کد خبر: ۱۲۳۰۳

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: قسمت اعظم قاچاق دام در منطقه جازموریان صورت می‌گیرد و اساسی‌ترین راهکار این مشکل هویت‌دار کردن تمام دام‌های این منطقه طی یک زمان مشخص با پلاک‌های بارکددار است.
دکتر ابراهیم توکلی اظهار داشت: از ابتدای اسفند ماه جاری طرح کنترل حمل و نقل دام از خارج استان به منطقه جنوب و همچنین انتقال آن از منطقه به سایر نقاط کشور با پیگیری‌های مجموعه دامپزشکی و همکاری استانداری، مسئولان اجرایی و منطقه جنوب عملیاتی شده و هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی تنها راه جلوگیری از ورود و تردد دام قاچاق در منطقه را هویت‌دار کردن دام‌ها دانست و افزود: در این مدت کدگذاری دام‌هایی که حمل می‌شوند، انجام شده که بر اساس آن باید تمام کسانی که قصد حمل دام را دارند، آن را با پلاک‌های بارکددار پلاک‌گذاری و سپس بین 30 تا 45 روز با نظارت دامپزشکی قرنطینه کنند که پس از اتمام این دوره در صورت سالم بودن دام مجوز حمل آن به کشتارگاه‌های مشخص در استان‌های تعیین شده، صادر می‌شود.

توکلی با بیان اینکه با این کار دام‌ها از محل تولید تا مصرف کنترل و پیگیری می‌شوند، تصریح کرد: این طرح جدیدی است که در کشور تنها در چند استان مرزی به صورت پایلوت در حال انجام است که اگر با موفقیت اجرا شود در سال آینده در سراسر کشور نهادینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دامپزشکی که در کشتارگاه مستقر است، تنها باید مجوز کشتار دام‌های پلاک‌دار را صادر کند، ابراز داشت: اگر وی دام بدون پلاک را مشاهده کرد، باید آن را ضبط کرده و مراتب را به اطلاع دامپزشکی برساند.

توکلی با اشاره به اینکه پلاک‌های بارکددار تنها توسط چند شرکت با همکاری سازمان دامپزشکی کشور تولید و به هیچ وجه قابل جعل نیستند، عنوان کرد: برای اجرای این طرح حدود شش ماه وقت صرف شده و جلسه‌های متعددی با تمام فرماندارن، دامداران و صادرکنندگان منطقه برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان جازموریان را یک بارانداز برای دام قاچاق خواند و گفت: با توجه به اینکه مانند سال‌های گذشته این منطقه مراتع و طراوت خاص خود را ندارد، اما همچنان به عنوان محل ترانزیت و قاچاق دام از آن استفاده می‌شود.

توکلی با اعلام خبر بازدید رئیس سازمان دامپزشکی از منطقه جازموریان در هفته آینده بیان داشت: با توجه به اینکه این منطقه میان استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است، دام‌ها از این محل به جنوب کرمان انتقال پیدا کرده و از آنجا به عنوان دام منطقه به استان‌های مختلف حمل می‌شود.

وی واردات دام زنده به کشور را ممنوع خواند و اذعان داشت: متولی جلوگیری از ورود دام قاچاق نیروی انتظامی است، اما با توجه به اهمیت بحث دام قاچاق برای دامپزشکی این مجموعه همکاری لازم را با مأموران انتظامی انجام داده است.

توکلی با بیان اینکه قسمت اعظم قاچاق دام در منطقه جازموریان صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: اساسی‌ترین راهکار این مشکل هویت‌دار کردن تمام دام‌های این منطقه اعم از سبک و سنگین طی یک زمان مشخص با پلاک‌های بارکددار است.

وی متولی این طرح را وزارت جهاد کشاورزی خواند و اظهار داشت: همکاری‌ها و رایزنی‌های لازم با استان سیستان و بلوچستان نیز انجام شده و با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی این طرح اجرا می‌شود.

 

نظر شما
ادامه