کد خبر: ۱۲۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر یک واحد تولید دام گفت: واکسن آنتروتوکسمی امسال به دامداران نرسید و در صورت عدم تأمین احتمال وقوع خسارت 10 درصدی وجود دارد.
مدیر یک واحد 2000راسی تولید دام که درخواست کرد نامی از وی برده نشود، طی تماس تلفنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: مدت 20 روز است که از سازمان دامپزشکی کشور واکسن آنتروتوکسمی را پیگیری می‌کنیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

این دامدار شاهرودی افزود: سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید مؤسسه رازی باید این واکسن را به حد کافی تولید و در اختیار دامداران قرار دهد.

وی همچنین ادامه داد: واکسن آنتروتوکسمی با تغییر فصل که علوفه دام عوض می‌شود، به میزان 2 سی‌سی در هر بار و دو بار در زمان تغییر فصل باید به دام تزریق شود و در غیر این صورت دام‌ها نفخ و دل درد گرفته و تلف می‌شوند.

مدیر واحد تولید دام افزود: در صورتی که این واکسن تزریق نشود، احتمال تلف شدن دام‌ها تا 10 درصد وجود دارد.

*واکسن‌های دام به جای دامداری در بازارهای سیاه

وی گفت: در حالی که سازمان دامپزشکی هنوز این نوع واکسن‌ها را در اختیار قرار نداده است، اما به قیمت‌های چند برابر در بازارهای سیاه وجود دارد.

این مدیر واحد تولید دام که تولیدی  2 هزار رأس گوسفند را مدیریت می‌کند، گفت: این واکسن قبلا 2500 تومان بود و بعدا به  10 هزار تومان و  17 هزار تومان افزایش یافت، اما در حال حاضر در بازارهای سیاه به قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیر واحد تولید دام تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و عوض شدن علوفه دام اگر مسئولان متولی سریعتر واکسن آنتروتوکسمی را عرضه نکنند، دام‌های کشور با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

پیگیری خبرنگار فارس از مدیرعامل تعاونی پخش واکسن‌ مؤسسه رازی حاکی است، با اینکه سه میلیون دُز واکسن آنتروتوکسمی به تازگی توزیع شده است، اما با احتساب 100 میلیون واحد دامی که در کشور وجود دارد و در هر تغییر فصل 4 سی‌سی از این واکسن استفاده می‌شود، کل نیاز کشور در این فصل 400 هزار سی‌سی خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
0
0
جناب دکتر سلام...
خواهشمندم این موضوع رو پی گیری کنید.البته هر ویال آنترو برای 83 راس دام است که محاسبه آن 3 سی سی است.با این حال استان هایی که من از آن ها خبر دارم واکسن ندارند و فقط توانستم از یک دلال به نرخ 360 هار تومان کارتنی واکسن را پیدا کنم.
...مقصرین اصلی این بی نظمی اند و به نظر من در صورت خسارت دامداران بایستی پاسخگو باشند- مهدی
نظر شما
ادامه