کد خبر: ۱۲۴۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - از آنجایی که در زمان تغییر رژیم غذایی دام‌ها از علوفه خشک به تر از واکسن آنتراتوکسمی استفاده می‌شود، این واکسن توسط مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به اندازه نیاز کشور تأمین شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: در اواخر سال گذشته مشکلی در زمینه تأمین واکسن آنتراتوکسمی پیش آمد که با رایزنی‌های انجام شده و جلسات مکرری که با مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی انجام شد، برای سال جاری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

دکترمحسن مشکوة افزود: سالانه حدود 90 میلیون دز واکسن آنتراتوکسمی در کشور نیازاست که تمامی آن در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قابل تولید است.

وی خاطرنشان کرد: برای فروردین‌ماه سال جاری 10 میلیون دز واکسن توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی قرار است تولید شود که تاکنون هفت میلیون دز آن آماده تحویل است.

مشکات ادامه داد: در زمان تغییر رژیم غذایی دام‌ها از علوفه خشک به تر و بالعکس نیاز است تا این واکسن به آنها تزریق شود، زیرا باکتری‌های موجود در بدن دام‌ها در این زمان ممکن است بیماری ایجاد کند، اما واکسیناسیون بر علیه بیماری، سلامت آنها را حفظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به‌دلیل آنکه مشکل خاصی از لحاظ تأمین وجود ندارد، این واکسن بدون سهمیه‌بندی و توسط بخش خصوصی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

واکسن آنتروتوکسمی 100 درصد تولید داخل است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: واکسن به اندازه کافی وجود دارد و دامداران نباید نگران باشند.

مشکات تأکید کرد: بخش خصوصی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کند، کار توزیع واکسن را بر اساس نیاز دامداران انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: آنتراتوکسمی نوعی بیماری باکتریایی است که بیشتر به گوسفند و بز آسیب می‌رساند و لازم است واکسیناسیون در مواقع لزوم انجام شود.

مشکات در پایان گفت: این واکسن در تمام طول سال نیاز دامداری‌ها است و هیچ‌گاه از خارج وارد نمی‌شده و توسط مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تولید می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
مشكل انتروتوكسمي مربوط به توليد نيست. بازار سياه ،قاچاق و عدم مديريت توزيع صحيح مشكل ان است.در كشور عراق و اسياي ميانه با رقمي نزديك به 10 برابر قيمت فعلي ايران اين واكسن به فروش ميرسد كه از عمده دلايل كمبود آن در داخل است
نظر شما
ادامه