کد خبر: ۱۲۳۵۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خواف، بوشهر و جنوب کرمان

 

حمل بیش از یک هزار و 200 راس گاو به کشتارگاه خواف


رییس شبکه دامپزشکی خواف گفت: بیش از یک هزار و 200 راس گاو زنده پس از اخذ گواهی بهداشتی حمل از ابتدای سال جاری به کشتارگاههای استان حمل شده است.
دکتر محمد احمدی گفت : بیش از یک هزار و 200 راس گاو زنده از مجموع 6 هزار راس گاو شهرستان خواف پس از پروار و رسیدن به وزن مطلوب و با اخذ گواهی بهداشتی جهت کشتار از شهرستان خارج شده است.
وی گفت: عمده این گاوها به کشتارگاه صنعتی مشهد جهت ذبح ارسال شده اند.
وی افزود: انجام مراقبت های فعال و غیرفعال، واکسیناسیون و پیشگیری از بیماریها، معاینه، تشخیص و درمان بیماریهای مختلف از جمله برنامه های شبکه دامپزشکی خواف در راستای ارتقاء سلامت و افزایش تولیدات دامی بوده که اجرای این برنامه ها کمک شایانی به افزایش بهره وری واحدهای تولیدی دام می کند.
وی مبارزه با انگلهای داخلی و خارجی دام را نیز از برنامه های دیگر دامپزشکی در راستای افزایش تولید و بهره وری بیان نمود و همکاری دامداران جهت اجرای برنامه های بهداشتی دامپزشکی را ضروری دانست.

------------------------

 

معاون استاندار بوشهر:
کشتارگاه‌های سنتی به امکانات مدرن تجهیز شوند


معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: کشتارگاه‌های سنتی در چهار شهر دیلم، گناوه، خورموج و کنگان باید به تجهیزات مدرن مجهز شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاپور رستمی در نشست بررسی وضعیت کشتارگاه‌های دام استان بوشهر با تاکید بر ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی تصریح کرد: این کشتارگاه‌ها که بخشی از نیاز گوشت قرمز استان تامین می‌کنند لازم است به امکانات و تجهیزات مدرن سردخانه‌ای و تجهیزات بهداشتی مجهز شوند.
وی با بیان اینکه سلامت مردم مهمترین موضوع است، افزود: در بهداشت مواد غذایی مردم هیچ کوتاهی نباید شود و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: بهره برداری و نظارت بر کشتارگاه‌ها باید به‌عهده شهرداری‌ها باشد و شهرداری‌ها باید در این زمینه حساسیت بیشتری نشان دهند.
رستمی با تاکید بر نظارت بیشتر بر کشتارگاه‌ها افزود:  لازم است با کشتار دام که به صورت قاچاق و غیر بهداشتی صورت می‌گیرد برخورد شود و هیچگونه اغماضی نباید صورت گیرد.
وی به کشتارگاه نیمه صنعتی چاهکوتاه پرداخت و بیان کرد: این کشتارگاه ضمن اینکه باید ساماندهی شود باید به امکانات مدرن و پیشرفته سردخانه‌ای و بسته بندی مجهز شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر راه اندازی سردخانه انجماد زیر صفر، سالن بسته‌بندی، فعال شدن سیستم دفع فاضلاب و ضایعات و همچنین راه‌اندازی کوره لاشه سوز را از مهمترین تجهیزات این کشتارگاه اعلام کرد.

------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
راه اندازی کشتارگاه طیور در جنوب کرمان ضروری است


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: با توجه به فعال بودن 20 واحد مرغداری در جنوب کرمان راه اندازی کشتارگاه طیور در این منطقه ضروری است. 
ˈابراهیم توکلیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جنوب کرمان متشکل از هفت شهرستان است و فقط سه کشتارگاه دام از نوع سنتی دارد که دارای شرایط بهداشتی مناسبی نیستند.
وی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده و همکاری فرمانداران و شهرداران منطقه با اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان اصلاحاتی در این کشتارگاه ها انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: نبود کشتارگاه طیور در این منطقه مشکلاتی را در زمینه کشتار برای صاحبان مرغداری ها ایجاد کرده زیرا مرغ زنده به شهرستان های همجوار برده می شود.
توکلی تصریح کرد: در صورت راه اندازی کشتارگاه در این منطقه برخی از مشکلات و کمبودهای احتمالی مرغ رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنوز وضعیت کشتارگاه های جنوب کرمان تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، افزود: موافقت نامه ای میان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با سازمان دامپزشکی در سال های اخیر منعقد شده است تا بر اساس آن یک کارگروه در هر استانداری تشکیل شود که کشتارگاه های سنتی را ساماندهی و تبدیل به صنعتی یا نیمه صنعتی کند.
توکلی با اشاره به اینکه رایزنی هایی با استانداری کرمان برای تشکیل این کارگروه انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح یکسری اصلاحات در کشتارگاه شهرستان جیرفت از جمله کاشی کاری کف و دیواره های سالن کشتار، تعویض میز معاینه، تعمیر و تعویض درب و پنجره، سیستم های روشنایی و تهویه، چاه دفع تلفات، رختکن کارکنان و کوره لاشه سوز انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه هنوز مشکلات اساسی از جمله اتاق پیش سردکن در این کشتارگاه ها وجود دارد، گفت: تونل زیر صفر درجه برای لاشه های انگلی، خودروهای سردخانه دار و محوطه خاکی آنها از دیگر مشکلات مهم کشتارگاه های این منطقه است.
وی با اشاره به انجام لیبل گذاری لاشه ها و گوشت های کشتاری در کشتارگاه ها بیان کرد: با همت شهرداری جیرفت دستگاه لیبل گذاری خریداری شده که طی چند روز آینده افتتاح و راه اندازی می شود.
وی تصریح کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز مصرف گوشت از همه اقلام خوراکی بیشتر می شود که نظارت مجموعه دامپزشکی را دو چندان می کند و بر اساس آن از 26 اسفند ماه جاری تا پایان فروردین ماه سال 92 با تشکیل 34 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بر مراکز تولید تا عرضه تشدید می شود.
توکلی با اشاره به اینکه کشتارگاه ها در ایام تعطیل باز بوده و ناظران در آنها مستقر هستند، گفت: این اکیپ ها در دو شیفت کاری صبح و عصر بر فعالیت تمام مراکزی که زیر نظر دامپزشکی قرار دارند، نظارت می کنند.
وی اظهار کرد: ماهیت کار دامپزشکی به گونه ای است که اگر همکاری مردم با آن وجود نداشته باشد، فعالیت مناسبی صورت نمی گیرد و بر همین اساس شماره تلفن 1512 به صورت 24 ساعت پاسخگوی مردم و ارایه خدمات به آنهاست.
توکلی با تاکید بر این که شهروندان باید گوشت را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری و به داشتن مهر روی فرآورده گوشتی توجه کنند، گفت: توصیه می شود، مردم پس از خرید گوشت آن را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای بین صفر تا چهار در یخچال نگه دارند تا هرگونه آلودگی آن برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضای گوشت و فرآورده های خام دامی در ایام نوروز ممکن است، افرادی سودجو مواد خوراکی و پروتئینی با کیفیت پایین را با قیمت بالا به مردم عرضه کنند بر همین اساس مردم باید فرآورده های مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کرده و به هیچ وجه خود اقدام به ذبح دام نکنند.

 

 

نظر شما
ادامه