کد خبر: ۱۲۱۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی دیواندره، مرودشت، خراسان جنوبی، قم، فیروزه و جنوب کرمان

 

پرداخت بیش از 180 میلیون ریال غرامت به صاحبان لاشه های ضبطی دامهای مبتلا به بیماریهای سل و مشمشه در دیواندره


 مهندس مصطفی رهبر مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره اعلام کرد : این شبکه در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان ودام در سال 1391 اقدام به انجام تست سل تعداد 2139 راس گاو وگوساله و همچنین تست مشمشه تعداد 193 راس تک سمیان در روستاهای تابعه شهرستان نموده است که از آزمایشات انجام شده تعداد 11راس دام راکتور تشخیص داده شد و دامهای مبتلا بارعایت مسائل بهداشتی – قرنطینه ای ضبط و معدوم گردیده و همچنین جایگاه آنها نیز ضدعفونی شده است .
وی اضافه کرد در راستای تامین بخشی از خسارات وارده به صاحبان لاشه های ضبطی دامهای رآکتور مبلغ بیش از 180 میلیون ریال بعنوان غرامت به صاحبان لاشه های ضبطی از طرف اداره کل دامپزشکی استان کردستان پرداخت گردیده است.

-----------------------

 

کاهش کانون بیماری های طیور در مرودشت با واکسیناسیون منظم


کارگاه آموزشی آشنایی اصول و برنامه ریزی واکسیناسیون واحد های مرغداری شهرستان مرودشت در محل مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار گردید
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی فارس در این کارگاه ابتدا آقای دکتر پارسی رئیس شبکه دامپزشکی مرودشت با اشاره به کاهش کانون بیماری علی رغم افزایش جوجه ریزی تاکید کرد: با توجه به تمهیدات انجام شده بر رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی و انجام به موقع واکسیناسیون در واحدهای مرغداری شاهد کاهش بیماری و تلفات در این واحدها هستیم.
وی با اشاره به اهمیت همکاری منطقه ای مرغداران افزود: با تلاش و مشارکت بخش خصوصی خوشبختانه امنیت زیستی در سطح واحدهای مرغداری ارتقاء یافته است.
 در ادامه دکترصاحبی کارشناس شبکه دامپزشکی به تفصیل به بیان نقش واکسیناسیون و اجرای برنامه ریزی شده آن براساس وضعیت بیماری وسایر عوامل ، پرهیز از مصرف خودسرانه و غیر ضروری واکسن، راههای واکسیناسیون با ذکر معایب و محاسن هر کدام و ارائه چند برنامه پیشنهادی واکسیناسیون پرداخت.

------------------------

 

نظارت بهداشتی مراکز نگهداری وعرضه مواد پروتئینی با منشاء دامی در اولویت نخست قرار گیرد


مدر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ازنظارت بهداشتی «ویژه» در مراکز نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در ایام عید نوروز خبرداد.
به گزارش روابط عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی ،دکترمحمدعلی رضایی اظهارداشت:باتوجه به اهداف و رویکردهای دامپزشکی در راستای خدمت رسانی به شهروندان عزیزاز آنجاییکه یکی از وظایف حاکمیتی دامپزشکی نظارت بهداشتی برمراکز عرضه وتوزیع فراورده های خام دامی  می باشد و با عنایت به فرارسیدن ایام تعطیلات پایان سال ،وظایف اداره نظارت بر بهداشت عمومی  در این زمان از مواقع دیگر حساس تر بوده و می بایست این خدمت خاص قبل از شروع تعطیلات آغاز وتا اواسط فروردین ماه سال جدید ادامه داشته باشد.
دکتر رضایی در ادامه از اهمیت همکاریهای بین بخشی با سایر دستگاههای نظارتی سطح استان صحبت کرده وافزودند:شهروندان عزیز در هنگام خرید محصولات پروتئینی بامنشاء دامی حتماً به تاریخ تولید، انقضاء و تاییدیه دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند.

--------------------------

 

طی هفته گذشته صورت گرفت:
270 موردبازدیدازمراکزعرضه فرآورده های خام دامی درقم 


به گزارش مسئول اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی شهرستان قم ، طی هفته گذشته کارشناسان این اداره 270 موردبازدیدراازمراکزعرضه شامل قصابیها ،رستورانها ،تالارهاو.... به انجام رسانده اند.دراین راستا 31 موردتذکربهداشتی و12 موردنیزهمراه باضبط فرآورده به مقدار72 کیلوشامل گوشت قرمز،مرغ وآلایشهای آن بوده است.

--------------------------

 

تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در فیروزه آغاز شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فیروزه ازآغاز فعالیت اولین واحد پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک در شهرستان خبر داد.
دکتر امیرعلی داعی ضمن اعلام اینکه  تولید محصولات ارگانیک نقش  مهمی در سلامت عمومی جامعه دارد اعلام کرد این واحد با ظرفیت پرورش 25 هزار قطعه مرغ در هر دوره پرورش فعالیت خود را آغاز نموده است.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان در آینده نیز شاهد افتتاح مرغداری هایی با توانایی تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در شهرستان خواهیم بود.

--------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد
ایمن‌سازی دام‌های جنوب کرمان علیه تب برفکی


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی بیش از یک‌هزار رأس گاو و گوساله در جنوب کرمان واکسینه شدند.
دکتر ابراهیم توکلی با اشاره به اهمیت مبارزه با بیماری تب برفکی در دام‌ها اظهارداشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر است که به لحاظ شدت خسارات سنگین اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی دارد، تصریح کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید، نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن دام است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اینکه مرحله سوم واکسیناسیون گاوداری‌های صنعتی در جنوب کرمان پایان یافت، خاطرنشان کرد: در این مرحله بیش از یک‌هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

توکلی اذعان داشت: این مرحله از واکسیناسیون با همکاری بخش خصوصی در گاوداری‌های صنعتی جنوب کرمان صورت پذیرفت.

 

نظر شما
ادامه