواع پنیرها در نواحی خراسان شمالی، سمنان، مازندران، رشت و گرمسار شناسایی شده‌اند.

مهدوی تصریح کرد: پنیرهای شناسایی شده جزو آن دسته از پنیرهایی است که از دام‌های کوچک تهیه شده‌اند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: قصد داریم با جمع‌آوری اطلاعات کامل، زمینه را برای تولید انبوه این محصولات از طریق ایزوله کردن آنها فراهم کنیم که در صورت جذب سرمایه‌گذار به صورت پایلوت می‌توان کار را شروع کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه مهاجرت روستاییان به شهر تاثیر بسزایی در روند کاهش تولیدات لبنیات محلی دارد، اظهار کرد: روستاییان دیگر علاقه‌ای به تولید این نوع از لبنیات را ندارند و با مهاجرت به شهرها به دلیل مشکلات خاص خود، پرونده ساخت این نوع لبنیات را می‌بندند.

وی با اشاره به پنیرهای شاخص و قابل سرمایه‌گذاری در ایران ادامه داد: به طور مثال پنیر "کوزه‌ای"، " پنیر خمره‌ای" و "پنیر خیکی" از جمله این پنیرها هستند و تفاوت اصلی این پنیرها با پنیرهای فرآوری شده کارخانه‌ای تنها در طعم و بو است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی گفت:‌ در منطقه سنگسر نوعی پنیر محلی تولید می‌شود که در غار نگهداری می‌شود و سرمای این غار در ایام گرم سال باعث نگهداری هرچه بهتر و طعم مطبوع آن می‌شود. این مورد یکی از نمونه‌هایی است که می‌توان روی آن به خوبی سرمایه‌گذاری کرد.

مهدوی ادامه داد: نمونه این نوع پنیر در ایتالیا هم تولید می‌شود که مستقیما به آمریکا صادر می‌شود.

وی درباره پنیرهای تولیدی کارخانه‌ای اظهارکرد: این پنیرها به لحاظ سلامت بر سایر پنیرهای محلی برتری دارند چراکه سرم پروتئین شیر را به خوبی در خود نگه می‌دارند و سرشار از عصاره شیر است و در حال حاضر اکثر افراد به خوردن این نوع پنیر عادت کرده‌اند.

 

نظر شما
ادامه