کد خبر: ۱۲۳۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی دامپزشکی گیلان گفت: آب حاوی کلر موجب کوتاهی عمر ماهی‌های قرمز می‌شود.

دکتر حسین متقی‌طلب در جلسه مرجع صدور تاییدیه بهداشتی استان با تبریک فرا رسیدن سال نو، خرید ماهی قرمز برای عید را یکی از قدیمی‌ترین رسوم رایج بین مردم کشور به نشانه برکت دانست و اظهار کرد: ماهی‌های قرمز عضو کوچک خانواده ماهیان کپور و بومی شرق آسیا هستند که برای نخستین بار اواخر قرن هفدهم به اروپا وارد شدند.

وی با بیان اینکه مقاومت ماهی قرمز از جمله مهم‌ترین ویژگی این نوع ماهی است، افزود: ماهی قرمز، ماهی آب‌های سرد است که قادر به ادامه حیات در آکواریوم حتی بدون گرمایش یا در یک استخر ماهی در فضای باز است.

این مسئول با اشاره به آلودگی‌های آب و بروز برخی بیماری‌های قارچی مضر برای مصرف کنندگان و پرورش دهندگان ماهی قرمز، خاطرنشان کرد: برای نگه‌داری ماهی قرمز و جلوگیری از هرگونه بیماری برای ماهی به‌ویژه فردی که مسئولیت تعویض آب تنگ ماهی را به‌عهده دارد شرایطی موجود است که باید رعایت شود.

 

*ضرورت توجه به نکات بهداشتی برای خرید ماهی قرمز 

وی بیماری‌های قارچی را از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و ماهی قرمز خواند و ادامه داد: توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی پیرامون خرید و نگه‌داری ماهی قرمز در ایام نوروز ضرورت دارد.

متقی‌طلب خرید ماهی در شرایط مناسب و بهداشتی را مهم دانست و تصریح کرد: هنگام خرید ماهی قرمز باید به وضعیت ظاهر، تحرک و شنای مناسب و متعادل ماهی دقت کرد.

وی اضافه کرد: افراد از خرید ماهی‌هایی که دارای علایمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده، وجود لکه‌های پنبه‌ای در اطراف یا سطح بدن، زخم و یا به حالت پوسته پوسته شده باشد خودداری کنند.

 

*کوتاه شدن عمر ماهی قرمز با آب کلردار

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی دامپزشکی گیلان، استفاده از دستکش هنگام تعویض آب ماهی قرمز را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: آب حاوی کلر موجب کوتاهی عمر ماهی قرمز می‌شود بنابراین هنگام تعویض آب تنگ باید ماهی را پس از ته‌نشین شدن کلر وارد آب تازه تنگ کنند.

وی شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون پس از هر بار دست زدن به آب و یا ماهیان زینتی را از نکات مهم ذکر کرد و افزود: تا حد امکان کودکان از دست زدن به ماهی قرمز در هنگام غذا دادن به آن خودداری کنند.

متقی‌طلب درباره چگونگی غذادهی به ماهی قرمز، متذکر شد: بهتر است از غذاهای آماده استفاده شود و غذادهی باید یک یا دو بار در روز صورت گیرد و به اندازه‌ای باشد که موجب آلودگی آب نشود.

وی درباره آب مورد استفاده برای ماهی قرمز، خاطرنشان کرد: آب مورد استفاده برای این منظور باید بهداشتی باشد و آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری نیز کلر زدایی شود و یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی با دهانه‌گشاد نگه‌داری و ذخیره شود.

این مسئول یادآور شد: افراد می‌توانند در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل ماهیان را در اماکن محصور مجاز رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام خود هدیه کنند و یا به آکواریوم‌دارها تحویل دهند.

وی قرار ندادن تنگ‌های ماهی در مقابل نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه را مورد تاکید قرار داد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
0
0
کی این آقا رو رییس مرجع ........کرده!!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
0
0
تا آنجایی که من میدانم ایشان شرکت ممیزی

داشته و عضو نظام دامپزشکی استان هستند

و سمت اجرایی ندارند.
نظر شما
ادامه