کد خبر: ۱۲۱۸۸

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: با اجرای طرح ردیابی محصول مرغ که برای نخستین‌بار به صورت آزمایشی در کشتارگاه نگین استان قم انجام می‌شود، می‌توان سلامت این محصول را تضمین کرد.
دکتر مهدی رفیعی‌محمدی در مراسم آغاز طرح ردیابی محصولات مرغ از طریق بارکدگذاری که در کشتارگاه نگین قم برگزار شد، اظهار داشت: طرح ردیابی محصول مرغ برای نخستین‌‌بار به صورت آزمایشی در کشتارگاه نگین استان قم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین غذای سالم از مهم‌ترین برنامه‌های محوری سازمان جهاد کشاورزی است، ادامه داد: اجرای این طرح مهم به اداره‌کل دامپزشکی محول شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: طرح جامعی برای مناسب‌سازی فرآورده‌های دامی تدوین شد که در این طرح 20 محور گنجانده شده است.

وی تصریح کرد: در طرح ردیابی محصولات مرغ کیفیت این محصولات تضمین شده و فرآیند مرغ از تولید تا انتقال و بسته‌بندی مورد نظارت و ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

رفیعی اضافه کرد: با اجرای این طرح برای همه مشخص می‌شود، محصولی که در بازار است از کدام کشتارگاه و با چه مشخصاتی تولید شده است.

وی افزود: برای تحقق این امر نرم‌افزاری طراحی شده است که به صورت آنلاین گواهی حمل گوشت را در کشتارگاه‌ها صادر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: فاز نخست این طرح به صورت پایلوت در قم اجرایی می‌شود که کشتارگاه نگین برای نخستین‌بار نسبت به انجام این طرح اهتمام دارد.

وی تصریح کرد: تمام مرغ‌ها و محصولات مرغ اعم از تولید داخل استان و یا خارج استان باید دارای گواهی حمل بوده و بارکد روی آن درج شده باشد.

رفیعی ابراز داشت: مرغ‌ها به صورت مجزا با دستگاه‌های گوناگون ذبح می‌شوند و به دلیل رعایت بهداشت چند مرغ با یک دستگاه ذبح نمی‌شوند.

وی بیان داشت: برچسبی روی بسته این مرغ‌ها پس از کشتار نصب شده و سیستم نرم‌افزاری مشخصات آن را ثبت می‌کند و پس از اینکه این بخش از عملیات تمام شد به همه مرغ‌ها گواهی سلامت داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: مصرف‌کنندگان برای دریافت اطلاعات از محصولی که خریداری کرده‌اند؛ می‌توانند بارکد یا شماره روی محصول را به سامانه 30008903 پیامک کنند و مشخصات بهداشتی مرغ را دریافت کنند.

وی یادآور شد: در این سامانه سن مرغ، کیفیت و میزان پروتئین آن نیز به خریدار پیامک می‌شود. کشتارگاه‌ها برای اجرای این طرح باید به اینترنت پرسرعت مجهز باشند که در این راستا رمز ورود به سامانه را برای سه کشتارگاه تدوین کردیم.

رفیعی محمدی اضافه کرد: کشتارگاه‌ها می‌توانند، برای دریافت گواهی حمل به صورت آنلاین در طول شبانه‌روز به سامانه در نظر گرفته شده مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در پایان اذعان داشت: 40 درصد از تولید مرغ در قم زیرپوشش این طرح قرار گرفته که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تمام تولید مرغ را زیرپوشش قرار دهیم.

 

نظر شما
ادامه