کد خبر: ۱۲۳۷۸

حکیم مهر - با صید 500 هزار تن از آبزیان دریایی، رکورد صید در سال 1391 شکسته شد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری میزان صید آبزیان دریایی به 500 هزار تن خواهد رسید.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: میزان صید در سال جاری بالاترین رکورد صیادی بخش شیلات طی چند سال اخیر بوده است که این روند رو به رشد بیشتر به‌دلیل صید تن‌ماهیان است.

وی خاطرنشان کرد: امنیت برقرارشده در اقیانوس‌ها باعث شد که صیادان بیشتری برای صید تن‌ماهیان حاضر شوند و بدین ترتیب آمار صید افزایش یافت.

مجاهدی ادامه داد: ناامنی موجود در سال‌های گذشته به‌دلیل حمله دزدان دریایی باعث شده بود که رغبت صیادان برای صید تن‌ماهیان در اقیانوس‌ها کاهش پیدا کند، اما اقدامات مدیریتی و حفاظتی حاکم در حال حاضر باعث افزایش حضور صیادان شد.

وی تصریح کرد: در سال 1390 میزان صید آبزیان دریایی 450 هزار تن بود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم به 500 هزار تن برسد که بالاترین رکورد را طی سال‌های اخیر داشته است.

شناسنامه‌دار کردن سه گونه دریایی در سال 92

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات درباره شناسنامه‌دار کردن آبزیان صیدشده از دریا یادآور شد: چند طرح پایلوت به‌صورت آزمایشی آغاز شده است که در راستای آن، از سال آینده ماهیان یال‌اسبی شناسنامه‌دار عرضه می‌شوند.

مجاهدی تأکید کرد: صید یال‌اسبی به‌منظور صادرات انجام می‌شود، زیرا این گونه در داخل کشور طرفدار زیادی ندارد. اما به کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند کره و تایوان صادر می‌شود و از فروردین‌ماه امسال به همراه شناسنامه این امر انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: تن‌ماهیان و کیلکا نیز در سال آینده شناسنامه‌دار خواهند شد.

مجاهدی در پایان گفت: باید شناسنامه‌دار کردن ماهیان دریایی در ابتدا به‌صورت آزمایشی انجام شود تا مشکلات موجود و روش‌های قابل کنترل چرخه موجود شناسایی شود که بدین‌ترتیب سعی می‌کنیم در سال آینده با تمام قدرت به این امر مبادرت ورزیم.

نظر شما
ادامه