کد خبر: ۱۲۲۳۹

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور در قالب اطلاعیه ای، توصیه های بهداشتی برای انتخاب و نگهداری ماهی قرمز در ایام نوروز اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در متن این اطلاعیه بر تهیه ماهی قرمز از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تاکید شده و آمده است:مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می نمایند خودداری کنند.
بر اساس این اطلاعیه، ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و همچنین علائمی نظیر تاخوردن باله ها، لکه های پنبه ای مانند و زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدن چشم ها به صورت یکطرفه یا دوطرفه و ریخته شدن پولک های ماهی نباشد.
در این اطلاعیه آمده است: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب موردنیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل یک لیتر منظور شود و یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کنید و از شن و ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده نکنید.
همچنین در این اطلاعیه بر شستشوی دوره ای آکواریوم ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول های نمک طعام (سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه) ، ترکیبات آمونیوم به مقدار 1-1/0 گرم دریک لیتر آب به مدت 15-1 دقیقه و یا ترکیبات یده به مقدار 200 میلی گرم در یک لیتر آب به مدت ده ثانیه (مواد برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است) تاکید شده است.
در این اطلاعیه بر استفاده از دستکش خصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم تاکید شده است.
در این اطلاعیه در مورد غذا دادن به ماهی ها آورده شده است: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بمان؛ استفاده از غذای آماده بهتر است ؛ غذادهی باید یک یا حداکثر 2 بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.
همچنین نکاتی از قبیل رعایت دوره ای حداقل 2 هفته ای قرنطینه برای ماهیان جدیدالورود در یک آکواریوم جداگانه، جداسازی تمامی موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان، مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در  ماهیان آکواریومی در این اطلاعیه تاکید شده است.
آب مورد استفاده به این منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی گردد و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره گردد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه