کد خبر: ۱۲۳۱۶

حکیم مهر - گفتگو با دکتر سعیده سیف هاشمی، فارغ التحصیل دکترای دامپزشکی 1367 از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مدیریت کیفیت در سال 1389 از دانشگاه تهران، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بازرگانی مواد غذایی شکلی

·         تعریف شما درباره امنیت غذا چیست؟

امنیت غذایی یعنی دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم.

 

·          از نظر شما چه مشکلاتی در تولید مواد غذایی وجود دارد؟

جهان در حال حاضر با 3 مشکل غذایی عمده روبرو است:

-          چالش اول این است که گرسنگی در سطح جهان در حال افزایش است. اوایل دهه1990، افزایش تعداد افراد گرسنه در سطح جهان بعد از طی دو دهه سیر نزولی دچار تغییر فاحشی شده و از آن پس به دلیل افزایش قیمت غذا دراثر بحران مالی رو به افزایش گذاشت.

-          چالش دوم، عدم وجود تعادل در رژیم غذایی افراد است. اگرچه سوء تغذیه ناشی از فقر همچنان یکی از دلایل عمده مرگ در سراسر جهان است. سایر بیماری های  مرتبط با رژیم غذایی از جمله چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نیز در حال گسترش است. اتحادیه اروپا هشدار داده است که پرخوری و عدم تحرک ناشی از زندگی مدرن باعث شده چاقی مهمترین مشکل مخاطره آمیز در بهداشت عمومی افراد تبدیل شود.

-          چالش سوم در زمینه تولید غذا نابودی محیط زیست و طبیعت می باشد. تخریب محیط زیست از دو جنبه با غذا در ارتباط است. این مسئله با محدود کردن محصولات غذایی، تولید مواد غذایی را کاهش می دهد. از سوی دیگر، این مسئله حاصل فعالیت های نادرست کشاورزی است. مشکلاتی مانند فراسایش خاک، آلودگی آب، انتشار گازهای گلخانه ای و از بین رفتن تنوع زیست محیطی تهدیدی جدی علیه تولید جهانی غذا به شمار می رود.

 

·         آیا وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و صنعت تاثیر منفی بر تولید مواد غذایی مخصوصا از لحاظ کیفی خواهد گذاشت؟

بدون شک همینطور است. چنانچه ملاحظه می فرمایید، در این برهه از زمان با تحریم های تحمیلی کارخانجات مواد غذایی کشور در وضعیت حساسی قرار دارند. ما نباید فقط به رفع گرسنگی ظاهری مردم فکر کنیم. اندیشه حفظ سلامتی جسم و جان جامعه اندیشه کیفیت است. هنگامی که کارخانجات با فشارهای  تعزیراتی جهت عدم افزایش قیمت روبرو هستند. در حالی که تمام مواد اولیه را با قیمت گزافی تهیه می کنند، ناچار به کاهش کیفیت خواهد شد، در غیر اینصورت بایستی کارخانه را تعطیل کنند.

یکی از مسائلی که امروزه در سطح بازار مشهود است، کاهش کیفیت بسته بندی محصولات می باشد که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت نهایی و فروش می باشد.

 

·          آیا محصولات شما توان رقابت با محصولات خارجی از این دست را دارد؟

شرکت شکلی همواره حفظ و بهبود کیفیت را سرلوحه امور خود قرار داده و استانداردهای کارخانه ای را تدوین نموده است که از استانداردهای ملی فراترند. ضمناً محصولاتی مانند روغن کره بدون کلسترول شکلی هنوز در جهان همتایی ندارد و این موضوع را با افتخار بیان می کنم که در حال حاضر شرکت شکلی تنها سازنده این محصول در دنیا می باشد.

 

·          برای رضایت مصرف کننده از نظر سلامتی –ویژگی های ظاهری و حسی شکلی در چه جایگاهی قرار دارد و چه استراتژی هایی را دنبال می کند؟

شرکت شکلی، مواد اولیه مورد استفاده در تولید محصولات خود را با دقت نظر فراوان از تامین کنندگان معتبر خارجی و داخلی تامین می کند. واحد کنترل کیفیت این شرکت مجهز به دو آزمایشگاه تخصصی آکرودیته می باشد که کفیت مواد اولیه تولید و بسته بندی، محصول در طی فرآیند و محصول نهایی را مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

 

 

·         چه توصیه هایی برای علاقمندان به تولید خصوصا جوانان در زمینه ی تولید مواد غذایی دارید؟

توجه به تولید محصولات غذایی سالم از سوی تولیدکنندگان عامل مهمی در کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی است. در حقیقت تولید محصولات با کیفیت در حکم سرمایه گذاری های بلند مدت برای پرورش نسل پویا، مبتکر، خلاق و مقاوم در برابر انواع عوامل بیماریزا است. پس به جوانان عزیز توصیه می کنم اگر قصد سرمایه گذاری و تولید مواد غذایی را دارند، وجدان پاک و آگاهشان را سرلوحه کارشان قرار دهند.

 

·          انتظار شما از دولت برای حمایت از این صنعت چیست؟

همانگونه که ذکر شد، تحریم های تحمیلی و اوضاع خاص کشور امنیت غذایی را به خطر انداخته و برای مقابله با این روند حمایت از تولید کنندگان و دست اندرکاران صنایع غذایی کشور بایستی از اولویت های ویژه کشور باشد.

 

 
نظر شما
ادامه