کد خبر: ۱۲۲۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، مرکزی، خراسان جنوبی و رضوی

 

کسب رتبه دوم تکریم ارباب رجوع توسط اداره کل دامپزشکی البرز


بر اساس اعلام استانداری، در بین دستگاههای اجرایی استان البرز اداره کل دامپزشکی موفق به کسب رتبه دوم تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مندی مردم شد.
دبیر کمیته ارتقاء سلامت اداری دامپزشکی البرز علیرضا خلیفه زاده، کسب این رتبه را نشانه ی عزم جدی همکاران جهت جلب رضایت مندی مردم به عنوان سرلوحه ی خدمات و فعالیت هایشان عنوان کرد.
خلیفه زاده ضمن اعلام این خبر، تعداد کم شکایات دریافتی از سامانه سامد و گستردگی نظارت بر مراکز عرضه مواد خام دامی در سرتاسر استان، مایه کوبی دامها و خدمات رسانی به دامداران، اقدامات آموزشی، ترویجی و فرهنگی جهت گسترش آگاهی مراجعان را از عوامل موثر در این موفقیت دانست.

-----------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی :
50 مرکز فروش ماهی قرمز در استان مرکزی مجوز دریافت کردند


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 50 مرکز فروش ماهی قرمز را در این استان مجوز دریافت کردند.
'محسن شانقی' در گفت و گو با ایرنا افزود: این واحد ها با نظارت دامپزشکی، شهرداری، مجمع امور صنفی، مرکز بهداشت، محیط زیست، شیلات و تعزیرات حکومتی اقدام به توزیع و عرضه ماهی قرمز می کنند.
وی اظهار کرد: همچنین گروه های ناظر شامل پنج نفر از دستگاه های متولی در راستای ساماندهی این واحد ها در سطح استان فعالیت دارند.
شانقی توضیح داد: مردم باید از خرید ماهی هایی با باله های تاخورده، لکه در اطراف دهان، رنگ پریدگی و یا برآمدگی چشم، خودداری کنند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، بهداشت فردی باید در بین اعضای خانواده به ویژه کودکان رعایت شود.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: جمع آوری ماهی های قرمز در پایان ایام نوروز از طرح های مشترک دامپزشکی و شهرداری است که برای جلوگیری از رهاسازی در منابع آبی طبیعی و بروز بیماری اجرا می شود.
وی خاطر نشان کرد: 300 هزار قطعه ماهی قرمز برای ایام عید با همکاری دستگاه های متولی برای عرضه و توزیع در بازار شهر اراک تامین شده که دارای مجوز و استاندارد سلامت است.

-------------------------------

 

نظارت و بازرسی بهداشتی بیش از 43هزار لاشه دام


رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی از بازرسی بهداشتی 43905 لاشه دام در کشتارگاههای سطح استان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی این اداره کل، دکتر محمد علی بخشی کارشک افزود: نظارت بهداشتی برفرآورده های خام دامی یکی از وظایف اصلی دامپزشکی مباشد که این امر در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی و افزایش میزان امنیت غذایی در جامعه انجام می شود.ایشان در ادامه به گستره وسیع فعالیتهای نظارتی دامپزشکی اشاره کرد وفرایند این خدمت را از مزارع وواحدهای تولید تا فروشگاههای عرضه مواد پروتئینی با منشاء دامی دانست.
دکتر بخشی برخورد شدید با متخلفان و فروشندگان غیرمجاز فرآورده های خام دامی را از نکات مهم دانست وابراز داشت : عدم رعایت موازین بهداشتی توسط افراد غیر حرفه ای ،ممکن است باعث انتقال وگسترش بیماریهای مشترک بین انسان ودام از جمله  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو،کیست هیداتیک،سالمونلا،بروسلوزو....بشود.ایشان از کلیه هم استانیهای عزیز خواست از خرید فرآورده های خام دامی از دست فروشان و دوره گردان و مراکز غیر مجاز جداً خودداری نمایند و هر گونه تخلفات بهداشتی را از طریق سامانه ارتباطی 1512به این اداره کل ویا شبکه دامپزشکی شهرستانها اطلاع دهند.

-------------------------------

 

آماده باش 104گروه نظارت دامپزشکی خراسان رضوی برای تامین امنیت غذایی در ایام نوروز


با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروز و ورود خیل عظیم زائران و مسافران نوروزی به مشهدالرضا، طرح ویژه بازرسی و کنترل مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در مشهد و سایر شهرستان‌های استان توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تشدید می‌شود. 
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت:  درطرح تشدید نظارت بهداشتی ایام نوروزی  امسال  که از تاریخ  22اسفند لغایت 16 فروردین ماه 1392 صورت می گیرد ، تعداد 104 اکیپ متشکل از 157 نفر از کارشناسان این اداره کل شرکت خواهندداشت.
دکتر ناصر مرگان ازغدی گفت:  بر اساس طرح  بازرسی بهداشتی از فراورده های خام دامی، تمامی مراکزتحت پوشش در زنجیره تولید از دامداری تا کشتارگاه و بسته بندی و مراکز توزیع و عرضه و نگهداری  و آشپزخانه ها و رستورانهای درون و برون شهری و بین راهی، تحت مراقبت و کنترل بهداشتی بوده و ضمن هماهنگی با دستگاه قضائی با تخلفات در این حوزه برخورد می گردد.
 وی اعلام داشت: کلیه شبکه های دامپزشکی  در شهرستان ها و همچنین ستاد استان در طرح فوق آماده دریافت شکایات و نظرات شهروندان می باشد.
وی خاطرنشان ساخت: لازم است شهروندان در انتخاب فراورده های خام دامی به کد پروانه بهداشتی بهره برداری دامپزشکی مندرج در برچسب های نصب شده دقت نموده و با توجه به اینکه شرایط نگهداری و تاریخ انقضای مصرف هر فراورده  وفق ضوابط بر روی برچسب قید شده است، حتما در هنگام خرید آن را  کنترل کنند.
دکتر ازغدی از مصرف کنندگان خواست تا در هنگام خرید، فقط به موارد مندرج در برچسب اطمینان نمایند؛ به عنوان نمونه، مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک دارای کیسه های مخصوص می باشد که بر روی آن عبارت " مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش " قید شده است.
وی،  هرگونه کشتار دام و طیور در خارج از کشتارگاه را از مصادیق تخلفات بهداشتی  دانسته و از شهروندان خواسته تا از خرید فراورده های خام دامی از دست فروشان و فروشگاه های غیر معتبر پرهیز نمایند.
 مدیر کل دامپزشکی استان ضمن تاکید بر اهمیت گزارش‌های مردمی در کشف و ضبط موارد غیر مجاز و نیز ارتقای سطح بهداشت عمومی، از کلیه شهروندان درخواست نمود، در صورت مشاهده موارد یادشده و یا سایر تخلفات در عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در مشهد، با شماره تلفن‌های 7250025و 7250035(شبکه دامپزشکی مشهد)، 1512(مرکز پیام اداره کل) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.
وی سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان را نیز با شماره 300001512 آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای زائران و مجاوران اعلام کرد.

نظر شما
ادامه