کد خبر: ۱۲۱۶۲

حکیم مهر - خیلی ها وجود ماهی قرمز در سفره هفت سین را یکی از آئین ها و رسوم ایرانیان باستان می دانند، در حالی که این ˈماهی های قرمز کوچولوˈ تنها 80 سال پیش از چین پا به سفره های هفت سین ایرانی ها گذاشته اند.
ماهی های قرمزی که امروزه به یکی از اعضای ثابت خانواده هفت سین تبدیل شده است، نه ارتباطی با آداب و رسوم ایران باستان و نه سفره هفت سین دارد، بلکه تنها دلیل استقبال ایرانی ها از این ماهی در سفره های خود، رنگ قرمز آن است.
ماهی های قرمز 80 سال قبل و همزمان با ورود صنعت چای از کشور چین به ایران وارد کشورمان شد، اما با این حال قدمت آن به بیش از 1600 سال قبل باز می گردد که بعدها به تمامی نقاط دنیا معرفی شد و هم اکنون دارای بیش از 100 نوع مختلف این ماهی در دنیا است.
ماهی قرمز یا ماهی حوض، یکی از نخستین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده است؛ این ماهی جزو خانواده کپور ماهیان بوده و در زمان امپراطوری تانگ در چین (907-618 میلادی) اصلاح نژاد و در زمان امپراطوری سانگ پرورش داده شد.
گفته می شود که در سال 1502 این ماهی زیبا به ژاپن و سپس به اروپا(1611)، آمریکای شمالی (1850) و تمامی نقاط دنیا معرفی شد.
چینی ها این ماهی را برای افزایش برکت زندگی و تولید به مزارع برنج وارد می کردند؛ اروپایی ها آن را تا سال ها به عنوان یک کادوی گران قیمت به سران کشورها و مقامات هدیه داده و تا قرن هفدهم آن را نمادی از ثروت می دانستند و به عنوان کادوی عروسی به همسران خود تقدیم می کردند.
ایرانیان نیز بدلیل رنگ زیبای قرمز آن (نماد ایرانیان) آن را به عنوان نماد شادی، سرزندگی و برکت در زندگی وارد سفره های هفت سین خود کردند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه